AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.053

byta från hel till halvförsäkring

Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Hejsan jag vill byta från hel till halv på min 530 -01 men enligt försäkringsbolaget måste jag vänta tills i november för att kunna gå ner till halv. Om jag gör en fuling med att ställa av bilen hur länge måste den vara avställd innan jag kan ställa på den igen ?

Mvh Thomas
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Inte helt hundra men tror att det är 30 dagar om jag minns rätt eller så gör du ett ägarbyte som ett alternativ.

BMW M-POWER
ri
699
riku
740iA -97
Man kan ju byta ägare och byta tillbaka dan efter, så har jag gjort skrev på frugan sen tillbaka.
Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Nja jag vill hålla ner antalet ägare på bilen som bara är 3 i dagsläget. Annars var det en bra ide.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det borde bara vara att ställa av och på den. Jag gjorde det när dom höjde premien kraftigt när jag flyttade. Fråga dom!
Visa användare
4.005
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Du kan ställa av den och på dagen efter inga probs det har jag gjort när jag vart trött på min gamla försäkringsbolag.Frågar dom varför säger du bara att du ska sälja den men dagen efter ångra sig ev köpare helt enkelt dom kan ju inte kräva hel försäkring för det
lycka till
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Beror på vad som står i det finstilta när man tecknar försäkring... Men om det är så enkelt så är det super bra.
If bråkade med mig om detta för något år sen men då skrev jag bilen över på någon annan för att komma runt det.

BMW M-POWER
Visa användare
4.005
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
För mig gällde det IF och det gick bra
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag hade BMW original försäkring. Dom dubblade priset och sa att du är bunden av avtalet. Jag sa vad händer om jag ställer på och av eller byter ägare? Svaret var att i båda fallen upphör försäkringen.
När man ställer av bilen måste man även be dom ta bort garageförsäkringen. Annars finns du liksom kvar som kund hos nuvarande bolag.
Nästa dag kan du ställa på bilen sen teckna i nytt bolag.

Jag gjorde detta på syrrans bil och det va inga problem. När jag själv skulle göra det på en annan bil jag ägde tidigare så blev det strul, eftersom jag ställde av den på helgen (Lör) och på (Sön) och tog bort min garageförsäkringen via deras chatt, help plötsligt hade jag två försäkringar, den försvann alltså inte från bolaget, men jag sålde ändå bilen strax efter så det kvittade. Men gör det på vardagar. Lycka till!
Ka
5.698
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vinyl: Din första mening stämmer inte. Jag har IF och när jag ställer av bilen på höstarna så övergår helförsäkring till garageförsäkring. När det sedan är dags att ställa på bilen kan jag byta bolag precis som bilen var ny i min ägo.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Kane: JO!!....inte för att envisas men det som Vinyl skriver om, stämmer!....har själv varit ute för det, mer om det ett par rader ner, men det skiljer väl från f.bolag till f.bolag

Nu vet jag ju inte hur avtalet ser ut på just din försäkring, men generellt är ju f.bolagen vinstdrivande företag som gör vad de kan för att tjäna pengar. Att du då vill byta från hel till halvförs. är ju obekvämt för dem eftersom det ger dem en aning mindre klirr i kassan.

Kolla upp vad för regler som gäller. Men som jag skulle kunna tänka mig har de inte rätt att låsa en försäkring på det där viset. Ställer man av bilen så upphör ju förs. att gälla. Och därmed basta!!

Jag råkade ut för en liknande situation, jag fick en offert från ett annat f.bolag som var bättre än den förs. jag hade. När jag ville byta den pågående förs. till det andra billigare alternativet, så ställde jag såklart av bilen för en dag. Men då fick jag till svar av det innevarande f.bolaget att iom jag ställer av bilen så träder garageförsäkringen in, och att hela försäkringen som sådan iallafall skulle vara låst ända tills årsförfallodagen, de menade att jag skulle vara tvungen att invänta årsförfallodagen med att byta f.bolag.

Detta ledde till 2-3 telefonsamtal fram o tillbaks med en del mindre trevliga tonarter......jag stod på mig hela tiden, ni har inte rätt att låsa en försäkring på det där viset, det finns ingen som helst försäkringsplikt på en bil som är avställd, en garageförsäkring har aldrig någonsin varit obligatorisk, när jag begär att ni ska ta bort garageförsäkringen så är det eran förbaskade skyldighet att göra det!!!!

Till slut insåg f.bolaget att de hade fel och att jag faktiskt hade rätt....i mitt fall var det enkelt iom jag har förs. på autogiro varje månad, så jag kunde enkelt gå in och bryta autogiro-medgivandet......värre kan det kanske vara om man betalat i förskott och ska försöka få tillbaka sina inbetalda pengar....

Mvh Ferenc
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.