|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej går det att tvätta velourmattor i tvättmaskin. Hyreshuset min vän bor i har tillgång till grovmaskiner. Tänkte köra de på 30 grader. Någon som gjort detta tidigare? | |
| funkar alldeles utmärkt i vanliga tvättmaskiner,40 grader+sköljmedel | |
|
Bianca: Har du gjort detta själv? Någon annan som testat? |
|
|
Jag brukar lägga dom på badrumsgolvet och blöta upp dom med vatten, sen strö över vanligt tvättmaskinspulver och låte det stå och dra en stund. Sedan tar jag en rotborste och skrubbar dom rena. När man sen skall skölja ur skummet brukar jag ta en gummiskrapa och "skrapa" ur vattnet (och skummet) ur mattorna, blöta igen och skrapa osv tills man fått ur tvättmedlet. Sen är det bara att torka mattorna köra övver dom med damsugaren eller en borste så att luggen ligger rätt och slänga in dom i bilen. Ett annat tips ang tyg mattor: Jag har alltid en "snöborste" i bilen för att hålla mattorna fina. Ur med mattorna och borsta av dom och dom är som nya igen. |
|
| Megiuars har en sprey man kan använda. Jag har köpt den men inte provat den ännu. | |
| Jag gör ungerfär som Tor beskriver. Blöter upp, spolar rent med rikligt med vatten o kör med lämpligt tvättmedel, YES funkar bra. Sedan "skrubbar" jag med en is-skrapa, dvs "pressar" ut smutsen, tar sin lilla tid att få de rent, har aldrig "pressat" så länge att det bara kommer rent vatten ur mattan, men bra nära iaf. Mattan blir mycket ren på detta vis, doftar gott oxå. MEN det tar sin lilla tid... | |
|
En snabb och effektiv metod är att först lägga mattorna på en ren yta och sedan blöta mattorna och hälla på lite tvättmedel (diskmedel går bra) och gnugga lite med t ex en borste eller bra svamp, sedan är det bara att spola av mattorna med högtryckstvätten och då är det effektivast att använda "bred flatstråle" i munstycket. Detta fungerar mycket bra och effektivt eftersom vattnet pressas in mellan velouren och sedan studsar ut och tar med sig smutsen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lite nördig överkurs - efter ovanstående behandling - skvätt lite sköljmedel över mattorna och skölj varsamt. Så blir de mjuka o gosiga igen :) ---- BMW CS #6212 |
|
| Våtsug är bra till torkningen. | |
| Jag har kört mattor i maskin, gick fint! | |
| Har man tillgång till grovmaskin lär det funka bra, vatten tål de ju. Jag har kört med yes och högtrycken på lägre tryck och avstånd. Detta pressar ut skiten bra! Kanske inte det skonsammaste men de är slitstarka enligt min erfarenhet. | |
|
Körde dem i grovmaskin och de funka men till saken är att min vän trampa på ett tuggummi och satte sig i bilen. Detta fastna i ena mattan. Jag har fått bort det mesta. Någon som vet hur man ska få bort hela märket? |
|
| Ang tunggummit skulle jag testa med en borsta, börja med en rotborste och funkar inte det skulle jag testa en stålborste. | |
| *tuggummit | |
| Jag har tvättat mattorna två åt gången i vanlig tvättmaskin på snabbprogrammet 40 grader. Blev riktigt bra. Sedan fick dom hänga ute i solskenet och torka. | |
|
när jag läser detta så blev jag extremt sugen på att köpa velour mattor själv, har gummi mattor i min. Lär bli en tripp till närmaste bmw återförsäljare imorgon. ursäkta för off topic. |
|
|
Har för mig att tuggummi lättast tas bort genom att frysa ner det och sedan bryta bort bitarna. Även lösningsmedel som löser tuggummit (prova med lacknafta) kan fungera men då måste du kolla så att mattan tål det medlet... Har du tillgång till kolsyra (t ex brandsläckare) är det en snabb och effektiv metod att kyla ner saker väldigt snabbt till låg temperatur. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| "Headmaster" Jag har haft velourmattor sommartid i mina bilar sedan många år tillbaka. Det blir en helt annan känsla än med dessa hårda gummimattor. Dessutom mera ombonat och trivsamt. Kostar som sagt en del. men det är det helt klart värt. På senhösten åker gummimattorna in igen av praktiska skäl med snö och smuts, och det är inte kul. | |
|
Gummimattor, vad är det? Har alltid velourmattorna i bilen, man kan ju slå ihop fötterna när man kliver in bilen så man inte drar in all skit/snö. Men jag har ju inte barn och har lyckats fostra hustrun att vara rädd om bilen. |
|
|
Det gick inte så bra att tvätta min förarmatta i min tvättmaskin, körde ändå på fintvättsprogrammet. Underdelen av mattan som är i nåt gummiliknande material nöttes sönder och försvann på halva undersidan. Kanske inte att rekommendera på en äldre matta? Blir nog till att köpa en ny nu istället. Räknas de svarta mattorna som grau eller anthrazit? |
|
|
Anthrazit = mörkgrå (svart) Grau = grå |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.