|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Kör en väldigt fin M3 E36 3.0 idagsläget, är otroligt nöjd med bilen på alla sätt och vis! Men som alltid så funderar man ju på uppgradera sig till något vassare. Någon som ägt/kört både 3.0:an och 3.2:an och märkt av skillnader? Allt från småsaker till större saker är av intresse att veta :) Är ruskigt sugen på att äga en estorilblå M3 E36 3.2 Coupé! Finns inget läckrare enligt min mening ;D Så vad tycker ni, är det värt att byta upp sig från en riktigt fräsch, lågmilad M3 3.0 till en 3.2:a? Tacksam för "att tänka på"-tips, erfarenheter etc, etc :) /David | |
|
Visst 3.2 har sexväxlad låda, starkare motor, flytande främre skivor men kanske även lite mer problem, tänker främst på Vanosen samt växellådan. Vanos-problemet är nog överdrivet däremot kan en rasad låda bli dyrt då det inte säljs delar till den, o det är svårt/omöjligt att hitta nya delar...En annan aspekt är att det är svårt att få rimligt betalt för bilarna, speciellt om det är en 3.0, dessvärre. En fin 3.2 Coupe med rimliga mil o vettigt skick får man för ca 80-85". Om du nu redan äger en fin, välvårdad 3.0 o är nöjd så blir det svårt/dyrt att hitta en motsvarande 3.2. Skall du uppgradera så gå på M3 E46, de har tappat enormt mycket i värde o är ruggigt svårt sålda, för en 150-160 i skutpris får du en fin M3 E46, dvs om säljaren vill sälja o inte bara gör en "intressekoll". Om jag hade varit dig hade jag behållt 3.0 o köpt en M3 E46 oxå, eller möjligen en 3.2. Sedan får du köra båda ett tag o sälja den du gillar minst... |
|
|
Har kört båda. För en lekman upplevs nog ingen skillnad. Men kliver man rakt över från 3,0 till 3,2 som jag gjorde så märks det en del även vid vardaglig körning. Det märks också skillnad om man kör båda sorterna mot varandra vilket vi testat några gånger. Även om en 3,0 "slipstreamar" 3.2:an så blir den ifrånåkt efter en litet tag. Finns liksom ingenstans som 3,0 har ett övertag. Den är svagare på hela registret. E46 är ju snyggare med sin breddning och så men skillnaden är väldigt liten i prestanda mot E36 3.2 menar jag. Om jag jämför med min brorsas E46 M3 så är den starkare på låg- och mellanregister medan den upplevs likadan som E36 3.2 på högre varvtal (givetvis är den starkare i maskin men den väger mer). Gasresponsen är också bättre, komforten är bättre (mindre stötig även med 19" och inredningen är inte lika plastig och knakande som i E36) samt väghållningen och bromsar är en klass högre. Men är du bara ute efter förbättrad prestanda och inte vill lägga ut en massa pengar så gör du rätt i att köpa en E36 3.2. M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
Äger en 3,0 och har provkört en 3,2 cab. Detta var förra året och cabben hade gåt 5000mil. Prestanda mässigt upplevde jag 3,2an slöare. Kan berott på att den är tyngre, helt anna karaktär mm mm. Vem vet. Den kanske inte gick som den skulle. Vad vet jag. Men jag behöll min 3,0 ändå. Och är fortfarande nöjd med det beslutet. Jag gillar det lite mer raceigare ljudet samt karaktären på 3,0an. Hade nog varit en annan sak att köra en coupe/sedan. Som sagt är det en smak sak. 3,2 lär vara snabbare över alla register. /Fredrik |
|
| Du vet vad du har, men inte vad du får - behåll 3.0:an om du är nöjd! | |
|
Ska du byta så är det väl lämpligare att att gå från E36 3.0 M3 till E46 3.2 M3? Det steget måste kännas betydligt mer motiverat, eller? BMW Club Schweden-BMW Sport Club |
|
zcooter |
Eller så behåller du 3.0:an o köper något med mer klös i |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.