AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.876

Köpråd 335I Coupe

Jag har under en tid sökt efter en 335I coupe med M-paket och lite annan utrustning och har nu har jag äntligen hittat en som uppfyller alla krav men den har en svaghet, den har gått längre än vad jag hoppats på, nämligen ca 10 000 mil. Min plan är att ha kvar bilen ganska många år och eventuellt köpa Vischnu piggyback för att få lite mer fart och då är det kanske dumt att köpa en bil med så många mil?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Nja, är den körd mestadels långa sträckor och servad ordentligt så hade inte jag varit rädd för en långmilare om priset är därefter!...maskinskadegarantin är ju bortblåst men det är den ju ändå om du tänkt trimma..:-)

Kolla så wastegate skramlet är åtgärdat/utbytt om det är en 07-08 för det är ganska kostsamt.

MVH Peter
sc
179
scheller
BMW x1 xdrive 23d -10
BMW 330i Touring E91 - 06, Såld
BMW Z3 2.8 Coupe -99, Såld
Jag har min bil försäkrad på Slaus Ansvar, där gäller, vad jag förstått, maskinskadeförsäkringen till 16.000 mil. Kan vara värt att veta.
Et
80
Ethum
F11 535xdT IE -16
Finns det något mer bolag som har 16000mil(eller mer än 10k mil) än salus ansvar?
Tydligen 15000 mil, f.d m-försäkringar.

Länk

Et
80
Ethum
F11 535xdT IE -16
Tack, ska kolla pris där också!

Finns det några andra "vanliga" fel så som wg-rattle på 335orna? ev något som bör vara bytt?
sc
179
scheller
BMW x1 xdrive 23d -10
BMW 330i Touring E91 - 06, Såld
BMW Z3 2.8 Coupe -99, Såld
Jag har ju dock en 330, men denna sommaren har jag nu precis passerat 10.000 mil. Och jag har nu precis bytt, vattenpump och termostat på maskinskadan, sen servat med tändstift och olja, samt bytt ett hjullager och bromsklossar fram... Så visst kommer det saker när dom har gått upp emot 10.000 och mer... Så det är väl bra att kolla allmänskicket. Är bilen servad som den ska osv, så är det ju bra saker i grunden så jag skulle inte vara rädd för ett högre miltal.
jag köpte mig en 335 e90 i maj och då hade den precis slagit över 10k mil och jag lyssnade noga efter WG rattle och sen provkörde den noga och hittade inga fel så jag köpte den. En sak jag glömde kolla när jag köpte min var hur många mil bilen beräknade att bromsbeläggen håller innan dom behövs bytas(står i idriven eller vid service indikatorn om bilen inte har idrive)

Ett par veckor så larmade bilen på att bromsbeläggen bak var slut, lämnade in bilen och det var 2mm kvar men böt ändå och belägg på en 335 kostar rätt mycket.

Men som sagt 10kmil på en bil är väll inget på en bmw? jag har också tänkt ha kvar min bil i ett par år framöver men åker ca 1500 per år bara så den kanske passerar 15kmil i min ägo.

Annars kan jag bara säga att jag är hur nöjd som helst! Helt underbar bil.
Headmaster: Finns bättre belägg än original för en billigare peng och vilken verkstad som helst kan byta belägg så det behöver inte kosta så mycket.
Det är sant men jag hade ingen koll på då vilka som var bra eller inte för det finns x antal. Det fick bli origiginal. Nästa gång så blir det nog något annat.

Är väldigt sugen på BMW performance bromsarna och hela det kittet.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
wastegate skramlet ?? vad är det för något?
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Vad är BMW performancebromsarna för något? jag ska byta bromsar nu och de tar 3000kr på bmw men 1500 på Mekonomen, är det sämre belägg på Mekonomen eller vad är skillnaden?
Visa användare
789
johmei
335i E92
BMW Performance broms kit. Länk

Det finns andra alternativ på BBK (big brake kit) från andra icke-OEM leverantörer.

WG skrammel är helt enkelt en wastegate som skrammlar för att den har lite spel och skakar/låter när den är i ett obelastat tillstånd. Anledningen till att frågan är så uppmärksammad är att man byter hela turbon för att få bort problemet vilket är kostsamt om du får betala själv men detta är oftast gjort på garanti under de första 3 åren.

Vad jag förstår kan WG skrammel i många fall också lösas med uppdaterad mjukvara från BMW eller eftermarknads tunes. Min har inte någon WG fix och är lite snabbare att bygga boost av denna anledning då fixen går ut på att öppna den bakre wastegaten när ingen last finns men på min bil utan fix så är wastegaten stängd och redo att ladda men inget tryck finns på den vilket kan leda till detta skrammel.

Jag köpte själv en 335i -07 med 10+kkm för ett drygt år sedan. Denna hade bytta turbos (sent 09) och bra historik. Jag har inte haft några problem som krävt besök på BMW än så länge. Jag hade ett känt problem med Vanos som ger felkoder då de inte hinner justera snabbt nog, men detta avhjälptes med en rengöring och att jag bytte plats på dem så de fick nytt arbetsområde. 15 minuters jobb. Även belägg runt om har jag bytt till Stoptech vilket är ett lite bättre gatbelägg tycker jag.

Bromsar, hjul, fjädring är väl alltid bra och kolla då det kan vara dags för dessa delar. Bra prutområden också.

Sten81, köpte du bilen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.