AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.743

Frågor på import från England

va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Hej!

Jag funderar på att eventuellt importera en bil från England, det är dock en del frågetecken kvar.

Det jag funderar på är en Z3 för sommarbruk. Måste man byta ut lyserna eller är det bara inställningar?

Är det något mer jag måste göra för att kunna regga den i Sverige?

Om jag förståt det rätt hänger skyltarna med bilen så då behöver jag väll bara försäkring, eller?

Vad har engelska bilar för rykte, dvs hur skötts/slits dem generellt?
bl
17
bladfalt
BMW F25
Audi A6 Allroad
Du måste förmodligen byta ljusen och hastighetsmätaren. Enligt bilprovningen måste den primära skalan vara km/h. Anledningen till att du kan behöva byta ljusen är att ljusbilden är anpassad för vänstertrafik.

Annars är det enkelt att importera. Du kan köra hem med de engelska regskyltarna.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hastighetsmätaren behöver inte bytas. Räcker med att det finns en km/h skala numera. Det är många år sedan den behövde vara större också.

-------
//Lövet
bl
17
bladfalt
BMW F25
Audi A6 Allroad
Från usa och utom europa ja. Men tyvärr inte vid import inom EU.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förklara då gärna hur denna blivit registrerad: Länk

Det räcker med att km/h skala finns.

-------
//Lövet
bl
17
bladfalt
BMW F25
Audi A6 Allroad
Jag har själv fått avslag för att km / h inte var den dominerande skalan. Det var en vw jetta av arsmodell 2008 som importerades 2009 så mitt råd är att kolla det noga.
bl
17
bladfalt
BMW F25
Audi A6 Allroad
Men det verkar vara en regel som man kan komma runt med viss kreativitet. Jag har bla läst om de som tejpat över miles skalan utanpå(!) glaset och fått ok.
3M
718
3MW
E36 Ti
jag importerade en SL från 1998 år 2009 med mph mätare och km/h skalan under dvs i mindre storlek. och det var inga problem då.
bl
17
bladfalt
BMW F25
Audi A6 Allroad
3MW, var det import inom EU? Svaret jag fick från SBP var att denna regel endast gäller vid import inom EU. Om jag hade köpt bilen från USA hade det varit ok med originalmätaren.
3M
718
3MW
E36 Ti
Ja visst ja, det var från Usa jag tog bilen ifrån :)
Eftersom jag jobbar med att registrera in bilar på SBP så kan jag avsluta diskussionen med att klargöra att km/h skalan INTE behöver vara dominerande.

Bara den visar fordonets konstruktiva maxhastighet så är allt frid och fröjd...
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Super! Tackar för all information.

Skönt att inte behöva byta mätare, är inte sugen på det bytet, demontering av mätarhus verkar jobbigt. Har börjat jaga lyktor på skrotar för att kolla priser samt kontaktat olika försäkringsbolag för att kolla priser.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.