|
|
|
|---|---|
|
Mitt problem i korthet: För några år sedan så skruvade jag ur passagerarstolen ur min e36 cab när den skulle parkeras under vintern. Anledningen var att skinnet var spräckt på ett ställe. Den stod alltså utan passagerarstol under vintern. Kommer ej ihåg om bilen blev strömlös någon gång under vintern men det är inte omöjligt. Sensormattan såg mosig ut men tänkte inte så mycket på det då. Men efter vintern så lyste airbaglampan. I år blev det givetvis problem att besikta bilen så jag tänkte att jag skulle byta matta och få det att fungera på riktigt. Problemet är att det går inte att få lampan att slockna. Raderar man felkoden så kommer den bara tillbaka på en gång. Har även bytt den lilla elektronikmodul som kabeln från sensormattan går in i men felet är fortfarande där. Felkoden gäller i alla fall sensormattan på något sätt. Men, kopplar man ur kabeln som kommer från golvet ur elektronikmodulen så går det att radera felkoden utan att den kommer tillbaka. Någon som har en bra förklaring på detta? | |
|
Har också strul med airbag lampan. Bytte bältessträckaren och släckte lampan. Har tänds några gånger efter men det är mattan som glappar. Sitter man normalt i passagerar stolen är den släckt. Och om den tänds får man snällt säga till passageraren att gunga i stolen då slocknar den... I ditt fall vet i fan vad felet är. Bältessträckaren har du inte fått upp som felkod eller? Brukar ju annars vara väldigt vanligt... /Fredrik |
|
|
Nej det verkar som det är sensormattan som ger felkod. Om man däremot försöker testa systemet med hjälp av en dator (har varit på en mindre verkstad och provat lite) så säger den att det inte finns någon bältessträckare. Verkar ungefär som att bilen glömt att den har en passagerarstol i och med att det fungerar om man kopplar ur hela stolen. |
|
|
Testa byt kablarna till bältessträckaren. Eller hela kabelhärvan så att säga. Hade det på min och det verkar väldigt vanligt. /Fredrik |
|
| Ja man kanske skulle prova det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.