|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 540iA E39 -98 som går lite dåligt, den går ibland inte alls faktiskt. Kan tyvärr inte lyckas klura ut exakt vad problemet är (har googlat o kollat andra trådar etc), får heller inga felkoder, men någon här kanske känner igen problemet? Det hela började för några månader sen med att bilen "hackade till" ibland under färd, vissa dagar flera ggr och andra dagar nästan inte alls. Ett tag efter att problemen med dessa "hackningar" uppstått började bilen också dö vid tomgång, ibland (hänt ett par ggr)... Ytterligare ett tag efter att dessa två problem uppstått har bilen nu börjat lägga av direkt vid start. Alltså, den startar som den ska men dör efter typ 1-2 sekunder. Startar igen, den dör osv. Har hänt vid 2 tillfällen nu. Vid första tillfället kom bilen igång efter typ 1,5 h och jag körde hem den. Vid andra tillfället hade jag inte tid att vänta så jag lämnade bilen där den stod och hämtade hem den dagen efter, startade då och gick (förutom "hackningarna") utan problem. Vad är det för fel..? Har funderat på om det är lmm, vev- eller kamaxelgivare. Vad tror ni, någon av dessa? Vilken? Mycket tacksam för era funderingar! | |
|
Hej, för mig låter det som kamaxelgivaren. Hade problem med att motorn dog efter uppstart, efter 2-3:e startförsöket så gick den. Läste felkoder och fann vilken givare som felade. Har fungerat bra sedan bytet. Mvh H |
|
|
Gissar också på kamaxel givaren, går att läsa av live data, om kamvinkeln är konstant så är det nog kam givaren som spökar, bilen borde dessutom vara slö vid lägre varvtal om det är kamgivaren. |
|
|
Tack för era svar! :-) Återkommer lite senare |
|
|
Alltså, den är aldrig direkt slö så då kanske det ändå inte är kamaxelgivaren ändå? Får ju heller inga koder på diagnos. Är nog mest inne på lmm nu iaf, ingen som tror/känner likadant? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.