AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.917

Olja i bakaxeln e39 540 touring

bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Tömde ur den gamla, å oljan var ganska så glittrig. Stoppade in fingret å kunde plocka ur en silvrig gegga. Är det normalt?

Hur mycket olja. Måste det vara i bakaxeln? När jag sen fyllde på fick jag i 0,9 l pga att jag inte hade någon pump. Måste jag fylla i lite mer? För det ska ju vara. 1,1 lr 1,2 beroende på vart man kollar.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag har aldrig sett någon "Geega" när jag bytt.

Du skall fylla på tills det rinner över. Brukar gå i lite mer än en liter.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det är som du själv skriver ca 1,1-1,2 liter i bakaxeln. Fyll på till det rinner över i påfyllningen. Det verkar som att du fått metallspån i oljan. Om det inte finns några missljud så är det bara att köra vidare. Det vore nog inte fel att byta oljan igen om ett litet tag.

Mvh Håkan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"Glitter" i oljan är ett säkert tecken på ett haveri av något slag!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Ett nytt byte snart kan man ju göra. Dock är jag tveksam om den havererat. Har visserligen ett lite bumlande ljud vid gaspådrag, men det kan ju vara däck, lager bussningar osånt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"Glittret" och "glittriga geggan" är metallpartiklar som inte skall finnas i oljan!
De kommer från någon del i bakaxeldiffen som därmed har fått en "sårig yta" och ett ökat mekaniskt spel som i sin tur kommer att accelerera slitaget vartefter.

Du kan nog tyvärr förbereda dig mentalt på att leta efter en utbytesdiff...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Ja det verkar kanske inte bättre än ett bakaxelbyte.

Men man kan väl ändå åka med bilen. Något annat kan väl inte ta skada om man ändå byter hela klumpen så att säga.

Hur ska man då kolla den beggade bakaxeln så man vet att den är ok??

mvh

Haveri vet jag inte om man kan kalla det men det är ett tecken på slitage.

Bumlande läte låter lite vagt för att säkert kunna säga vad det är som orsakar det, det kan vara bakaxeln men det kan också vara något annat.

Det går bra att köra tills eller om det rasar ifall du planerar att byta hela klumpen
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Ja men det låter bara bumlande vid gaspådrag. Svårt att beskriva det på ett annat sätt.

låter väl mest i mitten utav bilen å hörs inte mer på nån viss sida.
kan inte heller säga om det är i mitten eller bak på bilen. Dock låter det inte som om det kommer framifrån.

Hörs nästan bara vid lite mer gaspådrag. Hörde med en bmw verkstad som sa att pinjonlagret säkerligen börjar bli dåligt.
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Vilka bakaxlar passar bolt on, om man nu måste köpa en begagnad?

eller måste man hålla sig till att hitta en som suttit på en 540 innan??
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Men nu ska vi inte förhasta oss.

Byt oljan först, 75W90.. står du ut med "bumlandet" vid gaspådrag, kör bara!

Diffen är verkligen inte lönt att renovera, när/om den havererar köper du en begagnad.
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Jag har bytt olja i bakaxeln och ljudet finns kvar.

Om den ändå kommer ge med sig kan man ju fundera på att byta den redan nu, dock sa bilverkstaden att du kan kanske köra med det så ett bra tag. Bara man då står ut med bumlandet. Men jag tänker det att annat kanske slits eftersom bilen även vibrerar lite. Kanske att bussningar är slitna också?

Om man nu kommer dit att man byter bakaxel, vilka passar och vilka passar inte?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Den utväxlingen du har sitter bara på 540, huruvida någon annan utväxling passar i bakvagnen har jag ingen koll på. Men du bör rimligtvis välja samma utväxling som original.
Kommer inte ihåg exakt, men diffen från 530d hade samma utväxling och artikel nummer som diffarna till 540ia.
Jag gjorde av med 5 diffar på en 540 jag hade och började köpa till 530d efter ett tag när jag upptäckte att dom hade samma artikel eller orginal del nummer.
Skrotarna är så korkade att dom tar mer betalt för en diff när den har suttit på en 540 för att den är just från en 540. Även om de finns andra diffar med samma artikel nummer.
När jag letar billiga beg. delar till min 540 brukar jag "luras" på bildelsbasen tex för att köpa billigare delar med samma artikel nummer.
Jag söker efter delen jag ska ha till 540n, sen tar jag "orginal delnummret" eller "artikel nummret" och knappar in i sökrutan istället. Vips så kommer mycket billigare delar upp från tex 530d som passar på 540 fast dom så är mycket billigare:)
Förlåt om det blev rörigt.
Ett exempel: jag åkte till en skrot som jag visste hade diffar både från 540 och från 530d.
540 diffen kostade 3800kr och 530d diffen kostade 1900kr.
Jag bad dom hämta båda diffarna till kassan.
När dom låg där pekade jag på artikel numren som står på diffarna för att visa att de är precis samma del.
Och frågade dem varför diffen från 540n var mycket dyrare när dom har samma artikel nummer.
Fick då till svar: ja men den är ju från en 540.
Frågade då varför 530d diffen var så billig efter som att det är samma som sitter på 540?
Han svarade: ja men den har ju suttit på en 530 diesel, det är mycket klenare delar på dom.
Jag pekar igen på artikel numren, men han förstår bara inte att exakt samma del kan sitta på olika bilar.
Så jag köpte diffen från 530d och önskade honom en trevlig dag.
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Hur lyckades du göra av med 5 diffar? :)
Ingen aning. Dom rasade på löpande band på just den 540n.
Ingen här på forumet har varit med om det.
På Bmw verkstaden hade dom aldrig bytt en diff på en 540.
Pratade med en kille som körde kompressor matad 540 och hans höll utan problem trots hans "ogynnsamma" körning.
Det ska även till läggas att på 5 diffar, gjorde jag bara av med 2 uppsättningar bak däck.
Det var alltså under "normal hård" körning dom rasade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.