AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.109

Importera ny tygcab från Tyskland

Hej! Jag behöver en ny cab och har tittat på tyska sidor. Samtliga är billigare än Sverige, men är det någon som provat. Eurotop.de skriver att de är inte billigast, men kvaliteten är på topp, de använder alltid Sonnenland tyg. Är det någon i Sverige som erbjuder Sonnenland och vad kostar ett sådant. Hos Eurotop kostar det 449EUR plus frakt på ca 20 EUR. Vanliga tyg går att hitta från 340EUR i Tyskland. Är det någon som har prövat privatimport från Tyskland och har någon firma att rekkomendera.

trampbilen
Hej, läs mer på följande sida: Länk
/Jonas

Finns några på blocket men det verkar inte vara sonnenland tyg.
Har sett tidigare annonser där sonnenland näms.

Länk

"M Needs No Gimmicks"
Länk
Nu har jag beställt tyg till cabben, slutpris 4111 kronor inkl frakt. Tyg, orderbekräftat Sonnenland.. Eurotop.de har sytt cabbar sedan 1985, så jag hoppas de kan jobbet. Vad jag förstår, så är Sonnenland det bästa tyget på marknaden. Ända nackdelen med firman är att betalning måste ske via bank, ej kontokort.
Jag skall rapportera hur det går.

Nu är den monterad! Det ser bra ut och god passform. Jag utförde jobbet själv och det tog lång tid, ca 24 timmar inklusive misstag som måste rättas till. Man står där lagom snopet när man ej får igen taket. Jag hade häftat fast det 1 cm för kort i bakkant. Viktigast är dock slutresultatet.
När jag fick denna cab visade det sig att exempelvis de wires som spänner vid fönstrens överkant måste flyttas över. Original cab har dessutom insydda förstärkningar i plast dels runt sidofönstren, i bakkant och framkant. Plastförstärkningarna har skruvhål. Sådant fanns ej på min cab. Istället skulle det limmas med kontaktlim.
Efteråt såg jag hos en amerikansk leverantör att han levererade komplett cab med plastförstärkningar och wires, eller utan dessa grejer. Min undran är vilken typ av cab som säljs i Sverige. Är det någon som funderar på att köpa en cab, skall du definitivt fråga ifall den är försedd med insydda plastförstärkningar. Dessa underlättar även montagejobbet. Den amerikanska sidan anger 7,5 timmars montage med förstärkningar och ca 9.0 timmars montage om det skall limmas och flyttas över grejer.
Är det någon som funderar på att byta själv måste man även skaffa en rejäl (trycluftsdriven) häftmaskin. Tyget skall häftas med ca 100 - 150 klammer i bakkanten med ca 10 mm stiftlängd i hård plast. Jag köpte en på Biltema för ca 270 kronor, den fungarade bra till detta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.