|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu var det dags igen, bilen vägrar att starta efter att jag drog ur batteriet igår. Efter att ha laddat batteriet så går det inta att starta, kanske EWS:en har låst sig, tappat nyckeldata eller liknande? Om jag tar av batteripolerna en stund och sedan försöker starta så lyser alla lampor som dom ska när jag slår på tändningen men inget händer när jag försöker starta. Efter ett startförsök så lyser inte laddlampa och oljetryckslampan lyser svagt eller flimrar?? Jag har inga felkoder i DME. EWS rapporterade att den inte accepterar nyckel 1 men jag har försökt med två nycklar. Testade då att radera felkoden i EWS:en, göra ett (misslyckat) startförsök och sedan läsa ut kod igen, då säger EWS att allt är OK... Några teorier?? Misstänker själv att EWS:en har packat ihop alternativt något relä som har pajat? Jag har gått igenom alla säkringar, inklusive dom vid motorstyrboxen, alla OK. Det är inte ofta som jag ger upp men just nu lutar det åt att det blir bogsering till verkstad, om det nu går att få någon hjälp innan semestern, annars får vi väl campa på gräsmattan... Mvh Ulf | |
| Förmodar att du kollat/mätt batteriet? så det inte är kortslutet eller kasst i övrigt. | |
|
En gång när jag drog ur batteriet slutade den senast använda nyckeln att fungera. Förklaringen jag fått är att bilen kan ha glömt av att den skickat koder till nyckeln. Bmw bilia group i gbg föreslog omprogrammering för typ 900 kr, har dock inte provat. Testa med andra nyckeln och återkom. |
|
| läste tyvärr lite slarvigt innan jag svarade. sorry | |
|
Batteriet är det inte, jag har ett nytt Tudor batteri, en vecka gammalt, tip top efter uppladdning.. Jag får ringa BMW i Solna och kolla vad dom tror, en omprogrammering för en rimlig slant vore ju inte så farligt men jag vet inte om jag vågar hoppas på att det stannar vid det. MVh Ulf |
|
|
Ingen fara Praitor, har själv varit lite snabb på avtryckaren ett par ggr... Jag var rätt snabb med att testa en andra nyckel, har tidigare erfarenhet av att nyckeln pajar/tappar kod vid urdragning av batteri på min E-36:a men tyvärr så var det inte så enkelt i detta fallet. /UJ |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Startkontakten till tändningslåset eller solenoiden på startmotorn om inget händer när du vrider på nyckeln och batterikablaget sitter tajt på batteriet. Kommer inte EWS felet tillbaka i diagnosen tror jag inte att det är EWSen som felar då det ofta förkommer nyckelidentifieringsfel vid diagnos trots att ingen märkt nått överhuvudtaget och det kan ju vara ett historiskt fel. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det bör finnas en synkningsfunktion i Inpa för att synka ihop EWS och DME som är sammkodade, det har ju hänt att de tappat senaste startkoden som byts varje gång du stänger av bilen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack Hasso, men en lite fråga, om det vore synkningen mellan EWS och DME som saknas, ska inte startmotorn gå runt då? Startkontakten i tändningslåset skulle det kunna vara, hur svår är det att plocka isär den eller hur felsöker man. Kanske mäta spänning på lämpligt ställe och vrida på nyckeln? Satt i telefonkö 10 minuter i morse innan BMW Solna svarade, sitter nu och väntar på att dom ska ringa tillbaks pga att den som svarar i telefon på verkstaden inte har någon teknisk kompetens, får se om dom ringer tillbaks... MVh Ulf |
|
EWS frisläpper nog inte varken bränsle, tändningen eller startmotorfunktionen om systemen inte synkar. Har jag för mig jag läste i WDSen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
OK, läste i en annan tråd där man hade bytt till en ny EWS att startmotorn gick men motorn startade ändå inte. Efter synkning av EWS-DME på BMW verkstad så löste sig problemet, kanske är annorlunda om man har en nykodad EWS? Nåväl, jag börjar med att byta kontaktdonet till tändningslåset, en bränd/oxiderad kontakt skulle kunna vara orsaken och som noterat, EWS och DME svarar på diagnos utan att indikera fel. Det är alltså nummer två som jag har beställt: Länk Återkommer när jag har testat detta, kanske i morgon... Mvh Ulf |
|
Jag böt den för ett par veckoor sedan när startmotorn sporadiskt missade att dra runt vid första försöket. Men det visade sig att det var kontacktblecket i solenoiden som var krokigt, se 540 bloggen. Det finns olika symtomer när det gäller EWS beroende på vilken generation och årsmodell det är. En del buggar i systemet har också funnits på tidiga E39 om man tex vred nycklen för fort till start så blev det en strömspik när startmotorn kopplades in och denna gjorde att DMEens frisläppande av bränsle och tändningen blockerades så startmotorn gick men bilen startade inte. Råkade ur för detta på min 528-96 vid ett par tillfällen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det verkar inte helt lätt att få grepp om hur stöldskyddet fungerar med alla olika versioner etc... Kollade lite andra trådar, såg att ett symptom för dålig kontakt i tändningslås var att radion dog sporadiskt, har själv haft samma symptom så jag hoppas på att det räcker med att byta kontaktblecket. Mvh Ulf |
|
Du har ju även en ringantenn runt tändningslåset som ska läsa av nycklen, den kan också vara defekt så den inte läser in nyckeln. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Men borde inte det generera en felkod i EWS då, om den inte får svar från nyckeln när man försöker starta? Någon som har erfarenhet av hur systemet beter sig när ringantennen är paj? Jag har mätt resistansen i min ringantenn och det är inte avbrott i den men det finns väl även en mellanbox mellan antenn och EWS som kan packa ihop. Mvh Ulf |
|
|
Jag tycker det låter som dålig kontakt mellan batteri och bil. Typ kolla kabelskorna på batteriet och även framme i motorrummet. Mät spänningen i motorrummet när du försöker starta motorn. Jag gissar att den går ner rejält...= leta oxid/dåliga anslutningar. /Mats J |
|
|
Goda nyheter, bröt isär kontakten vid tändningslåset och och lyckade starta bilen efter att ha petat lite på kontakterna inne i brytaren. Dvs allt borde ordna sig när jag får det nya kontaktstycket imorgon. Då var det antagligen så att jag aldrig drog ur batteriet, det verkade bara så pga spänningsfall över tändningslåset. Måste säga att det var tur i oturen att detta hände nu, innan semester, inte kul att bli ståendes längs vägen någonstans... Tack för all input! Mvh Ulf |
|
| när EWS är ur sync brukar motorn "starta" för att omedelbart stanna igen. (den tänder typ 1 sekund) | |
|
OK, tack för info... Hämtade nya kontaktblocket hos BMW Solna nu innan lunch, åkte hem och monterade så nu är bilen körbar igen. Dock verkar radion krångla fortfarande så jag får väl fortsätta rodda med den biten. Mvh Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.