AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.949

Köra genom Europa utan körkort - Konsekvenser?

Vad kan man förvänta sig för konsekvenser om man kör i Europa (Danmark, Tyskland, Schweiz, Italien, Frankrike och Spanien) utan körkort?

Det är indraget och jag får tillbaka det precis efter vi måste börja åka, dvs lämnar jag Sverige utan kortet i handen. Kommer förmodligen ligga på posten några dagar efter vi lämnat Sverige men pga bokad båt, hotell osv går det inte att vänta.

Vi är tre som kör, 2st har kortet med sig.

Har pass och grönt kort med mig.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Nu ska jag inte svära i sten att jag vet vad jag pratar om, men som jag kan tänka mig ska det väl inte vara några problem.

Jag var själv av med kortet 3 mån. förra sommaren....hoppsan kerstin det här gick visst lite för fort!! tyckte sheriffen :)

Hursom när man får tbx kortet så får man ju inte det nya kortet direkt samma dag, mina 3 mån. gick ut exakt en lördag, nya kortet fick jag inte förrän torsd. veckan därpå. Vad man gör då är att har med giltig leg. (pass) sen finns det på data/ körkortsregistret att du får köra. Vet som sagt inte hur det funkar utomlands men det ska väl inte var någon skillnad. Om inte annat kan du dra till med att du tappat kortet och kommer undan med ett mindre bötesbelopp/ symbolisk summa

Mvh Ferenc
Det är lagkrav på att ha med sig körkortet vid framförande av fordon som kräver det i andra EU-länder, precis som här i Sverige. Här fås böter av polisen om körkortet inte kan uppvisas vid kontroll.

Det värsta som kan hända ifall du blir stoppad är att du får följa med till polisstationen. Där kommer de försöka fastställa huruvida du innehar ett giltigt körkort utfärdat i Sverige. Böter kommer du garanterat att få samt att du antagligen inte längre får köra bil i det landet under en viss tid.
Utomlands har dom inte tillgång till det svenska körkortsregistret så det blir till att sitta på polisstationen tills dom gjort utredning via fax/telefon etc etc med en svensk polismyndighet

Inte att rekommendera kanske

Passa på att njut av semester från passagerarsätet istället och dra lärdom av erfarenheten av att ha gjort fel så du inte bara gör nya fel som följd av dom du redan gjort....
Det beror på vilket land man blir stoppad i så klart...Jag har blivit stoppad i "der Vatersland" utan körkort, men det var typ 20-år sedan. De kollade upp mig och bilen (tog sin lilla tid), jag fick en mindre bot o sedan var det "Gute fahrt!". I andra "öststatsländer" kan de nog vara kinkigare...Som exempel så blev jag stoppad i Ungern vid en större fordonskontroll. Eftersom jag var utländsk så slängde de ett snabbt öga på körkortet så var det bra med det, däremot ville de se passet. Passet hade jag inte med mig utan hade det där jag bodde...Detta blev till ett problem. Polismannen säger till mig: "Detta var ju inte bra, men om du ger mig 2000 så får du åka vidare". Jag var ganska ung o kaxig o svarade: "Glöm att jag ger dig 2000, du får väl kolla upp mig!". O då fick jag sitta där o vänta, och vänta, och vänta...De brydde sig inte om att "kolla upp mig". Efter ett tag gick jag fram till polismannen o fråga vad han sysslade med o undrade om det inte är dags att låta mig åka...Svaret (då med flera kollegor bredvid, rörde sig om en stor kontroll där de kontrollerade miljövärden på bilarna, bland annat avagasprov på dieslar...) blev: "Lyssna, jag har ju sagt åt dig att du får vänta, dessutom har jag talat om för dig att du är BÖTFÄLLD med 2000 men du vill inte betala så...". Bötfälld var inte ordet han använde när han pratade med mig så ingen annan hörde dock, det var "Ge mig...". Iaf efter detta så betalade ja 2000 "ungerska pengar", fick lämna kvar körkortet o åka hem o hämta passet....Efter det var det "Gute fahrt". Hade en annan incident med den ungerska polisen ett antal år senare, körde för fort (typ 75 på 60 väg, kökörning där jag bara gled med alla andra, givetvis plocka de den utländska mörka BMW:n). Iaf här blev det 5000 i böter med inbetalningskort, men jag blev även upplyst av den vänliga bilintresserade polisen att boten skall vara betald inom 30 dagar, men om jag inte planerade att besöka landet de närmaste 5 åren så kunde jag strunta i att betala boten så länge jag lämnade landet innan botens förfallo datum. Om jag inte betalade boten o besökte landet på nytt inom 5 år så var risken stor att polisen skulle upptäcka denna obetalda bot vid en kontroll eller liknande varvid jag skulle bli satt i fängelse i 2-3 dagar har jag för mig de sa...Jag betalade boten.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Säg så här, det kan gå helt utan problem, du kanske aldrig ens blir stoppad. I värsta fall vår du tillbringa en eftermiddag på någon polisstation och få dryga böter. Frågan är om man kan kontakta någon Polis? Transportstyrelsen? Och få ett temporärt körkort / intyg (som när man körde upp) som gäller istället för ditt körkort?
acey: "Intyg för att körkort utfärdats" (papperslappen) gäller enbart i Sverige och inte utomlands.

I detta fall finns egentligen bara ett alternativ; att spendera resan i passagerarsätet. Såvida du inte ska besöka någon som du känner och kan få körkortet skickat dit med exempelvis Posten i ett rekommenderat brev.
Tack för alla svar!

Jag kommer att försöka undvika att köra men ifall någon blir sjuk eller trött så kan det hända att jag sätter mig bakom ratten.

Det jag oroar mig mest över är att få bilen beslagtagen eller galna böter.

2-300 Euro i böter är OK.
Har du provat prata med transportstyrelsen om ditt dilemma, dom kanske kan göra något?

Jag kommer inte ihåg hur det var när man hämtade ut körkortet om man måste göra det själv eller om man kan skicka en fullmakt med någon annan.

Om det skulle gå kan du ju be någon skicka kortet till något hotell ni ska besöka.
I Tyskland och Storbritannien beslagtas om: Bilen är oförsäkrad eller om föraren saknar körkort mm. Bilen som saknarförsäkring, kan återfås om: giltig försäkring visas upp och kostnader för bl.a böter, bärgning, förvaring mm. betalas.

Bil som beslags när föraren saknar giltigt körkort. kan återfås mot att person med giltigt körkort hämtar bil, samt kostnader för bl.a böter, bärgning, förvaring mm. betalas.
Tack för svar!

Vi är som sagt tre personer i bilen, visst räcker det med att man byter förare då? För inte beslagtas bilen så enkelt.
Om bilen framförs av en person, som saknar körkort så beslagtas bilen. Jag vet inte vad dom säger, om någon av passagerarna har körkort och kan ta över.
Tack för svaret Janne!

Lutar åt att sitta i passagerarstolen.

Får jag fråga var din info kommer ifrån?
Info kommer från en kompis som gjorde ett impulsköp och fastnade i en poliskontroll, han hade inget körkort. Jag tror att allt kostade honom ca. 2500€.
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Danmark har varit "transit-land" för mig som bodde i Tyskland och åkte Gbg-München flera ggr per år. Där existerar inte poliskontroll om man kör Fredrikshavn-Flensburg. Har sett en kontroll under 15 år, och det var lasermätning - så kör lagligt.

I norra delarna av Tyskland får du nog pynta. :-) I södra delarna ser du till att ha allting annat i nitisk ordning, plockar fram en snäll attityd och pratar med dem. Dom är inte alls oresonliga.

Schweizarna uppfattar jag som mer nitiska, Italienarna vet jag för lite om. Detta är såklart inte "nligt regelboken" utan baserat på erfarenheter och följdaktligen hur jag tror att utfallet skulle bli...

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.