|
|
|
|---|---|
| Börjar bli less på dom här mätarna...vad är felkopplat när tempen bara max visar 70celsius? Givaren sitter på en spec.tillverkad adapter som rymmer oljetryck, original oljetryckskontakt(röda oljelampan) och oljetemp! Hur man än varvar så kommer den knappt upp i 70 | |
| Är inte det bra att inte oljan blir varmare än så då? | |
|
Strömmar oljan förbi temperatursensorn? Om inte, dvs oljan står still närmast sensorn kommer inte oljetemperaturen att läsas korrekt p.g.a. temperaturfall. Har du någon bild på adaptern? mvh/ Anders |
|
| Var sitter sensorn? Lär ju vara viss skillnad på tempen före/efter oljekylaren...Sitter den precis efter oljekylaren kan det tänkas att det är OK, men om det är oljetempen ut så att säg så är den för låg, runt 90 grader vill man nog lika, o helst aldrig över 110. | |
| På M-modeller (iaf E34 & E36) så sitter oljetempsgivaren i "oljefilterhuset", gissar på att det är utgående temp man mäter... | |
| adaptern sitter vars oljetryckskontakten sitter original! de är en hydralfirma som gjort den åt mig..avlång sak med utgångarna sittande på rad! Börjar med oljetrycksgivaren, sen oljetryckskontakten(original), och sist tempen som sitter längst ut åt höger. Allt som allt så blir den ca 15cm lång. ska försöka ordna en bild | |
| Länk så där ser adaptergrunkan ut! Sitter som sagt vars oljetryckskontakten är original! | |
|
Tyvärr, lösningen med den adaptern kan inte mäta oljetempen korrekt. mvh/ Anders |
|
| om man byter och stoppar oljetempen dit vars oljetrycket är närmast anslutningen till blocket! Borde bli bättre iaf! Tog ca 25min att få upp 90 grader i riktigt varm sommarvärme! stämmer inte så bra:( | |
| Det blir ju bättre, men det är ju inte korrekt då det är den flödande oljan som bör mätas. Hur ser eg. oljekylkretsen ut? Är det 100% oreglerat genom kylaren hela tiden borde en adapter vid utgången från oljekylaren vara bättre för tempgivaren. | |
|
Det är väl inte fel att montera oljefilteradapter + oljekyl som är original på E30 325. Då blir det lätt att komma åt flödande (varm) olja. Mackan, viss nämnde du att filteradaptern på din nuvarande motor togs bort i en annan tråd? Din upphottade 327 maskin skulle må bra av oljekylare då det ger lägre oljetemp, speciellt vid hård körning. mvh/ Anders |
|
| skiftade plats på tryck/tempgivaren...funkar bättre iaf, ligger mellan 90-100! Men oljetryckmätaren får jag ej att fungera, har provat med 2 olika tryckgivare. Kopplade ström från tändningen(+) och jordade på ett bra ställe! 3 kablar totalt, Jord,plus,givare...Har även mätt upp kabeln till givaren och den är hel! Problemet är att antingen så står nålen på 1,5bar hela tiden, eller så åker den direkt i botten med ett svagt vinande ljud! Belysningen fungerar. Anders: Jag monterade bort oljefilter adaptern pga att jag inte har nån oljekylare...hade givetvis använt den om jag haft en! Visst kommer jag köra hårt med bilen, men på rätt sätt och ligger inte varvar så himla länge som de blir vid bankörning tex! | |
| Ja va ska man säga,,nu gör jag så här: ersätter olje urtappningspluggen med oljetempen! Drog ur den 1 gång och då visar tempen över 140grader:) Funkar ju jättebra | |
|
Aningens skillnad skillnad ;-) men det visar också på behovet av oljekyl... mvh/ Anders |
|
| kan inte stämma nånstans, när den kommit upp i 140 så går den ej att få ner hur lugnt man än kör. | |
|
Ja 140 grader är extremt (mitt inlägg skrevs sent så jag reagerade inte på värdet). Kanske prova en annan mätare/givare? mvh/ Anders |
|
| nu är den uppe i 170grader:) provade värma vatten i micron till typ 70gr,, visar 160 enligt mätaren...provade med en annan oljegivare, samma sak, vet att jag hade samma problem när jag kopplade in vattentempen, den visade de dubbla, hade en vattentemp på 150. Men kommer inte ihåg vad jag gjorde för att fixa de | |
| Monterade en m12x1,5 adapter för oljetempgivaren och bytte ut den mot oljepluggen! Vad händer, jo adaptern gick av inne i oljetrågets gängor:( Har dragit av exakt likadan adapter förut, kan säga att dem håller inte för några 25newton som pluggen ska dras åt igentligen! Fruktansvärt ömtålig, andra gången de händer så hade de i bakhuvet så drog åt den väldigt försiktigt och den satt nästan löst. Vetifan hur jag ska fixa tempen så den är rätt? Den kan omöjligt ligga på 150g...de räcker att varva ur 1 vxl så är du på extrema nivåer. Sen sjunker den inte heller även fast du kör hur lugnt som helst! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.