AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
400

Goda råd vid långtidsavställning.

Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Då har det blivit dax att ställa av pärlan pga studier=snyft.
Då jag ej vill sälja bilen, 525i -88 e34 ska jag ställa av bilen för en längre tid.
VAD ska man tänka på gällande elektronik, motor o.s.v.? Hur fungerar det med försäkring, ska ha bilen ståendes i garage.

Tacksam för goda råd!
Kan inte svara på allt men palla upp bilen lite(om den ska stå riktigt länge) så slipper du ojämna däck sedan. Tanka fullt! så undviker du kondens. Spill i en flaska K-sprit med.
Skaffa dig en garageförsäkring, kostar inte många kronor. De var vad jag viste. Skall oxå ställ av min till vintern så mer tipps uppskattas från min sida med.

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
rsarits
Ska man vara riktigt noga så finns det tydligen ngn sorts "konserveringsolja" som man slår i motorn, vet att det används på bilar som skall stå i flera år. Ingen aning om vart man får tag i dyl. olja.
En annan fördel med att palla upp bilen är att fjädringen mår bättre.
Du bör starta och varmköra motorn åtminstone en gång/vecka om du inte har i "konservolja", detta för att se till att alla oljesmorda delar har oljefilm hela tiden och inte rostar/ärgar eller fastnar och för att batteriet inte skall bli urladdat.

Micke
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
När det gäller försäkringen så behöver du inte kontakta försäkringsbolaget, det anmäls automatiskt av bilregistret när du ställer av bilen. Din bil är fortfarande försäkrad men i annan omfattning. Kanske bäst att du kontrollerar detta med just ditt försäkringsbolag.

roadZter
är k-sprit så bra?? Det innehåller ju vatten. Jag tror mer på något annat, typ den man har för att underhåla insprutningen den har ju samma egenskaper utan vatten.

525i 1990 24V

Yamaha MountainMax 700
Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Skruva även bort bromsoken runt om och tryck in kolvarna så mycket det går så att hela kolven ligger i bromsvätskan så att säga, för att undvika rost och kärvande ok. Tar man inte bort oken så rostar det mellan belägg och skivor och skivorna blir ojämna när bilen börjar användas igen.
Me
6
Medicman
M5 E28 -86
Tackar för infon. Skall också ställa av bilen snart för en lite längre tid. Kontaktade LF om garage försäkring, kommer inte ihåg den exakta siffran men det var mellan 2000-3000kr/år. Jag känner redan saknad.

Jonas
Använd sökfunktionen och ange t.ex. "vinterförvaring" så får du en massa tips. Kan vara bra att komma ihåg detta boys and girls.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.