AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.108

Frågor om avgassystem Z3 1.9 och 2.8

Ni
47
Nic0
Z3 1,9
Tjena,

Nu är det såhär att det är läckage på mitt avgassystem på min Z3 1,9 , det som sitter där nu är en simons ljuddämpare tillsammans med original, dvs det låter mer än orginal gjorde. Men nu kännner jag att jag vill bara ha ett helt avgasystem och är inte intresserad av att lägg massa pengar på ett rostfritt sportsystem.

Jag ringde till BMW och en halvsats kostar 6500.- dvs likamycket som ett sportsystem.
Men, i tyskland kan man köpa typ "Mekonomen system OEM" som jag uppfattar det för runt 200Euro och ska motsvara original, när jag kolla på ebay så står det att det är samma system till 1,9 och 2,8 . Kan detta stämma ? När jag kolla på realoem så ser dom likadana ut fast 2,8 har dubbla slutrör. 1,9 18101433388 och 2,8 18101436554 .

En annan sak när man byte till orginal är ju att slutröret på 1,9 är rätt tråkigt, det ska finnas ett krom skydd som man sätter på slutpipan för att det ska bli lite snyggare, denna artikel har utgått på bmw någon som har eller vet vart man kan få tag på den ?
Krom skydd oem: 82129405003
Jag har dubbelpipigt 2.8 system. Jag köpte kromrör hos Biltema. De har med samma innerdiameter som rörets ytterdiameter. Passar exakt i diamater, men måste kapas i längd. Jag gjorde även en 5 cm slits för att kunna få på rören eftersom de passar exakt plus befintlig rost. Därefter var det bara att banka på med en bräda emellan.
ri
46
riedle
Z3 coupé 2,8
Kromskydd OEM till 2.8: 18107500200
Fanns att köpa via BMW iaf. år 2010, pris ca. 300sek
Ni
47
Nic0
Z3 1,9
Tack för svaren, jag tänkte med på typ biltema eller simons, jag bryr mig inte om att orginalsystemet inte låter så mycket, men helst ska det ju se lite snyggt ut.

Jag har en 1.9 och där är det ett annat slutrör än på 2.8 .

Märket på systemet som jag tänkt köpa är IMASAF , hade varit intressant att veta om någon har erfarenhet av dem.

Ni
47
Nic0
Z3 1,9
Jag beställde ett system som skall motsvara orginal och passa både 1,9 104kw och 2,8 motorerna på denna sidan: Länk

Priset blev betydligt lägre än original, ska bli intressant att se passform och kvalite.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.