|
|
|
|---|---|
|
Går det att göra nån form av "nollning" på eljusteringen av ratten? min går baklänges: när man drar justerspaken åt sig så åker ratten in trycker man spaken uppåt så åker ratten ner och tvärtom dessutom vill ratten åka ner när man drar ur tändningsnyckeln(borde väl vara tvärtom?) har dessutom bara typ halva justermånen mot vad det borde vara t.ex 50mm längdjustering mot c.a 80-100mm. (har kopplat ur elmotorn och provat då går det att ändra mkt. mer.) Otroligt märkligt fel.... bmw 850 -92 | |
| började det av sig själv | |
| har nog vart så så länge jag har haft bilen, har bara inte lagt nån energi på det... | |
|
Hur står det till med batterierna? OK? Håller laddningen? Har för mig att det är minnesmodulen under förarstolen som styr både ratt, säte och backspeglar. Vet att många haft detta fel men det verkar inte finnas någon universallösning, antingen så har minnesmodulen "nollats" genom att koppla bort batterierna eller så har den "återprogrammerats" men det kräver ju DIS eller liknande. ___ /Fredrik |
|
|
Har du provat att ladda upp batterierna fullt? E31 kan ju få en del mystiska fel om batterierna är halvdåligt laddade. Annars kan jag rekommendera att du kontaktar Kspehe här på forumet. Alexander |
|
|
Inget fel på batterierna alls, bara detta som krånglar och det har det nog gjort så länge jag haft bilen trots nya batterier. Kan tycka att det är lite hysteri detta med e31 och batterier.. Jag har aldrig haft några problem trots att bilen stått länge utan laddning ,finns väl dom som kört med 1 batteri och det har funkat? |
|
|
om du inte har registrerat dig på 8er.se så kan detta rekommenderas, där finns bla manualer för hur detta hänger ihop på svenska, annars kan jag rekommendera att göra en felkodsavläsning eftersom alla fel lagras och kan läsas ut ur modulen. En annan fråga man kan ställa sig är om någon plockat med kontakterna i dörren eftersom denna funktion styrs därifrån. LSM enheten sitter i mittkonsollen bakom radion, el-scheman finns i massor på internet för olika årsmodeller och leveransplatser beroende vartifrån bilen är levererad. /P |
|
|
Hej Stefan - m Jag har haft exakt detta fel tills nyligen. Vid flera tillfällen har märkesverkstaden utrett felet och kommit fram till ingenting. Man har mumlat om kabelbrott, fel i än det ena och än det andra - utan resultat. Till slut tröttnade jag och hittade en styrenhet i England för 800 SEK. Nu går ratten precis som den ska! Byt styrenhet (part number 32 3 111 1600 10, om det är en -91-a med memory) är mitt råd. Lycka till! |
|
|
Styrenheten har nr 32 31 1 160 010 utan minne och den med slut nr 011 är för bil utan minne. Du kan ju ringa denna bilskrot Länk som kan ha skrivit fel på boxens nr, annars finns ytterligare två st för justering utan minne. Lycka till /P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.