AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
16.273

Volvo S80 vs BMW e39.. Jämförelse!

Sida 1 av 4
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Efter att ha letat E39 ett tag, tidigare ägt just E39, köpte jag häromdagen som av en händelse en 2005 Volvo S80 2.5T, 10k mil och nyskick! Inte en repa eller buckla, eller ens ett stenskott..
Kört kanske 50mil i den nu, och jäklar.. Jag kan hitta ett par punkter där BMW:n (jag jämför med M54-faceliftmodeller) är bättre men det är inte många, och det är förvånande.
Prestandan i Volvon är överlägsen t.ex en 525i i alla register, och vid vardaglig körning känns den kraftigare än en 530. En 530 är nog rappare vid hårdkörning men från t.ex 90km/h på fyran och femman har inte BMW:n en chans.. För 3000 spänn kan man även chippa fram rena sportbilsprestanda i Volvon. Vidare är volvo konservativa i effektuppgiften. De specade 210hk/320nm har vid tester visat sig ligga en bra bit över (typiskt 225hk/340-350nm)
Komforten.. Stolarna i Volvon passar min kropp betydligt bättre än BMW:s, ljudnivån är låg och bilen är vilsam att åka i. Rymligare än e39 både fram och bak. Den är förvisso mer inriktad på transport än bara sport och är inte särskilt givande att kasta runt på småvägar där en BMW känns alertare och fastare, men det är en rätt ointressant notering då jag antar att någon som vill köra sportigt och kasta runt bilen knappast är en typisk e39-kund heller.
Utrustning.. Volvon, i alla fall mitt ex, har ALLT! Xenon, telefon, helskinn, allt el.. Stereo med Dolby pro Logic och en jäkla massa högtalare.. Business ++, och en BMW med samma utrustningsnivå skulle vara så jäkla dyr ny att det inte kan ha sålts många..
Snål på soppa! Snittar 9.1L/100km och det är väl ungefär vad den klenare 525 drar.
De enda fördelarna med en e39 jag kan komma på är att kvaliteten på inredningen är bättre och att en 6:a ändå är en 6:a.. Volvons interiör är väl ihopbyggd, inga missljud och allt sitter fast men den där solida känslan man får i en e39 (eller t.o.m e34) saknas, och trots att motorn är stark och smidig så är den inte speciellt "kul".

Ägandekostnaderna skiljer en del. Volvon är billigare att försäkra, billigare reservdelar och billigare service. Visserligen kamrem men med 16000mil/10år så gör den utgiften bara lite för totalkostnaden och det är ju en volvo.. Bytet kostar 3500:-.. Vidare har S80 ett av marknadens bästa rostskydd. Rost förekommer helt enkelt inte, vilket man knappast kan säga om e39..

Vad vill jag då ha sagt? Att jag försöker dissa e39?
Inte alls.. Mer att jag är förvånad.. Jag har alltid haft BMW för ögat och trodde att en S80 skulle bli slaktad. Andra har säkert andra kriterier än jag och kan hitta fördelar för BMW inom områden som inte är viktiga för mig, men en e39 i motsvarande skick, med motsvarande mil och med motsvarande utrustning skulle behöva vara en -01 för att kunna fås för liknande pengar. Med Volvo slipper man även den där jäkla oron att bli blåst, att mätaren är rullad osv..

Den här Volvon har definitivt varit en ögonöppnare..
Kom igen nu: Vrid huvet rätt på mig och tala om varför en e39 är ett bättre köp än en Volvo!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Mycket bra och rättvist beskriven upplevelse. Alex84:as Volvohyllande inlägg känns betydligt mer färgade ;)
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Jag håller med dig i de flesta punkter men, enligt mig, är en e39 facelift mycket snyggare än en s80. Ser lite sportigare ut medan volvon ser lite trött ut. Volvons största fördelar är komforten, rostskyddet samt priset. e39:ans är 6:an, utseendet, kvaliten på inredningen samt helhetskänslan. Annars gillar jag volvos motorer men som du själv påpekar så är det svårt att slå en rak 6:a (menar då inte direkt prestanda). Bakhjulsdrift kan vara roligt på vintern men även en nackdel så där är det lika.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Och grattis förresten!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bakhjulsdriften i sig, tycker jag inte ger några jättefördelar förrän möjligen i en 540 eller M5. Däremot ger den indirekt bilen en väldigt trevlig viktfördelning. Tycker generellt att stora framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor känns lite "släggiga" och framtunga. Framändan hänger dåligt med in i svängarna vid lite mer aggresiv körning. Komfortmässigt på långresor kan jag gott tro att Volvon är ett bättre val.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Kul att du är nöjd! Sätena, rostskyddet, HU-850 stereon, 2,5T-motorn, strålkastarna, säkerheten, komforten och - icke att förglömma - klimatanläggningen är tunga faktorer på denna bil i mitt tycke. Bara att cruisa vidare :)!
Vargen74: Skriv i tråden igen om ett drygt halvår så får vi se om du fortfarande är lika positivi...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är ju så att S80 är en bra bil. Finns inget rationellt skäl att välja en E39 före S80, snarare tvärtom. :)
Dock, för min egen del uppstår inte samma njutning och allmänna trivsel bakom ratten (även vid söndagskörning) som i en E39, fast den i flera mätbara avseenden egentligen är sämre, utrymme t.ex. Med sportstolar sitter jag väldigt bra i E39 och inredning och instrument är toppen med M-paket.

Dock är det ett visst "pris" man får betala för att köra E39, nämligen rost. Denna förbannade skit som dyker upp lite här och där. E39 verkar mest få kosmetisk rost och det går sakta, men likväl otroligt störande.

Försäkring på E39 är inte farlig hos Trygg Hansa. Mekar man själv (den är lättmekad) är E39 väldigt billig då man lätt kan få tag i märkesdelar från Tyskland om man nu är lagd åt det hållet.
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Tackar för gratulationerna!
Jag vet inte ens om jag tycker att S80:n är speciellt ful.. Denna är ju den faceliftade med lister i bilens färg.. Chromelinepaket med kromlister och kromade dörrhandtag osv gör den nästan snygg.. Här finns lite bilder:
Länk

Jag kan dock erkänna att en E39 facelift med M-sport är snyggare..
Att den känns framtung är inget jag direkt märker, men jag kör som folk. En E39 går nog att köra snabbare på krokvägen men va fan.. Jag är 40 bast..
Känns väldigt solid, chassit är knäpptyst, så Dawwe, jag tror nog att den håller lite längre än så..
BMW E39 är en fantastisk bil. Volvon är dock rymligare, lyxigare, mindre rostbenägen, snabbare (eller i alla fall lika snabb), lika bekväm och betydligt nyare än en E39 för samma pengar så jag är ohemult nöjd.
Det är bara det där med känslan.. Volvon är ingen bil man tar ut bara för att köra en sväng, men det gör jag t.o.m med min E34 520.. Det ÄR något visst bakom ratten i en BMW. Jag menar dock att för mig, med mina behov, är Volvon det sundare köpet. Man får inte nödvändigtvis mer bil, men man får mer bil för pengarna.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den här jämförelsen tycker jag var jättebra och rättvis. Det är bara en sak jag hänger upp mig på. Jag är också kring 40 bast och inte ska väl vi då byta från BMW till Volvo? Det är väl Porsche och toupé som närmar sig då! ;)
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Jo, om man hade haft ekonomi till det, så..
Men fru, småbarn osv..
Toupé blir det ingen här.. Jag tar klippmaskinen istället..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Haha, nej jag hoppas få behålla stråna ett tag till. Min far har sina kvar, så jag kanske klarar mig. Hoppas förövrigt att man slipper kriser ö.h.t. men kan njuta av roliga fordon ändå. Såväl bruks- som entusiastdito. :)
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Instämmer helt!
Min E28 får väl snart kallas entusiastfordon.. Jag får klara mig med den:)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag har alltid tyckt att gamla S80
Ser så gubbig ut. På gamla S60 faller linjerna på plats bättre.

Men jag måste erkänna att efter att ha sett dina bilder så tycker jag den ser ganska bra ut.
Det är något med fronten och stötfångarna som ser bättre ut på din än andra äldre S 80 jag sett ute i trafiken. Är det där sista modellen av gamla S80?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En S80 är ju absolut en bra bil, om man inte prioriterar körglädje eller utseende. Passar bra till en medelålders man helt utan bilintresse...

MVH Christofer
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
"Leffo"
Nästan.. Min är en 2005, tillverkad tidigt 2005, men modellen såldes även som 2006 års modell, då tillverkad hösten 2005. Från och med senhöst 2003, modellår 2004, ser de dock likadana ut, då den s.k "faceliften" kom. Det ändrade rätt mycket utseendemässigt (samt vissa tekniska grejer.. 2.4T blev den betydligt trevligare 2.5T, interiört ändrades en hel del samt och mycket mer..).
Fronten är helt annorlunda, även bakdelen och bilen ser slankare och "modernare" ut men något mindre baklampor, helt annan bak-kjol osv. Lister lackade i bilens färg gör även det en del, och chromelinepaket med silverfärg ger ett ytterligare slankare intryck. Bilen är stoor, men ser inte så stor ut som tidigare. Blev så lyckat så året efter kom i princip samma utseendemässiga ändringar som facelift till S60.

När det gäller S60 och att man hellre har den så är ju det tydligen den vanliga uppfattningen.. Jag håller dock inte med. Dels tycker jag S80 är snyggare (facelift, märk väl.. Innan var den hemsk) då S60 är oproportionerligt ihoptryckt (bara ett långt tak..) och dels har jag inte begripit varför man ska välja bort ett rejält baksäte, enormt bagageutrymme o.s.v.. I synnerhet när S80 begagnad generellt är billigare. Att bilarna skulle vara olika karaktärer är rent skitsnack och handlar om en lyckad kampanj från Volvo när bilarna såldes nya. Jag har kört en hel del S60 och bortsett från att S80 facelift är betydligt tystare är det ingen direkt skillnad. Det är ingen gummibil utan den känns klippstabil på vägen.
Sedan är motorn ett enormt plus (och bilens största nackdel..).. Runda ett gathörn på 3:an i 30, tryck till på gasen och några sekunder senare håller man 100... Den blir aldrig hysterisk (långt ifrån) men kraften finns alltid oavsett växel. Tråkigt, dock.. En BMW-6:a när den börjar yla över 4000 varv är magisk..
När det kommer till körglädjen så kom ihop att jag inte jämför BMW och Volvo generellt, utan S80 facelift mot E39 facelift. Jag har som sagt ägt E39 och jag ser inte riktigt hur någon som är intresserad av sportig körning väljer en sådan heller, bmw har (likväl som volvo) betydligt bättre alternativ om det är så. Så att det skulle betyda att man är ointresserad av bilkörning när man väljer S80 borde väl i lika hög grad gälla E39 som likt S80 är ett komfortlok.
En E46 330ci med SMG är en sak, men den jämför jag inte med. Jag behöver utrymme, komfort och hyfsat billigt ägande samt möjlighet att kunna betala bilen vid inköpet (vilket i mitt fall innebar max 90k.. Volvon blev min för betydligt mindre än så..) och då var E39 det enda BMW-alternativet. Jag behöver en familjebil, vill jag gasa så åker E28:an fram.

Återigen så är E39 en bra bil men för mina behov är Volvon ÄNNU mer passande och för betydligt mindre pengar för vad som är en nyare bil i otroligt skick. Jag hade inte fått en 2003 E39 med 10k mil, fullservad utan tveksamheter, utan en repa eller ens ett stenskott/parkeringsbula och liknande utrustning/prestanda under 100k, det är jag rätt säker på.. Firmaköp med garantier med.

Hur många här har kört en S60/V70n/S80 2.5T (snarlik körupplevelse) av senare modell? Jag har i alla fall kört/ägt E39 facelift och påstår inte att S80 är en större körupplevelse, men de 90% av tiden då man transporterar sig och inte aktivt kör bil så hävdar den sig bra, minst sagt..
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Jag har ägt 3 st e39 tidigare och äger just nu en V70 -06 och har även tidigare ägt 2st s80 varav ena va en t6 men båda innan facelift. Min reflektion är att stolarna, stereon och rostskyddet går inte ens att jämföra.

En rak 6:a i all ära men i en så väl isolerad stor tung familjekombi som min 528:a var (dessutom manuell) så blir man inte så inspererad att trycka gasen i botten. När man väl gör det har en BMW mer fördelar som ingen torque steer, skarpare styrning, bättre chassie.

Jag jämför inte m5 och alpina b10 V8 då detta ej skulle vara rättvist.

Utseendemässigt tycker jag e39an har en fördel men det är ju en smaksak. Det absolut sämsta med Volvon är att vändradien är ett stort skämt.
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Jo, vändradien är som på pansarkryssaren Potemkin...
Tack och lov är S80 standardutrustad med backväxel..:)

Just styrningen kan jag hålla med om. Jag har aldrig kört en styrning som den jag har i S80:n i någon annan Volvo men det är väl en vanesak. I låg fart, stadskörning, är den EXTREMT lätt så i början höll man på att klippa trottoarkanter hej vilt då man skickade iväg ratten mer än man tänkt sig.
Inga problem på lands eller motorväg dock.

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Utseendet på denna S80 tycker absolut ser bra ut.
Ganska tidlös. Men den gamla modellen före facelift kan jag inte med bara.
Men det är samma med tidiga E39:or.
Dom ser ju hopplöst föråldrade ut.
När dom dessutom är draperade med rostiga dörrar och bakluckor.
Ja då står dom i princip antingen på skroten eller hos en pundare med schäfern i baksätet. ;)
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Har nu varit ute och prestandatestat lite mot en 2006 Bmw 325i, och jag är förvånad över hur bra volvon går. Från stillastående hamnar jag efter rätt rejält i starten, men sedan ökar inte avståndet nämnvärt upp till knappa 200km/h.. I 60 på 3:an har inte BMW:n en chans, volvon suger iväg upp till 140-150 i ett nafs. Inte heller ifrån 80 på 4:an eller och på 5:an accar volvon betydligt snabbare trots att bmw:n har ännu en växel att slänga i. På alla dessa växlar är alltså Volvon betydligt högre utväxlad men ändå är skillnaden inte liten.
Det sura är att man inte "känner" fartökningen utan man märker mest på mätaren att det ger sig iväg.. Man märker aldrig heller att det sitter en turbo i den. Ingen fördröjning, och det är ju bra, men heller inget varvtal där man känner att den tar sig lite extra.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är väl klart att Volvon är snabbare särskilt på lägre varv då respiratorn laddar på för fullt! :)
Om du är tillräckligt brutal i starten och frivarvar duktigt före kopplingsuppsläpp (dvs exakt vad man inte vill) så att turbon vaknar drar du nog ifrån direkt. eller förresten, kanske inte mtp fwd och hjulspinn.

Finns nån momentkurva på Volvon att tillgå?
Det måste vara lågt laddtryck på den och därmed sugmotorlik=bra karaktär.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.