AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
11.312

Varför är min nya X1:a tungstyrd?

To
20
Tommy 5
320d -09
Alpina-98,E39 B10
Jag har haft många bilar i mitt liv, de senaste fem har varit BMW. Har nu köpt en X1sDrive, 2,0D -12. Hade rätt höga förväntningar, och det mesta känns bra efter 290mil.
Men jag har aldrig haft en bil där inte ratten går tillbaka helt efter sväng, det känns jobbigt i stadsmiljö att behöva korrigera ratten efter varje gathörn. Till och med på större vägar i motorvägsfart måste jag passa den hela tiden, annars driver den åt ena eller andra hållet.
Jag kan tillägga att jag har andra fälgar och däck, men samma offset. Har höjt lufttrycket till 2,7 kg, men ingen skillnad.
Har snackat med verkstan, men det ska tydligen vara normalt.
Finns det någon med motsvarande bil som har samma problem?
Min erfarenhet är att Servotronic är ett måste på X1:an, för att annars är den trögstyrd.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller helt med Chris här. Det är Servotronic som fattas. Borde vara standard kan man tycka på xDrive-bilarna.
To
20
Tommy 5
320d -09
Alpina-98,E39 B10
Om det är så att problemet är känt av BMW så tycker jag att man borde upplyst om det innan köpet, det fanns ju många andra alternativ att välja på. Tacksam för fler åsikter.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror inte alla uppfattar det som ett problem. Om du t ex läser tråden om nya X3:an så finns det dom som uppskattar den något tyngre styrningen. Min bil kom tillbaka med med servotronic specat av säljaren. Han hade haft kunder som kommit tillbaka och trott att de haft punktering eftersom styrningen var så trög. Han rekommenderade alla sina kunder att välja till servotronic.

En liten detalj som jag tror att många inte tänker på. Det handlar inte om pengarna, men det börjar finnas så många termer för olika former av variabel styrning (och de flesta är dåliga) så det är inte helt givet att det är ett måste för att bilen inte ska uppföra sig som en bil utan servo.
Att den inte går tillbaks efter sväng låter ju knasigt. Jag kör en X1 utan servotronic ibland, och visst är den ganska trög, men den går alltid tillbaks till mitten utan att man behöver hjälpa till. Om den inte gör det så måste det ju vara något som kärvar.
To
20
Tommy 5
320d -09
Alpina-98,E39 B10
Det är ju det jag menar, jag är så gammal så jag har kört otaliga bilar utan styrservo. Jag kommer inte ihåg någon som inte återvänt till "rakt framläge" efter sväng.
Att den är förhållandevis tungstyrd är inte så irriterande. På äldre bilar kunde det ha att gör med toe-in och castervinklar, men enligt BMW så inverkar inte det på denna bil.
Testade en X1 en gång på väg till jobbet och slogs också av hur tungstyrd den var vid parkering. Verkligen en modell som kräver servotronic men håller med om att det är märkligt att inte BMW fått till en bättre standardstyrning som passar till vardag.
ka
68
kavve
X3 20dA -16 Spacegrå
Har inte upplevt detta på min X1 sDrive.. servotronic behövs ! egentligen bara i samband med 4w inte singeldrive, i alla fall så rekomenderade min säljaren detta... RF däck kanske oxå spelar in...
ka
68
kavve
X3 20dA -16 Spacegrå
Vad är det för dim på däcken ?
To
20
Tommy 5
320d -09
Alpina-98,E39 B10
Det är inte RF däck, dim 225x50x17. Jag har provat olika lufttryck men märker ingen skillnad, har bara kört 290 mil så man kan inte se om den sliter snett än.
ka
68
kavve
X3 20dA -16 Spacegrå
Tommy 5 nu förstår ja inte riktigt.. Du sa tidigare "Jag kan tillägga att jag har andra fälgar och däck, men samma offset. Har höjt lufttrycket till 2,7 kg, men ingen skillnad." och nu nämner du dim 225x50x17 det är ju standard...
To
20
Tommy 5
320d -09
Alpina-98,E39 B10
Okey, så här är det.
Jag har bytt ut originalhjulen (RF) mot andra, lite snyggare fälgar med vanliga sommardäck fast med samma dimensioner. På dessa har jag ändrat lufttrycket för att se om det påverkar det styrproblem jag har, men utan märkbar skillnad.
Hoppas jag uttryckt mig klarare nu
MVH.
ka
68
kavve
X3 20dA -16 Spacegrå
Ok, trodde att det var helt andra fälgar/däck...
Körde nyss en hyrd X1 1,8d xdrive till italien och tillbaks. Två reflektioner. 1) För liten motor för bilen, fick verkligen kämpa för att komma upp i 200 på autobahn., dessutom inte särskilt snål. 2) Trögstyrd!
ka
68
kavve
X3 20dA -16 Spacegrå
dfallman... ingen racer det kan jag hålla med om .. 200 är även toppfarten för en 1.8d så jag förstår att det tog tid att komma upp till den...
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Det är verkligen katastrof att Servotronic inte är standard på X1. Lämnade in min på service och fick låna en 18d S-drive och undrade vad f-n som var fel med styrningen. Den hade inte Servotronic...Hade förmånen att få bocka i den utrustningen jag ville ha i min X1 och bockade för Servotronic "bara för att".
Tur det...

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Jag provade en likadan X1 och precis på samma sätt som trådskaparen upplevde jag att det var fel på styrningen så det blev inte någon affär. Den typen av problem blir man påmind om hela tiden när man kör och det förstör körglädjen helt och hållet. Väldigt irriterande och det kändes som en befrielse att få köra sin egen bil igen.

Upplevde den också som undermotoriserad genom att den var orkeslös i Autobahnfart. Det hade gått att leva med genom att det i huvudsak bara märks på Europaresor men det är inte kul att köra på Autobahnoch tvingas svänga undan bara för att bilen inte orkar ordentligt i lite högre tempo. För övrigt var utförandet på X1 väldigt trevligt men när varken styrning eller motor känns rätt hade ett köp varit att kasta pengar i sjön.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.