|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har fått lite problem med min Bmw 520i e39 -01 som jag nyligt inhandlat. Jag börjar från början av historien så alla får en bättre inblick i vad som hänt. Jag var alltså och körde en dag med bilen när den helt plötsligt tänder ABS lampan så jag provade att stanna bilen och starta den igen men när jag väl ska starta bilen så går den inte ens igång, när jag vrider på startläge så blinkar alla lampor runt hela bilen och ett klickande ljud hörs. Och i samma sekund så kommer en kompis och berättar att det rinner vatten under bilen så jag springer ut och tittar, och innan jag knappt hunnit ut ur bilen så är hela systemet tömt på glykol. Har försökt att kolla vars det rinner vatten men tvivlar på att det är en slang som är sönder eller lossnat. Min fråga är då först varför bilen gör som den gör att allt blinkar och klickar när jag vrider på nyckeln? Sen läckaget kanske är svårare att säga så här på internet för er, ska försöka spekulera närmare i det. Tack på förhand! | |
| Batteriet verkar urladdat. Kolla om generatorn laddar innan du byter batteri. | |
| Jag har kollat att generatorn laddar och den gör det. Men det var så konstigt att batteriet helt plötsligt är slut och varför just samtidigt som bilen gick sönder? Tänkte om det kom glykol på nått som korsslöt? Eller är det möjligt? | |
| Det låter som om fläktremmen/aggregatremmen har pajat eller slirar. Driver inte den som den ska stannar både den mekaniska kylfläkten, vattenpumpen och generatorn m.m. Det kan förklara både urkokningen och urladdning av batteriet. Kontrollera remmen och ev. åtgärda. Fyll och lufta kylsystemet noggrant innan start. Ladda batteriet ordentligt. | |
|
Gick den upp på rött? Tror också på fläktremmen, eller vattenpumpen. |
|
|
Min gissning: Rasad vattenpump. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.