|
|
|
|---|---|
|
När jag köpte min V8 så läste jag på forumet att olje pumpen kunde vibbrera loss, härom dagen tog jag ner olje tråget. Mycket riktigt, det 3 bultarna som håller pumpen satt inte hårt, sicken j-vla tur att jag kollade, bort med en bult i taget och på med gänglåsningen. Nu ska det nog hålla. Mitt råd till alla V8 ägare= kolla bultarna !! Det kan nog bli en DYR historia om den lossnar, driv kedjorna slår nog sönder det mesta i motorn..! Häftig motor,häftiga priser...!!! | |
|
Det får bli vid nästa oljeservice. Mvh. Micke Olsson |
|
|
Tänk på att det kan va försent då :=) Annars e det ju snabbt gjort. Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
|
Jag läste om detta tidigare på en usa-hemsida, konstigt nog så verkar det som INGEN bil har havererat pg.a att muttrarna har lossnat, men visst är det rätt att man borde kolla upp det på sin V8 motor, för det kan ju bli rejält dyrt om trycket skulle försvinna helt. på BMW sa man till mig att jag inte skulle oroa mig för det, att det händer bara en på MILJONEN ? BMW måste ha sålt många bilar med V8 för det finns ju faktiskt några som har råkat ut för detta * :) * tycker det låter som att dom försöker mörklägga detta problem, BMW borde gå ut med detta i en service bulletin och åtgärda det gratis. * BMW SAME * |
|
|
Förmodligen så kanske de kör med en liten mörk läggning, kanske de drar åt bultarna vid nån inspektion. Men med tanke på att mina bultar inte satt som de borde,så jag mig tid att åtgärda detta problem, det tog ju bara runt knappa halvtimmen. Ifall jag va en på miljonen så behöver du inte oroa dig enligt BMW alltså? Ha`de. Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
|
men tänk ändå så många v8 bilar som rullar runt med ägare som ej har koll på nätet och så och ej vet om oljepumpsproblemet. Men man har ju ej hört att ngn motor rasat. |
|
|
Eliardsson ! Har beställt en trågpackning i veckan för att kolla pumpens fastsättning på måndag. När du skriver att du använde "gänglåsning" menar du då en kemikalie på gängorna typ "LOCKTITE" ? Drog du bultar och muttrar med momentnyckel, vilka moment gäller i så fall ? |
|
|
Mikaell Ja jag andvände en stark variant av Locktite, men jag drog ej med moment, tillräckligt för att inte dra av bultarna. Kolla även de andra bultarna runt om pumpen, vissa satt lösa även där. Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.