AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.282

E61 545 något högre tomgång, lägre effekt.

Bi
11
BiraBertil
545i Touring -04
Jag har en E61 545 och min bror har en E60 545 jag kan jämföra med.

Hans tomgång: 500rpm
min tomgång: ca 750rpm och något ojämn, nålen går upp och ner 1-2 millimeter, har även sett detta när jag ligger i jämn hastighet på farthållaren.

När jag startar min så hör man ibland hur den tänder till i varje cylinder innan den går igång, oftast startar den bra men jämfört med min brors så är den seg.
Hans river till och varvet höjs och sen sjunker på långt mindre än halva tiden jämfört med min.

Gasar man till när den står på tomgång så händer inte mycket, varvet går upp pyttelite.
Totalt värdelös gasrespons.

Den känns helt okej när man kör den men det saknas effekt, speciellt under drygt 3000 varv.

Den har varnat för trasig kamaxelgivare förut, den är utbytt men den varnade ändå för det några gånger efteråt och försvann sen, glapp?

Är det kamaxelgivaren som spökar fortfarande eller kan det vara något annat?
Bi
11
BiraBertil
545i Touring -04
OBS, insuget verkar vara i bra kondition, inget läckage.
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Lättast och billigast är nog att kolla felkoder. Kan väl vara tändspolar som spökar... Den andra kamaxelgivaren, brukarväl vara 2st eller glapp som du skriver. Gasspjället som reglerar knäppt.

Inte guru på motorer men det finns nog tyvärr mycket som kan va fel. Men det borde ju finnas en felkod om den beter sig som du skriver.

/chni
Bi
11
BiraBertil
545i Touring -04
Jag provade ta av kontakten till luftmassemätaren innan idag
och provade gasa lite, den gick ojämnt på tomgång som man kan förvänta sig men visst fan varvade den jäkeln upp mycket vassare.

Ska prova sätta i min brors LMM ikväll och se om det blir någon skillnad.
Bi
11
BiraBertil
545i Touring -04
LMM fungerar som den ska, problemet kvarstår.
Bi
11
BiraBertil
545i Touring -04
Felet var pajj magnetventil,
599kr felkodsläsare från biltema, billig men helt okej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.