AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.484

Barnstol framsäte F11

Hur har ni som har bakåtvänd barnstol i framsätet på er F11 löst problemet med att det inte finns ISOFIX i passagerarstolen att tillgå? Vad har ni köpt för stolar istället, och tycker ni att det fungerar bra?
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Kör E91 men väljer att svara ändå.

Var själv mycket noga med att bilen skulle ha ISOFIX fram när vi köpte för att dottern skulle kunna åka i såväl babyskydd som bilbarnstol bakvänd med ISOFIX. Sett i backspegeln kan jag dock konstatera att vi inte haft någon som helst nytta av det.

1. När det gäller babyskydd så köpte vi en Akta Graco med bas. Basen monteras med bälte på mindre än 15 sekunder och när den väl är på plats klickar man bara i babyskyddet. Således vinner man inget vad gäller enkelhet på att skaffa en ISOFIX stol.

2. När vi köpte bilbarnstol så blev det en Akta Graco BeLogic. Stolen är godkänd för 18 kg och därmed har den inga ISOFIX fästen då dessa enligt uppgift bara är godkända för 15 kg.

3. Det sägs att ISOFIX fästena tvingar bilbarnstolen att hålla en viss vinkel mot stolen den är monterad i, vilket inte alltid blir så bra om man t.ex. har djupt skålade sportstolar. Har inte sett detta själv så du får ta det med en nypa salt.

Du kan ju ta med dig dessa tre punkter när du funderar på ditt behov av ISOFIX. Skulle jag köpt en ny bil hade jag valt med ISOFIX då merkostnaden är minimal - men jag tycker inte att det är en deal breaker om vi pratar passagerarstolen där fram.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Det går inte längre att få ISOFIX fram på BMW. De tog bort det för några år sedan ur tillvalet avstängbar airbag och nu finns det inte ens som reservdel. Tror det var något med EU och att barn inte skall sitta bakvända fram.

Vi har kört med Brio Primo och nu en Akta Graco Duo Logic. De funkar bra med både bälte och ISOFIX.
he
110
henrick
523 Touring -07
Hej!
Jag har en Besafe izi kid men jag har en e61a, funkar kanon!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.