|
|
|
|---|---|
|
Har varit väldigt VÄLDIGT inne på coilovers då det verkar fräckt med massa justeringar och så. Kollat endel på tex D2,Fk,Kw mm mm. Ska ta licens nästa säsong och köra endel bana nästa år. Kollade lite på ebay.de ikväll och blev nyfiken på ett kit vid namn : Eibach Bilstein B12 Pro Kit. Ren sänksats med Bilstein dämpare och Eibach fjädrar. Inga justerings möjligheter men duger detta på bana? Sänker 25/15... Någon som kör bana med detta kitt eller är det för basic? Tacksam för svar /Fredrik | |
|
De duger säkert, Bilstein/Eibach är kända grejer. Kom bara ihåg att du bör köpa till nya topplagringar,dammskydd o gummi-mellanlägg, så prismässigt är du uppe i samma pengar som ett coiloverkit. Prestanda mässigt tror jag att de är ungefär likvärdiga. Jag hade dock utan tvekan valt ett coiloverkit med "ordentliga" inställningsmöjligheter (höjd,kompression & rebound helst separat samt justerbara topplagringar) främst med tanke på att du verkar vilja köra bana rätt seriöst. Om du däremot bara skall turiståka på bana så är det en annan femma... Jag tycker att du bör lägga några kronor extra o köpa rätt prylar från början, vore ju synd om du köpte nåt "basic" för att ganska omgående upptäcka att du vill ha värre grejer, som sagt prismässigt kommer det inte vara någon större skillnad. |
|
|
Helt klart vill jag ju ha något som passar för både bana och gata. Känns som man bör ha sambon i åtanke med då hon kör bilen även hon. Så något stenhårt kitt är väl inte att rekomendera utan jag vil ändå kunna ta bilen på en långresa typ kusten ca 15-20 mil utan att det blir allt för guppigt och jobbigt. Som sagt så har jag kollat endel på d2 men frågan är hur stor skillnaden blir på hårdaste läget och mjukaste. Blir inte klok på detta. Hursom så behöver jag mer info för att bestämma mig. Mardrömmen är att bilen blor för hård så den börjar studsa i kurvorna som min förra e34 gjorde när man körde lite inspirerat. På den satte jag på sacs dämpare med tillhörande fjädrar och den blev alldelles för hård. Behöver mer kött på benen. /Fredrik |
|
|
Har K-Sport på M5 E39 (samma som D2), väl avstämda fjäderkonstanter för "street" körning, dvs något "hårdare" än original men inget studsande. Dämparna har jag ställt typ i "mitten läget", rättare sagt något "hårdare" fram än bak. Absolut inga probelm att åka långt, bekvämt. Dock så kan det vara liiiite knöligt att komma över farthinder om man är minst 3 i bilen, den är sänkt typ 2-3 cm fram o kanske 1-2 cm bak, dvs en smakfull sänkning utan att det skriker "sänkt bil". Kör man på de rekommenderade fjäderkonstanterna får men en god kompromiss, men man kan välja andra konstanter kostnadsfritt men då vill det till att man vet vad man sysslar med... Gällande stenhårda dämpare/fjädrar så är min TA-Technix på bruxisen aphårda, med hästlängder det hårdaste jag har. Är man själv i bilen så är det verkligen stenhårt, men om man lastar bilen med typ 200kg så blir det klart bättre. Jag är dock tveksam till att väghållningen är bättre än original. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.