AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.324

Hur mkt nm klarar automaten X3 177hk d?

Har läst flera trådar om andra modeller och hur mkt lådan är specad för gällande vridmoment. Har nyligen köpt en -08 X3 2.0d 177hk med automatlåda. Har egentligen inte alls tänkt att trimma då jag troligen är för ger för effektökning vs slitage. Samtidigt har som jag förstått BMW ett originaltrim som ger 20 hk till och ca 50 (?)nm extra för hiskeligt dyra 14000. Då borde ju allt hålla för en mindre effektökning om man inte kör som ett arsel(för då går ju det mesta sönder oavsett effekt)

Har sett t.ex. bluefin med +100nm och 44hk... Känns dock ganska kraftigt med så mkt vridökning med automat och awd...?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag skulle nog hellre ta vtech än bluefin.. Finns både steg ett och två.
Länk

-------
Min bil suger inte...
Dieselkraft 217hk Länk
Fulbox blir juj aldrig någonsin aktuellt... tittade innan köp av denna på en fin Tiguan, provade och var nöjd, var beredd att köpa, sen tittat jag under huven och ser en KCR box fastmonterad... tack för kaffet - inte intressant alls längre.

Jag var mest intresserad av vad låda osv pallar, boxar kommer aldrig bli aktuellt.
an
25
angeleyes :)
330 xdA e91 -06
400 eller 450 nm är väl din låda speccad till, finns dock lite olika åsikter om man googlar runt lite.
ska väl finnas nån uppgraderad version av den lådan som ska ha beteckningen TU på slutet.
Här finns rätt mycket info. Länk

Dock beror det ju på hur den optimeras också går ju att begränsa vridet hit och dit och sånt, så länge du håller dig inom speccen med trimmningen och inte rödljusrejsar hela tiden ska det väl hålla.
@Simon76: Varför föredrar du vtech framför bluefin? Är ju typ samma effektökning till dubbla priset. Går själv i chippartankar så jag är lite nyfiken.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
M3_Rune,
Jag baserar det enbart på vad jag har läst och hört. Har aldrig testat någon av dem själv.

Vtech vet jag att många är mycket nöjda med, och jag har inte hört om några direkta problem med dem. Sen att de håller till i Sverige och kan ge en specialmappar efter önskemål skadar ju inte heller.

Bluefin har jag hört väldigt blandat om, de känns inte lika erfarna och stabila.
Vet att vissa har fått problem.

Men som sagt, det är bara en känsla, jag vet inte säkert.
Personligen skulle jag iaf välja vtech om jag hade en diesel.
Priset borde inte få vara avgörande, det kan kosta en hel del om det strular också..

-------
Min bil suger inte...
Gällande pris verkar det ju bara skilja en tusing, dryga 6k hos motor nord för blue fin....?

Tack för input iaf, får väl se hur det blir framöver, har också bara hört gott om Vtech och effektökningen verkar rimlig och avvägd... Blir lite tveksam när vissa redovisar hur höga siffror som helst med t.ex. Box...
Ok, tack för svar, är alltid bra att höra lite för och emot så man inte kör på första bästa bara. Ska fundera vidare och läsa på mera. Bluefin kan beställas direkt från England för 395£ inkl. frakt.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Bluefin 220 bhp och 444nm, 390 GBP inkl. frakt = ca. 4400:-
V-tech steg 2 230 hp och 450 nm, 9015:- ink frakt.

Superchips är bra mycket större än V-tech internationellt sett och det är likvärdiga grejer. Är valet svårt?

MVH Christofer
Superchips=bluefin?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ja...

MVH Christofer
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Generellt är ju moderata/låga trimnivåer att föredra då de kommer belasta partikelfiltret mindre.

Mvh
fredrik_wt: Automatlådan i din bil är specificerad för max 400nm.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
rob_t_j72: Det absolut bästa är att låta bli helt och hållet, trimning är alltid att tumma på marginalerna. Anlitar man en seriös aktör vollar det dock ytterst sällan problem.

MVH Christofer
ma
212
macattac
520d Touring -09
BSR är ju erkända på dieseloptimeringar och ligger i pris mellan bluefin och vtech.

Länk

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
8019:- för BSR PPC inkl frakt betecknar jag också som på tok för dyrt.
Även BSR är mindre än Superchips och har knappast trimmat fler BMW-dieslar...

MVH Christofer
ma
212
macattac
520d Touring -09
Nu sa jag inte att BSR trimmat flest BMW i världen...men superchips är UK-baserat, kanske inte ska jämföra med ett land som har 30+ miljoner bilar.

Jag har BSR på min och har uppskattat deras service/support så här långt. Du kan även få motorgaranti från BSR, med vissa förbehåll då. Det kan du INTE få från superchips.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Just med tanke på underlaget i så borde det rimligtvis vara vettigast att vända sig till dom, särskilt med tanke på att de levererar produkter med rimligt pris.

Vad det gäller BSR:s garanti så är den inte värt någonting för trådskaparen. Saxar villkoren.

"Maskingarantin täcker eventuell maskinskada på drivlinan, såsom motor och transmission, i bilar som chiptrimmats /uppgraderats med produkter från BSR. För att garantin ska vara giltig måste bilen uppfylla villkoren (se nedan). Här är några huvudpunkter: 1) Bilen får maximalt vara 4 år. 2) Bilen får maximalt ha gått 12.000 mil. 3) Bilen ska vara i god kondition. 4) Service måste vara utförd enligt servicebok. 5) Motoroljan ska bytas minst var 1 500:e mil eller var 12:e månad. 6) Bilens grundpris får maximalt vara 500 000 kr exklusive landsunika avgifter."

Med andra ord är den för "gammal" för att garantin skall gälla. Sen undrar jag även hur många "longlifte-klassade" nyare bilar som fått olja med minst 1500 mils intervall, ett fåtal där ägaren gjort extra oljebyten.

Nåväl, jag skall inte lägga in fler värderingar, trådskaparen får välja själv. Tycker bara att det är vansinningt att betala 8-9000:- för en produkt när man kan få en minst lika bra för halva priset.

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.