|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Nähä måste ändra igen termostaten är uppvärmd, nr.11 och det finns tom. bild på den nr.6 | |
|
Så ser min vattenpump ut. Detalj 9 är det som jag bytte idag, dock utan att det gjorde någon skillnad. Det är lite rörigt det här - men mig veterligen har vi nu dessa tre givare/kontakter: 1 - kontakt med tre ledare som sitter i kylarens högerkant, långt upp. 2 - givare för kylvätska, skruvad i vattenpumphuset 3 - givare för kylvätska, sitter med två snäppfästen i kylarens nedre slang Jag har 1 och 2 på min 96:a (byggd i Juni 96). Inte 3. Tor har 1 och 3 på sin 99:a. Jag misstänker att pre/post facelift skiljer sig åt där - givaren är flyttad från vattenpumpen till undre kylarslangen. (en av de 500 förändingar / förbättringar som Volvo brukar prata om? ;) Riku: rätta mig om jag har fel, men jag tror inte termostaten är elektriskt uppvärmd - jag tror elen är till för öppningsfunktionen, så att den kan öpnnas av datorn vid vilken temp som helst. En vits med det är om man har parkeringsvärmare, då kan termostaten öppnas så att varm vätska cirkulerar i systemet och in i kupéelementet. Utan en sån öppningsmekanism skulle inte det varma vattnet cirkulera i motorn och kupén innan det blev 80-85 grader - och då fungerade inte parkeringsvärmen särskilt bra. |
|
|
Nej, du har rätt : den ÄR uppvärmd. Här står det mesta om hur termostaten fungerar: Länk |
|
| (Elslingan i termostaten är bara för att reglera motortemp, den skall alddrig öppnas vid motorvärmardrift då den isf skulle släppa ut värmen i kylaren. det cirkulerar i motorn ändå.som framgår av PDF öppnar inte elslingan termostaten, den sänker bara öppningstemperaturen) | |
|
I morgon ska jag ta itu med resistorerna. Tänkte på en sak: ACn kyler inte ett smack, systemet är tomt. Det är ett separat problem som jag ska ta itu med härnäst (fyllning / läcksökning + ev ny kondensor) ... men, kan det (en tom AC) orsaka att fläkten går på max??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.