|
|
|
|---|---|
|
Hej, idag efter tankning ville bilen inte starta. Den gav ifrån sig ett "tickande eller klickande" läte när jag drog om startnyckeln och startmotorn ville inte gå runt alls. Vilka möjliga fel kan vara aktuella tror ni som har erfarenhet av samma eller liknande symtom? Endast batterifel som är aktuellt? Tänkte testa en uppladdning och se om det kan göra susen, en c-tecladdare ska ju kunna "reparera" batterier ... | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Var batteriet helt dränerat? Eller lyste tex instrumentklustret, kunde du slå på innerbelysningen, radion? Låter annars som att startmotorn (gissningsvis solenoiden) har gett upp. Brukar ibland vara intermittent, dvs ibland fungerar det fint ett bra tag och ibland startar den bara inte. Ibland kan man prova att knacka på solenoiden och se om det hjälper (om det hjälper så vet man att det är startmotorn det är fel på). |
|
innerbelysning, instrumenkluster osv lös ett tag, efter en stund började det blinka och vissa varningslampor tändes omotiverat. Batteriet förlorade sin kräm väldigt snabbt tyckte jag. Var sitter solenoiden och startmotorn på min 330 e46? vh |
|
|
Är nästan garanterat intern kortslutning i batteriet! Hur gammalt är batteriet? Tar det laddning om du laddar med extern batteriladdare? Bubblar det i alla cellerna vid laddning? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Då är det inte startmotorn som är problemet, så den behöver du inte tänka på. Då är Johan B's förslag mer lovande - gör en rejäl undersökning av batteriets kondition. |
| har laddat batteriet i 8 timmar nu och testade att starta bilen. Den gick igång direkt! Kollade batteriet och det var originalbatteriet som sitter där, dvs 9,5 år gammalt! :) Antar att ett batteribyte gör susen och att det inte är någon att vänta på, även om jag nu lyckas få det att leva en stund till med den eminenta c-tecladdaren? | |
| en fråga till, tips på batteri med god kvalitet till bra pris? | |
|
Personligen tycket jag att det är dumt att köpa billiga batterier, för oftast får man vad man betalar för när det gäller sådana produkter. Om det är intern kortslutning kan batteriet mycket väl vara dött igen i morgon.... Normal livslängd för ett startbatteri är väl någonstans mellan 2 och 5 år, beroende på hur bilen används. Men det finns gott om undantag i livslängd åt båda hållen - mycket beroende på körcykel och "vård" (regelbunden underhållsladdning och kontroll/korrigering av batterivatten). Batteriet som sitter i min E46:a är originalbatteriet från 98....men jag är mentalt förberedd på att det ger upp när som helst! ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...finns diverse tester av startbatterier om du gör en sökning via Google! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
har nu laddat batteriet fullt ut och startade bilen. Motorlampan lyser gult! Det står i instruktionsboken att avgasvärdena är onormala - kontakta verkstad. Någon som har tips att delge? Kan det finnas ett samband med gårdagens startproblem för mig? Batteriet kanske inte är boven i dramat? mvh |
|
| verkade bara vara något tillfälligt, då lampan slocknade snabbt. Systemet fick väl fnatt i samband med gårdagens batteriurladdning. Får se hur batteriet beter sig nu framöver, men det gick iallafall bra att ladda det fullt. | |
|
Låg batterispänning kan orsaka mystiska och ibland komiska fel i elektroniken....håll ett öga på batterispänningen och mät spänningen när batteriet har vilat minst två timmar efter laddning för att få en korrekt mätning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag köpte ju ett nytt batteri och allt var frid och fröjd..tills idag då batterilampan började lysa rött! :( Batteriet laddas inte och då är väl troligen generatorn trasig. Hur skulle ni gå vidare med felsökning nu? mvh Kristoffer |
|
|
hej hade samma prob med in e46a de va batteriet som inte hade tillräckligt med power pga av ngn startspärr som bmw har tf |
|
|
låter skumt, skulle startspärren vara aktiverad då den går att starta? Lampan började lysa rött efter jag varvat ur bilen på en motorvägspåfart. Innan dess har jag kunnat köra 10 mil på det nya batteriet. |
|
| mät och se ifall generatorn laddar annars har du nog felet där då den tycks tömma ur även det nya batteriet. | |
| kan någon beskriva hur man kan mäta upp felorsaken? T ex vilken del av generatorn som är trasig? Det är ju trist att köpa en laddningsregulator för att därefter inse att det inte var denna det var fel på och behöva köpa en komplett generator.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.