AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.613

F20 start och stopp, starta i urkopplat läge?

Fr
20
Freddanm
118dA M-Sport -12
Hej! Jag undrar om det är någon som vet om det går att be servicekillarna att ändra standard-startläget till urkopplad start och stopp, eller om man kan programmera den att starta i senast valda läge i samband med service exempelvis?

Finns säkert fördelar miljömässigt och bränsleekonomiskt, men jag gillar inte när bilen stänger av motorn vid rödljusen!!

Trevlig helg!
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jobbar på Volvo med mjukvara och där kan man konfigurera bilen utan start stop. Den stannar inte alls då.
hallgren
Håller med dig ang. start/stopp! En 4-cylindrig diesel skall inte hålla på att stanna och starta i tid och otid, det låter ju inte speciellt trevligt när den startar... På F20 sitter ju knappen för att stänga av start/stopp precis ovanför startknappen, så det är ju lätt att trycka av den när man tryckt på startknappen. Verkstaden lär inte kunna stänga av denna funktion!
Fr
20
Freddanm
118dA M-Sport -12
Tror du inte det Hallgren? Jag stänger av den så fort jag kommer på det, men stör mig som satan på det varje gång jag glömt det och motorn stannar :)

Tom, hoppas ävem BMW klarar urkoppling, det kommer vara min första fråga när jag lämnar in på första service!

Mvh Fredrik
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Freddanm>> Det går att göra själv till och med, med lite fix. Kan länka till en nyttig tråd när jag sitter vid datorn. Definitivt kan Bmw göra det rent tekniskt, men frågan är om verkstaden gör det. Kan finnas andra anledningar till att de inte får/kan/vill.
sa
76
saablar
118dM -15
Vadå vill du inte spara bränsle, det är ju ändå bränsle som går till spillo!?

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Här är en bra början, gäller för F30 men tillvägagångssättet är garanterat så gott som samma för F20: Länk
Fr
20
Freddanm
118dA M-Sport -12
Tack för länken Wiberg, men det där vågar jag mig inte på :) Är lite för teknikinvalid för det och skulle säkert bara förstöra något haha!

Saablar, gillar helt enkelt inte känslan när bilen stängs av och sätts på hela tiden!

Trevlig kväll!
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Förstår om du inte vill ge dig på det själv. :) Ville mest peka på att möjligheten finns rent tekniskt. Sen om BMW vill göra det eller inte är en annan femma. Inte säkert att den enskilde verkstaden får göra det ens. Men man kan alltid åka dit och fråga. :)
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Tycker nästan att den är för känslig (dock van vid manuell), provkörde en 116DA och skulle svänga vänster och lämna tillbaka bilen efter provturen, dock kom en bil så jag fick vänta ut den, då stängs motorn av, 1 sekund senare har bilen passerat och jag kan svänga. Ett I-landproblem förvisso, bilen vet ju inte om man står vid ett rödljus eller ska svänga vänster.
Underbar växellåda, bilen känns ett snäpp vuxnare också.
P-OA: Hade du haft på blinkers så hade (skall den inte) dött.
Fin mening av mig ovan! MVG!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.