|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag börjar bli less på folk som ställer sig framför mitt garageinfart. Jag kommer inte ut med bilen ur garaget och kan inte heller parkera framför mitt garage då det står en annan bil där. Vad göra? jag har försökt ringa ägaren men svarar inte. Nu har jag fler bilar så jag "klara" mig men jag blir förbannad eftersom det här är 3:e gången den här veckan. Så nu ställde jag mig bakom den blockerade bilen så den inte kan köra därifrån. Må det vara barnsligt men nu får det vara nog. Min fråga är, kan jag själv bli bötfälld för att jag blockerar en annan bil på mitt garageuppfart? Mvh/ | |
|
Ring parkeringsbolaget som har övervakningen i ditt område. Det är aldrig tillåtet att parkera så man hindrar en garageinfart. Ett par böter brukar sätta fart på bilägarna. ------- //Lövet |
|
| Står du då på gatan? Är det p-förbud där? Är det typ villagarage så borde det inte vara nåt problem om det inte är p-förbud. | |
|
Det är ett mindre hyreshus där jag hyr ett garage. Uppfarten är rätt lång så 2 biller kan stå bakom varandra framför garaget. Så nu är en av bilarna i garaget. jag skulle dock byta bil men kommer inte in då det står någon annans bil där. Så jag surnade till och ställde mig bakom med andra bilen. Så nu kommer inte Han/Hon inte ut. Så jag står inte på gatan utan står på uppfarten till mitt garage. Om jag med mitt agerande inte riskerar få böter för att jag i min tur blockerar den blockerande bilen så får in andra bil stå där en vecka eller två. Jag kan ta min tredje bil till jobbet. Jag ska tilläga att jag har knackat på alla dörrar i fastigheten och pratat med dem som öppnat men ingen av dessa ägde bilen samt att jag tog reda på vem som ägde bilen och ringde 2 ggr utan att någon svarade. Är lite frustrerad.... |
|
| Jag tror det svider mer för den andra personen att inte komma ut med bilen i en vecka än att få en bot. | |
| Han/hon lär väl ta kontakt med dig, om han skulle försöka flytta din bil åker han dit på egenmäktigt förfarande. | |
|
Man blir mörkrädd, ringde polisen och undrade om jag gör fel. Jag vet inte om jag hade förväntat mig något annat svar än goddag yxskaft. De kan inte göra något, det kunde jag iofs räkna ut själv. Men jag får inte så på min egen uppfart då jag blockerar en annan bil som blockerar mitt garage. Jag ska ta och parkera någon annan stans. För att som polisen ser på det så kommer den andra bilens ägare antingen backa på mig eller ringa polisen. Ok och vad gör polisen då ? Det lät nästan att det var ok att backa på mig. Bedrövligt....... |
|
|
Kan du inte ta kontakt med de som hyrt ut garaget till dig? De borde ha möjlighet att få det blockerande fordonet bortforslat från platsen. Sa polisen att du inte får blockera ett fordon som är parkerat på din garageuppfart? |
|
|
Ring kommunens trafikkontor eller annan avdelning som är ansvarig för vägarna i kommunen - det brukar vara de (själva eller genom att göra en upphandling med något parkeringsbolag) som ytterst kan bötfälla felparkerade bilar inom kommunalt vägnät. Har du pratat med hyresvärden/bostadsrättsföreningen eller vägföreningen (om det nu är aktuellt), om det är de som är ansvarig för vägen (om det är en enskild väg)? Jag misstänker att det inte är statlig väg som det handlar om... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja vad gör polisen? ger dig böter för att du parkerar på din egen uppfart? flyttar din bil? isf. bör dom i rimlighetens namn flytta den andra också. Men dom flyttar inga bilar och ger inte böter heller, har man läst om många gånger då skrotbilar har ställts på fritidshustomter osv. Kommer inte ihåg riktigt men det var en rejäl process att få bort dom, kanske dom har ändrat i regelverket nuförtiden. En variant anlita lokala maffian för en slant att flytta ut bilen mitt i gatan, då blir det fart på polisen. |
|
| Är problemet inne på den privata tomten så är det bara tomtägaren som kan göra något. Varken polisen eller parkeringsbolag kan göra något på privat mark | |
|
Helt riktigt Tallviking, vaktbolagen kan bara lappa där de har avtal med tomtägaren, polisen får inte lappa på privat område. Så det enda som återstår är att göra en polisanmälan om egenmäktigt förfarande. Någon hyresvärd får man inte heller tag på en söndagskväll. Står bilen kvar idag så blir det polisanmälan, har svårt för folk som inte kan skillnaden på mitt och ditt. |
|
|
Du gör dig skyldig till egenmäktigt förfarande när du parkerar in någons bil. Detta brott har även den andra gjort sig skyldig till så ta du och ring polisen en gång till och lämna in en polisanmälan. dock så är det den person som parkerat bilen som är skyldig och inte ägaren. |
|
|
Jag var nära att lämna in en anmälan men sen kände jag att jag kan göra ett försök till och få tag på den som parkerade in mig och fick tag på hen och förklarade att det var högst olämpligt att stå där :) Så nu är det ur världen, men igår var jag nära att explodera. |
|
Karl-Hilding |
Ja detta problemet löste du som en riktig karl! En ängels tålamod har du nog lite också... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.