|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Jag vet inte riktigt var man skulle leta efter kurvor.. Bsr eller andra chipfirmor kanske har jämförelser före/efter. Ska kolla sen. Den är i alla fall specad till att lämna maxvrid mellan 1500-4000 varv så laddet kommet tidigt. Har för mig att 2.5T är lätt-tryck och T5 (som bara finns i S60/V70) är fulltryck. En 2.5T med steg 1 (som bara kostar 3k på sina ställen) ska ge 255hk/410nm och vara betydligt rappare än T5 så man är lite sugen.. Lär väl inte gå så mycket snabbare i lagliga farter iofs i.o.m framhjulsdriften.. | |
|
Intressant när ni jämför vändradie!! Jag har alltid kört Volvo, de senaste 10 åren 960, och jag tycker att E39:an har vändradie som ett slagskepp!! Finns dock nog ingen som slår styrvinklarna på en bakhjulsdriven Volvo..... När det gäller stolarna så är BMW:n faktiskt ett nerköp jämte en 960!! Dock ska man ju inte jämföra pösiga skinnfåtöljer med kramvänliga diton...!! :) //David |
|
| Jag tror att vändradien på jobbets fwd V70 är bättre än på vår rwd E39 för när man gör sista vridet på ratten innan stopp känns det som att hjulen lägger sig på sidan och gärna vill stanna kvar i extremläget. Ratten är extremt "mittlägessökande" på V70n, men inte när man vrider fullt. | |
|
Har idag testat lite olika intervaller mot en e46 330i, och Volvon klarar sig faktiskt bra. Specen säger ju 0-100 på 7.3s men från stillastående hamnar jag efter direkt och knappar tar aldrig igen avståndet. Ifrån 45 på 3:an, 70 på 4:an och 90 på 5:an har dock inte den lättare och starkare BMW:n en chans. Så länge tysken har varvet uppe går den som tågen men Volvon är rätt charmig. Bara att stampa till så åker man, t.o.m ifrån under 1500 i varv så bara suger det iväg.. Max acc 100-200 och 330 vinner men inte om man ska köra på högsta växeln. BMW:n är nog alltså en del snabbare vid maximalt påställ men Volvon KÄNNS starkare och mer "vardags-snabb". Jag ska slänga i ett steg 1-chip och testa igen. Starten kommer jag aldrig att ta i och med framhjulsdriften men fan vet om jag inte skulle klippa en 0-200 med ett chip i... Vad tror ni? |
|
|
Du beskriver ju själva definitionen av en turbomotor kontra sugmotor. Turbomotor: Mycket moment på lågt varv (turbon laddar på), tappar moment när varvet ökar. Sugmotor modell bra (BMW): Närapå konstant moment 1000-6000 varv. SKA varvas för att få ut effekten. I med trean och plattan i mattan vid omkörningar. :) |
|
| Klart du kan ta en 330 om du chippar. Lätt. Bara upp med laddtrycket så du får mer effekt än 330n så är ju saken biff! | |
|
Jag ska provköra en chippad bil idag och se hur stor skillnad det egentligen gör.. Jag vill alltså ha mer mos, men inte offra körbarheten. Visserligen behöver man sällan växla ner för en omkörning, men om jag skulle skicka i 3:an i 80 och stämpla fullt blir det lite oroligt i framhjulen/ratten (inga problem i BMW:n såklart..) och blir det betydligt värre med ett chip kan det bli hårigt.. Framhjulsdriften är Volvons, i mitt tycke, största svaghet. Effekt går ju plocka ur en 2.5L turbo men bilen ska vara körbar också. Chip blir det hursomhelst, men det lär inte göra bilen så mycket snabbare, i alla fall inte under 80, och förhoppningen är att det gör vardagskörningen ÄNNU mer avspänd snarare än att det blir för ystert och bara resulterar i framdäcksätande. Att det är just en S80 är lite av anledningen till att chip känns angeläget.. Folk förväntar sig en gubbe med keps och att kunna skicka på även erkänt snabba bilar i motorvägsfart känns lite "sleeper"-aktigt.. |
|
|
Har nu kört en chippad V70 som väger ungefär lika mycket som S80:n och blev faktiskt inte imponerad.. Visst var det en skillnad, framförallt i sättet den vill varva där man gärna drar till 6000 varv istället för 5000 o-chippat men jag vet inte om den kändes direkt kraftigare. När man skickar i 4:an efter att ha dragit på 3:an är den chippade mer benägen att ösa vidare men då är man ju redan uppe i över 160 så det känns ju som det kvittar.. Verkar krävas med drastiska åtgärder för att nå dit jag vill, så nu funderar jag nästan på att låta s80:n vara som den är och lägga lite pengar på att köra en redan trimmad gammal 850 T5 eller Saab 900/9-3 för att stilla farthungern.. |
|
|
Om det är såna effekter du är ute efter (300-400hk?) och inte bara lite extra fjutt kan det vara värt att fundera på om FWD är rätt väg att gå öht. Det går enbart att accelerera hårt rakt fram i så fall, enl. min åsikt. Jag åkte med en 9-5 som var bra trimmad, effekt okänd, men så fort man gasade på lite en fin sommardag på asfalt i en svag kurva på en 70-väg eller så fick man byta kalsonger, den ville sticka rakt ut i diket när turbon började ladda. Framvagnen blir liksom "flytande" när man står på. :/ Länk Det som händer vid 0:30 är lika roligt som patetiskt tycker jag. :) |
|
|
Hade en toktrimmad Saab 900T 1997 för några år sedan som betedde sig sådär.. Spann i princip 3:an ut.. Jag är lite kluven när det kommer till S80:n.. Visst vill jag ha kraft men en S80 blir aldrig en sportbil och jag vill ju inte offra komforten så nu när ett steg 1-chip inte visade sig ge den skillnad jag sökte så krävs ju avgassystem, turbobyte osv för att få skillnader som är värda namnet. Det kostar dock så mycket pengar att man lika gärna kan lägga 15-20k på en gammal turbohäck när man vill åka undan och låta S80:n få vara som den är. Den är ju utan vidare stark nog för det vardagliga familjefraktandet. Visst kan jag hålla med om att framhjulsdrift och 300hk + inte är optimalt men för en rimlig summa pengar finns inte så mycket alternativ.. Visst, 20k kan väl kanske betala en halvslut E34 540 men de går inte i närheten av en steg 3+ 850..och är tunga, törstiga och med svindyra delar. Komfortlok har jag ju redan i S80:n så typ 540 är inte var jag i så fall är ute efter. Jag känner som sagt inte till andra bilar för dessa pengar än 900T, 850 Turbo/T5 som kan leverera runt 300hk och motorvägsåka snarare än rödljusrace är vad jag tycker är roligt.. Jag tar dock gärna emot tips på bakhjulsdrivna alternativ. |
|
|
Att köpa en mer än 15 år gammal bil som dessutom de senaste 10 åren? kan ha rullat runt med en effekt på över 300 hk känns ju ganska vanskligt. Har du tur så håller grejerna ett par månader utan större reparationer men troligtvis kommer delar rasa pga slitage ifrån tidigare ägare och ditt användande. Saabarna brukar ju få problem med växellådorna vid trimning t.ex. vilket kan stå dig dyrt... Att köpa in en extra bil att ha till "landsvägsracing" för kanske 20000 kr? Lägg till skatt, försäkring, reparationer m.m. så drar det iväg ekonomiskt. Är det värt det för en trimmad halvsunkig Saab 900 turbo? Jag skulle rekommendera att spara dem där pengarna du har tänkt lägga på en bus bil och ha dem som buffert till s80:ns service istället eller kanske spara till nästa bilbyte? Men som sagt, valet är ditt! |
|
|
Kollade just servicepriser på s80:n och de ryms nog i budgeten som det ör.. En mellanservice som den jag har i höst med olja, luftfilter, nya programvaror osv kostar 1800:-..och nör storservice kommer blir det inte mycket dyrare.. Kamrem t.ex kostar typ 3k och med 10års intervall så blir det överlag ett billigt ägande. Att det kostar med busbil begriper jag såklart, men alltså inte mer ön att få fart på s80:n och då som sagt på bekostnad av dess komfort så det känns ändå som alternativet jag har när ett steg 1 bara gav marginell skillnad. T.ex en 850 kostar mig mindre än 200/mån i försäkring, delar finns på skroten och de verkar även hålla rätt bra om man inte överdriver. Steg 3 räcker för att det ska bli kul. Mina alternativ är alltså s80 + busbil eller s80 SOM busbil. Inte busbil eller inte busbil, och s80:n är så fin så även om jag hade 400hk i den så skulle den inte köras som en busbil i alla fall.. Kommentaren om att jag borde skita i att köpa busbil överhuvudtaget känns lite sådär.. Att det kostar pengar begriper jag såklart, och att anta att jag inte skulle ha råd att serva s80;n.. Varför tror du att det är så? Frågan kvarstår dock: Finns bakhjulsdrivna alternativ för samma pengar? |
|
|
Jag skulle behålla S80:n som den är. Tycker nästan man sänker Bilen genom att chippa och klåpa med en sådan. Skaffa en sådan här hink istället och krama ur. Bakhjulsdriven förstås. Snacka om skön "isbil". Länk |
|
|
Du får dock inga 500hk ur en Volvo 740 för 20.000:-, räkna med i alla fall 20´ för endast motor och trim för att nå 350-400hk med hyfsad driftsäkerhet behållen (Gamla bilar, man vet aldrig hur den håller). Bilen tillkommer utöver det... Å andra sidan behövs inte den effekten heller för att göra en gammal bakhjulsdriven bil rolig, det räcker med en original 16v med 159hk. Eller för all del en gammal 325i om jag själv får välja... //Bjersér |
|
|
Jag tvivlar inte på att du inte skulle ha råd att serva S80:n. Menade att du kunde lägga dem pengarna som kommer hamna på en busbil på en service budget för volvon och sen göra annat roligt då denna utgift är täckt. Eller som sagt spara till något roligare ett tag som rymmer både landsvägsracer och familjebil i originalutförande. Jag skulle rekommendera att pröva ytterliggare en steg1 trimmad Volvo V70/s80/s60. Kanske gav inte den du provade maximalt med effekt? Sen finns det ju många olika firmor som väljer olika effektkurvor, kanske finns det dem som prioriterar mer effekt i de lägre varvtalsområdena så som du vill ha det? |
|
|
Jo, "acer84", jag vet ju inte hur frisk bilen jag körde egentligen är. Men jag lutar mer och mer åt att som "Leffo" säger behålla bilen som den är. Hade den varit lite risigare hade det varit en sak men fasen.. Jag har inte hittat en repa, buckla eller annat trist på bilen så att bevara skicket så länge det går känns angeläget. Ett chip syns för all del inte men den kommer att köras försiktigt och då räcker egentligen den befintliga effekten till. Det gör dock att jag "behöver" en busbil att köra av mig i då och då. Min E28 är rejält fin, ovanlig och snart kult så även om den är rolig att köra så vill jag inte köra den som busbil heller. Snarare börjar den närma sig stadiet där den är värd att bevaras.. Fart kontra kronor och ören.. Då är det svårt att komma förbi just 850 och Saabar om man samtidigt vill ha lätt att få tag i billiga delar (för gå sönder kommer det att göra). Volvo 740/940 är alternativ, men ska de funka uppåt 250hk så är det rätt mycket gjort med dem och då blir det oftast för dyrt. En 740 med..säg 250hk, måste ha bytt turbo (org 13G bottnar runt 210-220hk), annan låda (gärna en M90) osv och har man gjort det jobbet så vill man ha betalt för det. Tyvärr verkar också de flesta hyfsat trimmade bilar av någon märklig anledning sitta på 18-19" hjul, ha kjolpaket och grym puts (varför vill man ha effekt då??) vilket innebär att jag får betala för en massa jag inte vill ha.. Jag kan inte meka på det viset själv att jag kan köpa en buske och trimma själv, så färdiga objekt är vad som vore intressant. En E30 325 vore kul, men knappast när det kommer till 100 till 180-race och jag är för gammal för att ligga på ställ på småvägar. Bra ex är dock inte lätta att hitta längre. Man vill ju trots allt att det ska se hyfsat ut, och där har man problem.. En bil som är tillräckligt risig för att man ska våga plåga, men samtidigt tillräckligt fin för att man ska vilja visa sig i den...*s* Och så för vettiga pengar.. Jag kommer verkligen inte på några alternativ till 850/900/9-3. Ska man upp i effekt för vettiga pengar är t.o.m 740 dyrare. En 850 specas till runt 280hk redan med steg 1 och det kanske räcker för att det ska bli roligt. Att få upp en 740 i liknande effekter blir inte billigt. Hittar man en färdig för bra pengar är det dock en annan femma. |
|
|
Det var just det att 740:n hade drivet bak som var grejen. Sedan trodde inte jag att Volvon var så dyr att trimma. Trodde man bara ökade laddtrycket till max och ställde sig på gasen till det rasade, och OK macken hade grejor att laga med ;). En gammal sunkig Nissan 200 SX då? Bakhjulsdriven turbo. Är den också dyr att trimma och göra "isbil" av? |
|
|
Ja, tyvärr.. Isbil duger den till som den är, men för att få fart blir det rätt dyrt.. Är en liten 1.8L 4:a så man behöver nog göra en del.. Turbobyte behövs definitivt. Sedan vet jag inga som chippar/mappar dem. Om de ens går att chippa. Kom precis på den perfekta kompromissen.. En 740/940 T5... Det finns en del till salu runt 50k och även om det inte tillåter ett renköp så behöver man inte pynta in så hemskt mycket om banken får skjuta till lite.. DET vore en kul bil.. En T5-spis på 300hk i en 740... |
|
|
Det var just bakhjulsdriften jag tänkte på när jag skrev 325i, när det gäller prestanda är 850 och 900/9-3 riktigt svårslagna. Nissan 200 har 169hk original och en mycket känslig motor, Audi A4 eller VW Passat 1.8t kunde kanske fungerat men även den motorn är känslig och har haft problem med oilsludge samt oljepump. Jag tror inte VAG är lika trimvänlig som svenskarna heller? //Bjersér |
|
|
Som sagt kan man få en Skövdefemma längdsmonterad i en 740 så är ju saken klar! :) Blir troligen riktigt skön sång i den också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.