AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.433

AC-fläkten / kondensorfläkten går på max

Sida 1 av 2
Är det någon som kan upplysa vilka givare, reläer och säkringar som styr hur AC-fläkten fungerar? (Den lilla elektriska fläkten framför kylaren)

På min 740iL -96 så har den fått snurren -- efter några sekunder när jag startar bilen så går den igång på fullt varv, för ett himla oväsen.

Jag tänkte att det förmodligen sitter en givare någonstans som känner av kylvätsketemperaturen?

Har ni några tips?
ri
699
riku
740iA -97
Det ska sitta en "dual fan switch" på kylaren,om det är 2st. som Bentleys manual syftar på kanske någon annan kan svara på (jag har inte bilen tillgänglig just nu) men om jag förstått det hela rätt så styrs den även av AC-trycket genom IHKA så bäst är väl att läsa av felkoder först.
Finns många här på AP som kan det där.
Har du testat sökfunktionen?
Ja, jag har sökt - men jag hittar inget riktigt tydligt svar. Dels verkar det finnas två varianter, en för bilar upp till -98 och en annan därefter.

Såvitt jag förstår så sitter en kontakt till höger, uppe på kylarens sida -- jag tror det är den du menar. Jag har dragit ur den, men det gör ingen skillnad alls - fläkten går fortfarande på maxvarv oavsett om den är i eller ej.

Det bästa jag hittat har varit på ett amerikanskt forum (bimmerboard), att det ska sitta en temperaturgivare i den nedre kylarslangen och att om den ger upp så tror bilen att det är maxtemp i kylsystemet och startar fläkten på max.

Länk

Problemet är att man måste tömma kylsystemet - mer eller mindre - för att byta denna. Och den sitter så långt ner och dåligt åtkomligt att jag inte ens hittat den ännu (jag har å andra sidan bara ägnat detta en kvart hittills) - och jag vet inte ens säkert att den finns på europeiska bilar.

Finns det något enklare sätt att "koppla bort den" ur systemet, för att testa om det är den eller inte, utan att man behöver tömma glykolen?

Det ska finnas en 50A säkring till denna fläkt också -- var sitter den ???

Det finns dessutom tre reläer som sitter under handskfacket som enligt vad jag läst är till för de tre olika fläkthastigheterna (låg - aktiveras direkt när man startar bilen, mellan och hög).

Om säkringen (som jag inte vet var den sitter) vore trasig - då borde inte fläkten alls snurra - eller? Mina symptom är tvärtom - den snurrar alldeles för mycket!

Om något relä vore trasigt - skulle det kunna bli så här då? El är så skumt, det kan ske vilka konstiga saker som helst om strömmen tar fel väg, så jag är osäker.

Jag tycker det låter som att den undre givaren skulle vara trasig. Mer input?

Autopower är kanon - men jag önskar att det vore mer grafiskt, så att man kunde skapa trådar med bilder. Oavsett hur duktig man är, så är det lättare att förklara med en bild oftast. En bild säger mer än tusen IHKA, så att säga. :)
ri
699
riku
740iA -97
Nu har jag inte behövt undersöka min 740 men på min E30 -94 hade jag bara en givare som det gick 3st. kablar till 2+ och 1jord, ena gick genom ett motstånd (halvfart), om det är det som menas med dual switch låter jag va osagt.
Som du sa så är det olika från -98.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Undre givaren finns men tror mätaren borde gå till max om den var paj. Sitter även tempgivare på termostat/vattenpump.

Man kan gå in i instrument cluster test mode för att få fram vilken temp nån av givarna ger iaf.

Länk

Test nr 7 visar temp.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Obs min är en 00:a förstås så tidigare kanske bara hade en givare? Borde sitta på vattenpumpen isf.
ri
699
riku
740iA -97
Det är väl uppvärmning på termostatet inte nån givare?
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Är ju som sagt olika styrning av fläkten på -98 och 98-

Men min 99a (98.10) facelift gick på maxvarv när tempgivaren i nedre kylarslang (höger sida i färdriktning, längst ner vid kylararen) var paj.
Mycket enkel att byta, tog bort luftburken för att komma åt bättre, sitter bara intryckt i hålet och hålls på plats med två små spärrar. Gör man det snabbt spiller man några matskedar glykol. Jag behövde inte ens fylla på någon glykol efter ingreppet.
Tack för tipsen!

Jag tycker det lutar åt tempgivaren i nedre kylarslangen. Tror inte den är så dyr, någon i USA hade givit 25 USD för den, så kanske det dubbla i Sverige - kring 400 ?

Värt att pröva, jag ska beställa en från BMW.

Tack för er input ! :)
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Till min kostade den 208 kr, men som sagt det skiljer lite i utförandet på pre/face.
BMW verkar ha experimenterat en hel del med styrningen av den aktuella hjälpfläkten, så mycket att Bentley inte hängt med alls och inte går att lita på i det enskilda fallet.

På min förra 750, byggd 94-09, skulle det enligt Bentley sitta en trestegsfläkt, där det tredje steget skulle vara säkrat med 50A. Precis som Lasse-SL500 letade jag förgäves efter den.

Den fanns inte, helt enkelt. Fast vid något tillfälle hade BMW dock haft ett sådant system. För att det skall funka, behövs det två förkopplingsmotstånd och fyra framledare. Motstånden sitter monterade på fläktramen. Eftersom mitt kontaktstycke framme i grillen bara hade tre ledare, kunde jag utesluta trestegs-fläkten.

En bit ner på kylarens högra sida (i färdriktningen) sitter det en "dubbeltermo-kontakt". Den sluter i två steg och har något med hjälpfläkten att göra, men jag lyckades aldrig lista ut om det systemet fungerade. I teorin skulle den spinna igång fläkten dels vid en kylartemp på ca 96 (steg 1 eller 2) grader dels vid en temp på över hundra grader (steg 2 eller 3) (t ex om man stannar bilen efter hård körning) oavsett om tändningen är på eller ej.

Fläktens steg 1 aktiveras varje gång AC-kompressorn startar. Steg två lär komma in, när någon temperaturvakt reagerar på hög temp. Då *kanske* steg två ligger på hela tiden, ända tills temperaturen kommit under gränsen igen.

Jag minns nu, att när jag köpte min förra bil, gick fläkten hörbart igång direkt på steg två. Steg ett fungerade uppenbarligen inte, men hur steg två kunde komma in, förstod jag aldrig. Den fortsatte fungera så ett tag men i längden orkade inte säkringen med det. Det fanns ju ingen supportström från steg 1. Och efter ett par säkringsbyten brände säkringshållaren istället. Så när jag väl köpt en ny fläkt, gick den bara på steg 1...

Om jag till slut får gissa, kan Lasse-500SL's förkopplingsmotstånd ha tagit slut (vanligt fel) och steg 2 genom någon för mig obegriplig automatik tagit över. Ibland går det att byta förkopplingsmotståndet, men jag tror att det blir frågan en ny (begagnad) fläkt. Egentligen en konstig slutsats, när fläkten ju trots allt snurrar...
Men prova att mata ström direkt på fläktens kontakt, så får du åtminstone svar på den är frisk.

(På senare modeller, t ex min 99:a, har BMW ersatt dessa reläsystem med en styrsignal direkt till fläkten, som alltid (?) matas med spänning.)

/Lennart
Nu är det nya bud från BMW - de säger att det INTE finns någon givare i den nedre kylarslangen på min bil, men att samma givare sitter monterad i vattenpumpen. Det låter lite märkligt i mina öron, det är ju M62 i min bil. Har M62 olika typer av vattenpumpar beroende på årsmodell?

181 kronor kostar den i varje fall, jag försöker med den till att börja med.

Lenwib: tack för värdefull input! Du menar att det sitter förkopplingsmotstånd monterade någonstans framme på fläktramen? Är det samma motstånd som det finns bilder på här, på den amerikanska sidan? :

Länk
ri
699
riku
740iA -97
Enl. Bentley har M62 "electrically heated thermostat" står ingenting om nån givare där, men det ska finnas på nedre slangen alldeles invid kylaren.
Samma givare som Tor nämner (tror jag) sitter på min motor (en 4.4 liters M62) skruvad i vattenpumpshuset. Hos BMW i deras datorer kallas den "dual fan switch". Bavaria Sthlm har den sagolikt beskrivande texten "Kontakt" på kartongen. Art.nr 13 62 1 703 993. Ser ut som en 3 cm lång mässingspinne ca 7 mm tjock som sitter på en gänga med 20 eller 21-skalle och en kontakt med fyra poler på. Änden med mässingspinnen skruvar man ned i kylarvattnet och sen ansluter man kontakten på den delen som sticker ut.

Jag bytte, men det gjorde ju naturligtvis ingen skillnad - fläktjäveln går på tokfull hastighet oavsett hur man bär sig åt.... :)

- Dragit ur kontakten som sitter till höger, uppe på kylaren - ingen skillnad.
- Dragit ur kontakten till tempgivaren på vattenpumpshuset - ingen skillnad.
- Bytt tempgivaren på vattenpumpshuset - ingen skillnad.

Det verkar som att hur f-n man än gör så går fläkten på maxhastighet, den låter som ett litet flygplan ungefär, det är inget diskret ljud...

Nästa steg blir nog att läsa på lite om resistorerna som sitter på själva fläkten. Just nu vore det skönt att bara få stopp på fläkten så man kan använda bilen (det låter tokmycket om fläkten).

Finns det någon kontakt, säkring eller liknande som man kan dra för att få stopp på helvetet? :)
Hej igen,

Det gick inte att nå Bimmerforum just nu p g a underhåll av sidan.

Men på basis av givna uppgifter (740iL -96, M62) kollade jag hos RealOEM. Länk
odel=GJ81&mospid=47519&btnr=64_0647&hg=64&fg=55

Där förekommer fortfarande det där dubbelmotståndet (detalj nr 7), som dessutom skall finnas som reparationskit.

Men med tanke på alla motstridiga uppgifter här är det kanske bäst att kolla hur verkligheten egentligen ser ut. Det är ju inte jättekul att montera av främre stötfångaren, särskilt inte om det finns spolare och PDC, så kanske är det värt att först chansa på den där temp-sensorn i VP. Men om BMW inte har den på hyllan, kan du ju alltid fördriva tiden lite... :-)

Nu kollade jag länken ovan igen: Den öppnades. Precis så bör det se ut! Tycker att "Dave" träffade väldigt rätt. Fast om man vill kunna undersöka mer än kontaktstycket, tycker jag nog att man bör kosta på sig att ta av stötfångaren.

Och så reservationen: jag vill minnas att RealOM-bilden såg likadan ut för min 750, men i verkligheten hade den alltså bara en tvåstegsfläkt.

/Lennart
riku: det är möjligt att det sitter en givare även på nedre kylarslangen, men den jag bytte på vattenpumpen kallas "dual fan switch" i BMWs system. Jag var på Bavaria för två timmar sedan och köpte den delen...

Undrar vad fasen den delen/kontakten som sitter till höger, uppe på kylaren kallas??

P.S. kom just på att AC-fläkten stannar om jag stänger av ACn. Alltid något! :)
Nu gick inläggen om varandra.
Kolla på säkringsboxen till höger där framme. "Zusatzlüfter" kan det stå. Eller "Auxillary fan". Tre-fyra säkringar.
Den där 50A sitter, såvitt jag förstår, antingen inne i reläboxen (lossa fyra torx) eller på dess utsida. (Jag hittade den ju aldrig, eftersom jag inte hade någon.)

/Lennart
riku: tack för bilden från RealOEM, nu förstår jag. Jag tror jag ser dessa motstånd när jag kikar in i fläkten, det ser ut som om de är monterade fast på ramen.

Men min bil ser inte ut som bilen på bilderna på bimmerboard : jag har grävt med fingrarna men hittar ingen sån kontakt framme vid grillen som den på bilderna av den amerikanska bilen.

Motstånden blir nästa steg för mig.

Jag vill tacka alla som hjälpt med tips och uppslag : hyggligt av er!!!
ri
699
riku
740iA -97
Ja just det kapitlet i Bentleys manual är rörig, dom blandar olika årsmodeller huller om buller så man inte vet vad som gäller, men det står utryckligen: In models manufactured to 08/1998, the electric cooling fan is controlled by a dual tempperature fan switch mounted in the side of the radiator.
ri
699
riku
740iA -97
Nu hittade jag vilken sensor du menar, hade inte sett det tidigare.
Den ger signal till DME och tempmätaren.
ri
699
riku
740iA -97
Jag blir inte klok på Bentleys, så här ska min vattenpump se ut Länk
Villket borde innebära att jag inte har något uppvärmt termostat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.