AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.418

Vågar man köpa en 318 E46 med över 25 000 mil på mätaren?

Gee
Är ute efter en billig bil och tittar så klart på E46 (är smått förälskad i den modellen;)

Vågar man köpa en 318 E46 med över 25 000 mil på mätaren? Med 142 hästars motorn. Om bilen är i bra skick vad man kan se och priset är överkomligt. Förmodligen gått som pendlar bil.

Min far som för övrigt är Audi fantast >.< anser att 3 serien inte är av kvalitet nog att klara runt 25-30 000 mil.

Givetvis spelar skötsel av service enormt stor roll men om vi pratar rent allmänt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, min 320i E46 har gått mer än 36000mil och tuffar på...visst börjar den bli rostig i nederkant av dörrarna och det börjar dra ihop sig för bärarmsbyte fram, men den känns väldigt tigth för att ha gått så långt.

De enda större reparationerna som gjorts är vattenpumpsbyte och ett hjullager bak och en abs-givare bak. Resten är slitdelsbetonat som bromsskivor/belägg, stötdämpare/fjädrar (vid ca 16000mil), bärarmar fram med bussningar, har behövt renovera främre bromsoken pga rost (se mekartipset), bytt några bussningar samt packboxarna i bakaxeln (som började fukta lite väl mycket) och sedan i princip rena servicepunkter.

Har dock alltid bytt olja och filter halvvägs in i serviceintervallet (ca 1250mil innan jag byter olja) och det lönar sig nog nu när bilen har rullat en bra bit.

Bilen används som pendlarbil (drygt 8 mil enkel resa) i princip varje vardag och har motorvärmare som används hemma året runt inför morgonstarten.

Mvh
Johan B

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Min far har haft en 325i som rullade över 40.000mil utan fel och utan att kännas sliten och hans 330i rullade strax över 20.000mil utan problem. Det finns dessutom många andra exempel, nyligen sålde bland annat en användare här på Autopower sin 323Ci som rullat runt 40.000mil den med. Minns att den såg väldigt fin ut på bilderna i annonsen i alla fall, och att han i forumet flera gånger nämnt att den varit en pålitlig vän.

Audi, med deras A4 från motsvarande år som E46, kan knappast påstås hålla högre kvalité än BMW med alla framvagns, elektronik och motorproblem dom fyra ringarna drabbats av. Du kan väl tipsa din far om att skaffa något pålitligare än BMW och Audi, kanske en Alfa Romeo i tvärt om-världen..? ;)

//Bjersér
Gee
Tack för era svar, det känns lite som att ska man upp i dessa miltal så gäller det att hitta rätt bil.

Ang min far så är det inte så att han tycker BMW håller låg kvalitet utan det gällde just att 3-serien kanske inte var byggd för dem sträckorna. Han har haft några olika 540 osv ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.