|
|
|
|---|---|
| Jag håller på och specar en bil och är i valet och kvalet om jag ska välja med den aktiva farthållaren. Ni som har erfarenheter av den, hur pass värdefullt är det att ha den? Är ni nöjda? Funkar den klanderfritt? | |
| Jag ångrar iaf djupt att jag inte tog aktiv farthållare när jag beställde min bil, allt för många därute på vägarna kör jävligt ojämt så måste man sitta och bromsa/gasa farthållaren hela tiden : p | |
|
Nu vet jag inte riktigt om den är mer avancerad i nyrare bmw än vad den är på min e90. Men jag har den aktiva på e90n och det är helt underbart när man ligger och kör långkörningar och inte orkar släppa farthållaren hela tiden och bromsa in när folk kör ojämnt. sen följer den med ner till 30 tror jag och säger till när man ska växla ner och allt(manuell låda) |
|
| I nya aktiva fartpiloten med Stop&Go kan bilen ju klara fullt stop vid kö, som inte är längre än 3 sekunder.. :) Mycket smart :) | |
| Jag har kört aktiv farthållare med stop & go i många nya Audi, såväl i stan som på autobahn i 200 km/t, och jag tycker det är ett klockrent tillbehör som fungerar mycket bra. Även om det är lite läskigt att inte sätta foten på bromsen när bilen framför en bromsar in för rött ljus :) | |
| Ok, positiva erfarenheter alltså. Låter ju bra. Framförallt skönt att slippa "jobba" med vanliga farthållaren när det blir ojämn trafikrytm. Men att den även funkar vid lägre hastigheter och tom vid köstopp låter också väldigt tilltalande, om än lite läskigt. Men man vänjer sig väl snabbt. | |
|
Det här är också någonting jag skulle vilja ha - det verkar ju nästan för bra för att vara sant . Men fungerar den när snön yr ? Bilen kan ju också vara täckt med en ishinna emellanåt, fungerar den även då ? Och den självklara kombinationen måste vara aktiv fartkontroll + automatlåda. |
|
|
Hur funkar det med manuell? Matchar den motorvarvet automatiskt vid nedväxling (så man kanske tom kan växla utan koppling?) eller får man göra det själv? |
|
| Marin849: Tror inte den finns med manuell. Det måste vara i kombination med automat. | |
| Finns också med manuelllåda numera. Bilen säger till när den vill att du ska växla. Dock måste man själv sköta kopplingen :-) | |
|
Det positiva är redan sagt, så nu får väl jag tala om det lilla negativa också. På slingriga/krokiga vägar funkar det lite si o så iom att "ögat" tappar bilen framför ibland, vilket medför en ovälkommen acceleration för att direkt efter bromsa när "ögat" ser bilen framför igen och man då är för nära. Om det står ett fordon VÄLDIGT nära körbanan på höger sida så kan "ögat" tro att den är framför dig, vilket medför larmande och kraftig inbromsning. Men detta lär man sig, vid dom tillfällena behöver man ju inte använda den. |
|
|
Patrick Persson - ja, jag anade att något skulle vara lite negativt också:-) Ytterligare en sak som möjlligen är lite negativt är utseendet på själva sensorn framtill på bilen strax nedanför regskylten. I vart fall på F31 sitter den som en svart fyrkantig platta och syns rätt väl. Hoppas det inte blir något man stör sig på, för nu har jag hunnit beställa! |
|
| Sim, till F31 måste du ha den automatlådan för att kunna välja Fartpiloten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.