|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en 525i Touring 2001. För ca ett år sedan började det hända att batteriet då och då var stendött när jag skulle starta bilen. Ibland kunde den stå i dagar utan att batteriet drogs ur men då och då hände det att det var stendött. Det krävdes att bilen fick stå i minst 16-20h för att batteriet skulle vara dött, dvs det var inga problem att köra med den på kvällen och bara låta den stå över natten. För en tid sedan, 3-4 månader, tänkte jag att jag skulle göra nånting åt saken och lämnade in bilen på verkstad. De kollade reläer, kontakter, mätte laddning samt kollade strömförbrukning i viloläge. Inga konstigheter. Svaret var i princip att det kan vara vad som helst. Jag läste därefter alla, tror jag, trådar här på forumet om folk som har haft samma problem. Jag har därefter provat att rycka säkringar och låta bilen stå i några dygn. Då det var många som hade haft fläktrelaterade problem har jag hittills uteslutit säkringar 20, 21 och 22 utan lycka, dvs trots att bilen har stått med dessa säkringar utdragna har den varit stendöd då jag försökt att starta den. Därför undrar jag nu om det är någon som har några tips på hur jag kan fortsätta mitt felsökande? //Jesper | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Fläktslutsteget bör du kanske koppla ur. för övrigt matas det av säkring 76 bakom handsfacket. Det är ju det vanligaste felet. Du har ju även lampan i botten på bakluckan som ev kan strula, och bilen måste ju gå ned i sleepmode /lågförbrukningsläge efter 16 minuter, lite knepigare att kolla på en manuell än en automat där växeldioden slocknar. Den lilla sugfläkten i klimapanelen ska även tystna efter 16 minuter. Även lampan i botten ska slockna på bakluckan om du har den öppen. . man kan även mäta under huven på hjälpstarten om man har huven öppen och låter bli att röra bilens dörrar och lås för då aktiverar man bilen varje gång, håller man koll på klockan och har en voltmeter ansluten så ökar batterispänningen efter 16 minuter exact. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ok, tack. Då ska jag prova med säkring 76. Jag har kollat på lampan i bagageluckan och den verkar slockna som den ska. På verkstan så loggade dom förbrukningen och då gick den ner i sleepmode precis som den skulle. Å andra sidan så händer ju det inte så ofta och de mätte nog bara en gång. | |
| fläktslutsteg, kondensorfläkt | |
|
Köpte fläktslutsteget på Schmiedmann ( Länk o ) och gick efter detta mektips vid bytet: Länk Operationen tog en dryg halvtimme och löste mina problem med urdraget batteri :-) /Magnus, BMW CS # 07317 Mina bilar: Länk |
|
|
Jag följde 330cabbe's tips och efter det gick bilen som en klocka. Ända tills denna vecka vill säga. Om bilen får stå ca 2½ dygn så går den inte att starta. Det är inte som med det tidigare felet att batteriet är stendött utan nu funkar belysningen, radion, fläkten mm. Men det hörs inte ens ett klick när jag vrider om nyckeln. Låter jag den laddas i nån timme så startar den sen utan problem, dvs den behöver inte laddas mycket. Några bra tips på var man kan börja felsöka? |
|
| Hur gammalt är batteriet? Det skulle kunna vara det som är på väg att ge upp. | |
|
Jobbigt att felet kom tillbaka. Lutar nog åt batteriet, då... /Magnus, BMW CS # 07317 Mina bilar: Länk |
|
| Batteriet skulle iofs kunna var en god tanke, det har ju slagit om till lite kallare väder och det drog ju ur och laddades upp ett antal gånger vid det senaste felet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.