|
|
|
|---|---|
|
Hej. Är det någon som vet vilka stift man ska mäta mellan och vilket motstånd det ska vara? På Kablarna som ger tändpulsen (dom som sitter på tändkablarna cyl 6 & 12) Mvh Tomas F. | |
|
Nu svarar jag inte på din fråga direkt men jag skriver lite ändå... Stift 1 & 2 ska du troligen mäta mellan och stift 3 är skärm. (Detta om det är kopplat likadant som 60-2 givaren) Vad har du för felsymptom ? Jag kan våga en lillfingernagel på att motorn går utan dessa givare, då de endast synkar den semi sekventiella insprutningen på spridarna. (kissar i grupper om 3 samtidigt) (Om det är likadant som på m30 motorn) Om detta blir fel kan motorn gå något lite sämre, men endast på låga laster. Sämre = ryck och eventuellt marginellt högre förbrukning. / Daniel |
|
|
Hej. Den går bara på höger sida, (V12) jag tror att felet är lokaliserat, väntar på delar från BMW, men jag tänkte mäta dessa kablar så man är hundra. Troligtvis är det fördelarlocket på vänster sida. Tack för ripset. //Tomas. |
|
|
Daniel, dax att rycka lillfingernageln. Får inte sprutet signal om att det går tändpulser så stänger den ner insprutningen helt på den banken. Troligen för att inte dränka katalysatorerna med soppa. Så motorn kommer inte att starta om du saknar signal från dessa givare. Det räcker förresten att tändkabeln inte sitter på stiftet ordentligt, då blir signalen felaktig och hela den cylinderbanken stängs ner. En av mina 750 köptes rätt billigt pga detta fel :-) Men det tog ändå ett tag innan jag hittade det, för tändkabeln satt "nästan" helt på. /Mats J |
|
|
Okej, alltså är inte funktionen identisk med m30 motorn... Kan jag få behålla nageln ? :) |
|
|
Helt ok, jag har tillräckligt med jobb att hålla ordning på mina egna naglar, det vill lätt bli svart under dom... /Mats J |
|
|
Hej Mats. Tack för ditt inlägg, men åter till grundfrågan, vet du mellan vilka stift man ska mäta och vilket värde man bör få? //Tomas. |
|
|
Har inte hittat vilka stift ännu, men resistansen skall vara låg, mindre än 1 ohm enligt: Länk I denna postning var resistansen 2 ohm och det verkade och ingen reagerade på det heller. Länk Jag tror att det bara är en spole omkring tändkabeln, så resistansen blir väldigt låg. Har någonstans sett en bild på en uppkapad. Sedan bör det tredje stiftet vara skärm, och inte ha kontakt alls, men detta har jag inte kollat (är på semester just nu) Man bör nog egentligen kolla en sådan givare med oscilloskop, när den är inkopplad på en tändkabel med motorn igång. Här är en bra bild också, hur givarna skall vara kopplade: Länk I Bentleymanualen är det fel... se här: Länk Men värdena för vevaxelgivarna skall vara riktiga. Ännu mera utanför ämnet, men intressant sida: Länk /Mats J |
|
|
Jag håller en (liten!) slant på att det blir bättre med nya rotorer och fördelarlock men hoppas det löser sig oavsett orsak. Med en E31a är man aldrig sysslolös:))) Mvh Asken |
|
|
Asken, jag håller med. Ett kass lock så blir det dålig gnista och ingen signal till CIS (cylinder identification sensor) och då stängs banken ner. Men kan vara tändspole/tändkabel/tändstift också. Jag tror knappt jag hört talas om paj CIS. /Mats J |
|
|
Kan ju vara vevaxelgivaren också, men då kommer det inte ens gnista till stiften. /Mats J |
|
|
Tack så mycket med all hjälp!! Jätte tack till Mats som kikade saker åt mig på semestern! Får (hoppas jag) nya fördelarlock o rotorer imorron. Håller er uppdaterade!! //Tomas F. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.