AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.905

Funktion på slangklämma

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Hej, hoppas någon kan ta sig tid att hjälpa mig med funktionen på en sorts slangklämma, förmodar att den finns på många slags BMW så det passar nog bäst i den här avdelningen av forumet.

Jag tänkte byta några bitar bensinslang, nr 18 och 19 på den här skissen:
Länk

De är lossade från bränslefiltret, men sen tog det stop på den här typen av slangklämma som jag inte stött på förut. Det är alltså de tre klämmorna i mitten av bilderna:
Länk
Länk
Länk

Någon som kan förklara hur jag lossar dem utan att ta sönder någonting?
Dom är valsade kan man säga vikta över varandra, engångklämmor bara bända loss med en mejsel och sätta dit vanliga slangklämmor i plast.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, nu skulle inte jag använda plastklämmor just där...finns vanliga slangklämmor att inhandla för en liten peng på vilken mack som helst(dvs i metall).

Mvh Janne.
Trött jag är...självklart ska det inte vara slangklämmor i plast utan vanliga i metall som man skruvar, även om det finns plast.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Tackar tackar för svaren! Då ska jag inhandla nya metallklämmor imorgon. Tack för hjälpen!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vi använder den där typen av klammor på jobbet till luftdrivna maskiner. Man klämmer åt dom med en hovtång bara på båda sidor. Vet inte om det finns varianter där man bara nyper åt ena sidan, för det krävs ju lite plats för tången om man skall använda dessa. Bra för handhållna maskiner ändå, där vanliga skruv-slangklämmor får en vass ände som fastnar i kläder o.s.v.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Klämman ni söker heter Perma-quick och man använder ICKE en vanlig hovtång utan en Perma-quick tång! Används en vanlig hovtång får man inte samma hållfasthet då den inte klämmer på samma sätt!

I TS fall skulle jag köpa rostfria minislangklämmor. Viktigt att man ser till att de verkligen klarar av den lilla diametern.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Mycket riktigt som Gory säger. Då vi använder dessa så sällan så har vi inte rätt verktyg. En riktigt vass hovtång kan ju även göra skada på klamman.
Men som vanligt, vem har inte knackat med något som inte är en hammare när man grejar? ;)
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Sånna där satt på damaskerna när jag å farsan bytte drivknutsdamask också. Det måste väl ändå vara bättre med vanliga skruvade slangklämmor där det får plats. Jag menar, på en så pass dyr sak som en drivknut(drivaxel) varför har man inte riktiga klämmor, det är ju hur bra plats som helst för det.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Troligtvis är det en kostnadsfråga i första hand. Troligen billigare klamma och snabbare montering.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle tro att det främst är en fråga om tid och toleranser i tillverkningen.

En Perma-Qick-klämma monteras väldigt snabbt med bra precision med korrekt och koncistent lika "tryck" med rätt verktyg.

En traditionell slangklämma är nog svårare att få till gällande "korrekt" tryck och inte minst det faktum att den tar längre tid att montera, samt att den lämnar en "flärp" där saker kan haka tag, särskilt i en roterande applikation...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.