AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.733

Då var man 7-serie igen! Denna gång 728-99

samke
Hallå där BMW-älskare! Som sagt: då var man ägare till en sjua igen. Efter att ha avyttrat 745an och kört en sketen Audi däremellan så kunde jag inte hålla mig undan. Suget blev för stort.. Denna gång en 728 från 99 med 23 000 mil bakom sig, som dock inte alls märks på varken motor eller låda. Lite rost här och var men inget som inte går att fixa med lite kärlek.

Dock krävs lite reparationer. Tänkte att jag kollar här på AP med dess extremt kompetenta medlemmar innan jag skickar iväg honom till verkstaden :)

Först och främst uppkommer ett irriterande ljud från vänster däck fram. Nästan ett susande ljud som ökar ju fortare man kör. Ju snabbare däcket snurrar desto snabbare blir även ljudet. Kan det vara skivan eller så? Vibrerar däremot ingenting.

Andra problemet är att vid vänstersvängar så så knakar det, även här från vänster däck fram. Ju mer man svänger desto mer knakar det. Kan det vara drivknuten? Bilen fick nyligen en ny spindelled om det är av intresse.

För övrigt gillar jag e38an skarpt! Härlig bil som känns många gånger sportigare än e65an. Hade jag fått välja mellan en ny e38 och e65 så hade jag utan tvekan valt e38an. Dessutom riktigt bränslesnål trots automatlådan!! Snittade 0,71 Göteborg-Stockholm. Sinnessjukt!

Jag är inte bilmek, det finns nog de som kan svara bättre än jag här - men jag kan i varje fall avslöja att det inte finns några drivknutar fram, bilen är bakhjulsdriven.

Däremot undrar jag om det inte kan vara ett slitet hjullager? Det brukar yttra sig som ett "vinande", sjungande ljud.

Knakandet undrar jag över... Tycker det låter som någon leds bussning som är dålig, men då tycker jag du borde uppleva vibrationer i framvagnen?

Om du inte har tillgång till garageplats med gott om verktyg (tryckluft), så är det svårt att fixa sådant här själv. Själv fick jag låna en garageplats i vintras, och lyckades byta en främre bärarm på min E39 (med hjälp av en mer rutinerad kompis). Bärarmens muttrar satt något infernaliskt HÅRT, har för mig det slutade med att vi skar sönder den gamla bulten med en kap.
samke
Tack för svar! Haha märks att jag inte är någon mekaniker iaf.. Efter att ha lyft bilen så konstaterade jag att det "vinande" ljudet kom från en löst åtsittande bromssköld.

Knakandet hade du helt rätt om; bussningen till hjälpstyrarmen som var dålig. Kommer dock inga vibrationer. Blir väl att beställa ett styrarmskit om inte knakandet försvinner efter bussningsbytet.

En sak som jag märkte nu är att varningsblinkersen går igång efter låsning. Har sökt runt på nätet men ej funnit något. Killen på BMW segeltorp gissade på att larmet spökar.. Men något säger mig att det har med batteriet att göra, kan det vara så?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.