AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.103

Saggig "motorhuvsmatta" E46 Ci

Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Dämpmattan som sitter under min motorhuv är som en sunkig disktrasa... den har sugit i sig något rostskyddsmedel tror jag som aldrig vill torka, har försökt pressa ut allt utan bra resultat, nu hänger allt och ser riktigt tråkigt ut. Någon som någonsin köpt en ny sådan eller ska man försöka hitta en E46a på en skrot? Om så, finns det någon bra "BMW skrot" i stockholmsområdet?
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Hade samma problem som du. Fixa en från skroten. Även en fräsch frn Sedan passar då de har samma form.

/Scnitzermann
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Allt finns ju att köpa löst hos BMW så slå Solna en pling. Ibland behöver det inte bli dyrt. Skrotar i Stockholm är det nog tunt med.

Bildelsbasen har ju delar från alla Skrotar i Sverige, där kan du avgöra om det är nära eller inte samt även i bästa fall se skicket.

Själv skulle jag satsa på en ny fräsch.

Niklas

Fransosen
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Tack för tipsen! Kikat på bildelsbasen och laga utan större resultat. Slår nog en pling till Solna som tipset, vore frächt med en ny!

/Nisse
Visa användare
789
johmei
335i E92
Om det är utseende du är ute efter är det väl snyggare utan "mattan". Putsa upp plåten och det ser riktigt läckert ut kan jag tycka. Vet inte hur mycket det påverkar motorljud och värmeisolering. Funderar själv på att ta bort den då den ändrat form något efter en redig tvätt.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Fast är verkligen E46:an lackad invändigt? Nyare bmw bilar är ju inte lackade på insidan av i motorutrymmet. Vet inte riktigt vart gränsen går, kanske är de nya 3-serien och framåt som inte är det!

Men inte lackade menar jag att dom bara är grundade. Så som reservdelsplåt kommer.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Den är inte klarlackad under huven, bara matt grundfärg i bilens kulör.

Hejar fortfarande på en ny...

Niklas

Fransosen
gO
1.407
gOry
335i Touring
Ah, då är de som E36:an då. Är på nyare BMW bilar där det inte lackas alls under locket.
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Drygt 800:- för en ny på BMW. Visst skulle det vara bäst men lite väl mycket enligt min mening. Har funderat på att köra utan, men samtidigt känns det bättre att ha den där eftersom någon tänkt ut att den ska vara där. Original är något jag föredrar.. Ska ringa runt till lite skrotar, fanns en i Uppsala som verkade ha många BMW:s som ligger på obduktionsbordet.

Ett alternativ jag funderat på är att köpa dubbelhäftande dämpmaterial (värmebeständigt) och skära ut bitar som passar perfekt mellan förstärkningarna i huven, kan bli bra i mitt huvud om man får till det. Dock så försvinner ju originalkännslan då.

/Nisse
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Antar att det var Bildemo i Uppsala?
Där har jag köpt alla beg.delar jag velat ha... Ligger dessutom granne med Novation, dvs BMW Uppsala.

/Jonas
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Det stämmer Jonas! Uppsala bildemo heter det. Kanske blir en utflykt dit inom kort då.

/Nisse
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Lyfter tråden lite..

Har inte åtgärdat detta än då jag haft svårt att hitta en matta att ersätta med. Vad har mattan för funktion mer än ljudisolering? Tänkte främst om den på något sätt skyddar lacken på motorhuven från värme eller liknande. Klarar sig lacken så är ju det ett klart bättre alternativ att köra utan den för mig.

/Nisse
Karl-Hilding
Lyfter tråden jag också.

Min dämpmatta under huven (E60) har krympt så att vissa av klackarna som skall in i facken på huven inte når dit. Har säker krympt 3-4 cm minst.
Mao så hänger det lite. Måste ju vara värmen som orsakat detta.
Någon som vet vad man kan söka på eller vad det verkligen heter?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Huvisolering tror jag det kallas. Länk
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Jag löste det genom att kasta ut min. Betydligt snyggare i väntan på att jag "springer på" en ny att ersätta med.
(enligt en servicetekniker på BMW har den på e46 endast funktionen att ljudisolera. Blir inga supertemperaturer under huven som det kan bli på ex överladdade spisar)

/Nisse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.