|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är ny här på forumet. Registrerade mig alldeles nyss för att få lite råd innan jag möjligtvis blir BMW-ägare (och bilägare för första gången). Bakgrund: Jag letar förstabil. Det jag är ute efter är en bil att ha när det behövs, till landet, IKEA, vänner långt bort, you name it. Kort och gott, jag är ute efter friheten. Dessutom gillar jag bilar i allmänhet. Compacten känns lagom för mig och halvkombiluckan är ett stort plus. Hur som helst, till mina frågor: Jag har varit och tittat på en e36 316i compact -98. Den har gått 14000mil och det begärda priset är 20 000 - vilket känns rimligt för modellen och är vad jag är beredd att lägga på en körklar bil. Den är väldigt fin i lacken och har ingen rost alls vad jag kunde se förutom lite yttre (överlackad) rost vid bakre kofångare. Stabil att köra utan störande ljud. Den har dock några defekter vilket får mig att vilja gå ner i pris: 1. Spricka i framrutan. Sträcker sig från höger stolpe och till mitt framför ögonen på passageraren ungefär. Har gått igenom besiktningen och jag kan stå ut med en spricka egentligen. MEN jag upplevde när jag provkörde att perspektivet blev lätt förvridet när jag tittade genom framrutan, ungefär som om hela rutan blivit sned(?). Är det möjligt, och kan det isåfall vara en indikator på att karossen fått sig en törn någon gång? Det kanske är en vanesak med skevheten, men det var milt irriterande när jag provkörde. Beräknad kostnad: 1500kr 2. Dov smäll bakifrån vid kopplings/gassläpp (kommer inte ihåg vilket, blev en kort testrunda). Ägaren menar att det är bussningar. Inser efter att ha läst beg.guiden här på AP att det troligtvis är silentblocken. Tror ni samma sak? Beräknad kostnad: 2000kr 3. Enligt ägaren kan det börja pipa från AC när den varit igång en stund på hög effekt. Han menar att det kan ha kommit luft i systemet vid förra AC-fyllningen. Den verkar dock fungera. Är det någon som känner igen felet? Beräknad kostnad: 1000 - 10000kr 4. Bakre ljuddämpare har börjat rosta men inte kritiskt ännu. Kan man byta den själv utan att hissa bilen? Beräknad kostnad: 2000kr 5. Dubbdäck saknas. Beräknad kostnad: 2000kr Frågeställning: Jag vill helst hålla mig runt 20k för en fungerande bil, och tänkte försöka gå ner till 15k. Är det ett rimligt pris? Har jag räknat lagningskostnaderna rätt? Verkar det öht vara en bil värd ett köp? Oerhört tacksam för svar och all hjälp ni kan tänkas bidra med.! Åker och tittar på bilen igen de närmaste dagarna. Hoppas på att vara BMW-ägare inom en snar framtid! | |
|
1. Spricka i framrutan ska gå på hans försäkring, om han har halvförsäkring. Du kan inte köap bilen id etat skick och sedan ta den på din försäkring. Så kolla upp att han har halvförsäkring och kontakta försäkringsbolaget innan köp. 4. BMW har två lager plåt på avgassystemen. så det håller länge om det bara är ytrost. /Jonas |
|
|
Har du länk till annonsen? De är en hel del o göra på den bilen. Inte så kul o börja mecka som en idiot om du inte är så jätte händig själv eller har nå garage där du kan hålla på. //Rickard |
|
|
Vill nog påstå att du ska leta vidare efter en felfri Compact. Jag själv sålde en 22.000 milad -00 för två år sedan för 27.0000 kr. Den var totalt felfri förutom att batteriet började bli dåligt, vilket var prutmånen från begärda 28.000. Mest lättsålda bilen jag har sålt någon gång. Såldes på några timmar vilket indikerar att jag var för billig på den. Men vid det miltalet fanns ingen tendens till glappa bussningar och ingen synlig rost så jag tror du kan hitta en bättre bil om du letar vidare. Annars får man ju räkna med visst underhåll när man köper en bil i den prisklassen. Från -99 har du 1,9 liters motorn vilket ger bättre vridmoment även om effekten är samma. Oftast är de även "nedlackade" vilket gör mycket för utseendet, så jag skulle leta efter en -99 eller nyare. Vår bil rullade 12.000 mil i vår ägo under tre år och de var totalt felfria mil. |
|
|
Tack för era svar! Bilen var redan borta när jag kontaktade säljaren igen. Jag följer era råd och kollar vidare efter en compact i bra skick. Jag har varken tid eller verktyg för att meka själv, så det är nog helt klart bättre att betala lite mer för att slippa problem. Enda tänkbara exemplar jag hittat just nu ligger dock ute för 33000 vilket känns väldigt högt, särskilt med tanke på din affär Mats. Länk |
|
|
Dyr men den ser fin ut, och den är tre årsmodeller nyare. Om allt är frid och fröjd med bilen så ge han ett bud på 27kkr och hoppas han nappar. Tror inte priserna gått ned så mycket på två år på denna typ av bil. Skicket samt åldern spelar större roll. Tänk på att du också har vanliga 3-serien 316/318 som andra ekonomiska alternativ. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.