AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.488

E39- Vibrationer i framvagn vid inbromsning

bo
23
boldhead
525i E39 -01
Hej!

Jag har nyligen bytt skivor och belägg fram. De har rullat ca 50 mil och det vibrerar kraftigt om man bromsar från t.ex. 110-70km/h. Bromsar jag under låg hastighet känner jag att skivorna inte är helt runda. Skivorna är av märket Zimmermann. Jag tror inte det är glapp i någon bussning eller stag som jag läste på en liknande tråd här i forumet. Ska man skicka tillbaka skivorna på garantin, eller ska man avvakta och se? Inkörningen av skivorna har gått rätt till, så det borde iaf. inte vara problemet.
Jag är tacksam för alla svar ni kan ge mig!

Hälsn.
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Finns dussintals trådar och hundratals inlägg om detta. Har du inte bytt undre länkarmar och casterstag fram på, säg 8000 mil eller mer, har du till 99 % felet där, oavsett vad du tror. Du får alltid byta rubbet fram på 10k mil på en E39:a om du vill ha vibrationsfritt.

(Har du kört kortare så kanske det bara är 50/50 att det skulle vara länkarmarna.)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag bytte skivor fram vid runt 10´ mil. Efter något 100-tals mil fick jag små vibrationer och pulserande bromsverkan som sakta försvann efter några hundra mil till. Tror att vissa skivor har restspänningar som kan löpas ur vid första riktiga bromsning som ger anlöpningstemperatur. Det ger lite skevhet som sliter in sig under lång tid.
bo
23
boldhead
525i E39 -01
Bilen har nu gått 22000 och ska göra en inspektion 1 denna månaden. Värt att se över casterstaget mm. Sen håller jag med dig "Anders-72" om att det kan ta en stund innan skivorna blir helt inslitna. Påväg hem från jobbet igår så gjorde jag ett flertal hårda inbromsningar och vibrationerna var betydligt mindre idag. Vibrationerna kanske kommer tillbaka igen tills jag bromsar hårt på nytt, dock tror jag de kommer försvinna med tiden. Hoppas på det iaf :)
Be
278
Bengt C
523i -96
Som Etoda skriver; E39 (och ett flertal andra BMW) har skitdålig slitstyrka i chassiedetaljer. Vid 22.000 mil är chassiets gummibussningar säkert slitna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.