AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
406

M5 på vintern.

Är det någon som har sin M5 (E34) på vintern??? i så fall, går det att kör en bil utan antispinn på vinter med så mycket kraft???

Det går att köre en M3 3,2 på vintern utan problem. Ägg under foten bara :)
Det klart att det går fast ganska sladrigt skulle jag gissa.

mvh
Berg

"Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Visserligen kör jag inte min M5:a på vintern men effektmässigt kan det inte vara några problem. Under sådär 4000 rpm är det ju inte i stort sett mer effekt i den än i min 635:a och den är inte alls besvärlig på vintern. Dessutom finns ju diffbromsen på M5:an som också hjälper till.
Jag tror att problemet blir att man sätter på för breda vinterdäck som "flyter" på snön. På 635:an brukar jag ha 175-dubbdäck som ju är rätt så smalt. Jag provade 185 en gång och det tyckte jag var sämre. Och jag skulle vilja se den M5-ägare som sätter på dubbdäck i dimensionen 175. Nej det blir nog som smalast 205-225 och dom är mycket sämre i snön.

Tilläggas bör att jag inte bor i norrland utan i Göteborg och det är inte ofta det är vinterdäcksväder (=snö och halka) men då det är det behövs det bästa som finns mot halka (=dubbat) och det bästa som finns för snö (=Gislaved eller Hakkapeliitta). Då är jag "försäkrad" så gott det går mot tex att braka in i en annan bil för att jag inte lyckats få stopp på min egen bil.

Per L
Tackar för svaren.

Jag bor också i Göteborg. Jag har på min 328 205/55 friktions däck på vintern... och jag tycker inte att det är några problem.

ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Jag körde min M5:a vintern som va, har åkt Saab
tidigare och dom är ju kända för sitt vinterföre.
Men jag blev mkt imponerad av Bmw´n. Körde med dubbade
225/45*17 gick som på räls.
Det låter ju strålande.... då behöver man inte vara rädd för det då.

Ja skulle då inte vilja åka m5:a på vintern, ja har haft min 535:a nu den här vintern med diffbroms å de va inte ens roilt...elr ibland var de väl de när man fick upp en del sköna ställ men inte e de nån direkt vinter bil inte, inte me våra vintrar här uppe Mvh Mr-speed

BMW...för att du älskar det goda =)
Litet inlägg bara: väg 70 efter Mora mot Särna Februarilov full bil två vuxna två barn full bak full takbox märkväl diesel nästan ingen snö men lite is..
bilen går på räls stabil o fin RAKSTRÄCKA SVAGT UPPFÖR SNUURRRR HÖGER SLADD VÄNSTERMOTSLADD INTE EN CHANS över andra körbanan (det kom ingen timmerbil)
Jag förstod ingenting....
Varför denna sladd utan gaspådrag????
Men se'n kom ett ahaaaaaaa.
Av ren j-a vana hade petat i farthållaren och mnär det blit lite uppför växlade den ner......

Vill oxå ha kompressor.....
M5:an är då skönare än 735 med full tank :)

/Jimmy
www.aspwebb.com
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
som sagt kilen: farthållare borde vara förbjudet på vintern. Framförallt på automatare. Jag har varit med om liknande, inget möte då heller =)

Rickard
bo
2
bond
m5-90
m3-94
no problem har kört alla mina bmw på vintern
m3-93
m394
m3gt
m5 3.6
m53.8
325
bilarna går stabilt varnar tidigt vid släpp
moderna bilar närapå 50 /50 viktfördelning
m-bilarna är ju diffade bra vinterbilar
o när det blir tort så går det att lufta motorn odentligt

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.