AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
737

Halvljus (xenon) står lågt, 330i -02

Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Som sagt. Var och besiktade och fick nedslag på att halvljuset stod för lågt. Vad jag har förstått så är denna inställning helt automatisk. Ljusbilden går upp, och sedan ner igen när jag vrider på tändningen, och bägge strålkastarna i samma nivå, så själva strålkastarna antar jag att det inte är något fel på.

Har provat att hissa upp ena sidan, lossat de små armarna, en åt gången, som ska känna av länkarmarnas läge, och vickat lite på dem manuellt. Med tändningen igång, men ljusbilden rör sig inte ur fläcken.

Har spänning fram till främre givaren, har inte kollat bakre.

Har ni några idéer om vad som kan (brukar) krångla?
Har nyss beställt ett felkodsinstrument som jag väntar på (ELM 327). Hoppas den kommer till veckan.
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Och en sak till, jag xenon-konverterade HELljuset i vintras. Jag var väldigt försiktig, men sitter det något (mekanism/givare) i strålkastarna som kan ha gått åt helvete när jag konverterade?

Låter långsökt kanske?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det finns justerrattar på strålkastarna, så har du varit där och pillat när du xenonkonverterade så kan du ha kommit åt justerratten kanske? Var båda sidorna för låga?

När jag bytte xenondelar på vår E46 fick jag åka och få ljuset justerat, då använde de justerrattarna. Efter det var det inga problem.

Alternativet kan förstås vara att något är fel i den automatiska justeringen, men om du vet med dig att du varit där och pillat och det dessutom rör på sig vid uppstart så kan det vara en bra början att låta göra en justering och se om det räcker.
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Ok, jag var helt inställd på att xenonstrålkastarna saknade manuell justering helt. Ska kika på det. (om regnet upphör någon gång) Tack för svaret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.