AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
906

CCM och Bremsli.elektrik

mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Tjennare mittbenare...

Jo, för ett tag sedan fick jag två meddelande på min display som sa att Bremsli.elektrik & Betriebsanleitg. Då trodde jag att betrieb betydde växellåda, och tänkte att de där kommer nog inte upp samitidigt utan det måste vara något annat. Dessutom minns jag inte om jag verkligen kollade så att ljusen funkade...

Så jag kollade runt här på forumet och fick ett par träffar som tydde på att det kanske var CCMen som vad kass. Speciellt var det folk som hade haft problem med Bremsli.elektrik & EDC samtidigt. Då tänkte jag att eftersom jag inte har edc på min så kanske den tänt växellådan istället. (för er som inte vet betyder betriebsanleitg att man skall kolla i manualen, alltså ingen felkod...)

Nu har jag dock märkt att ljusen verkligen inte funkar och kollade lite till på forumet, varpå jag hittat att bromsgivaren är ett ganska vanligt fel. Så igår tänkte jag ta itu med problemet och gick ut för att få loss kontakten. Då jag inte visste hur jag skulle göra så gav jag dock upp och tog med mig CCMen in stället. Mäter lite och märker att R60 har olika motstånd på de olika pinnarna (alltså mellan pinne 1 och pinne "x").

Men eftersom bromsljuset inte funkar, så har jag blivit lite fundersam nu.
Skall CCMen ha olika motstånd i R60? och skulle det alls påverka själva ljuset?

Måste samtidigt passa på att säga att jag även varit och letat efter givare för att testa om det var den det var fel på. BMW hade ingen inne, men kunde beställa snabbt. BJ Bilservice däremot hade en kontakt inne. Dels var den lika dyr som på BMW, och dessutom var jag tvungen att köpa den för att testa, och det fanns ingen möjlighet att lämna tillbaka den om det inte vad den det var fel på...
Inte så mycket service som namnet tyder på i BJ BilSERVICE...

//Markus
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Har du kollat lampor och kablage till dem?

Är bromsljuskontakten dyr? Bytte på 740'n nyss och den kostade "bara" några hundringar.
Annars kanske den finns på skroten om du inte vill ha en ny.
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Dyr och dyr, 200 spänn är mycket om det inte är den....
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Ok, så nu har jag haft isär brytaren och det är definitivt den som är kass. Temporärt fixad, kanske räcker det bilen ut... (är väl en ca 5 månader)

Fortfarande okart med motståndet R60 dock...
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Finns för övrigt länk här: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.