|
|
|
|---|---|
|
Hejsan allihop. Jag är ute och letar E46 Cab M-Sport. Nån som har några bra tips på vad man ska tänka på och så? Och vad är ett vettigt pris? Länka gärna eventuella tips på bilar till salu. Har aldrig ägt en E46 så alla tips är välkomna :) Blogg för er med stort bilintresse: Länk | |
|
Finns flera trådar generellt om E46 och olika problem, så sök inlägg. Det finns tre saker du bör kolla rost, rost och rost. Sen tycker jag att du bör välja en bil med hardtopp, men det finns många åsikter om det. Med hardtopp kan du köra året runt med bilen, om du vill. Tygtak på vintern är ingen lysande idé. Ett vettigt pris? Jag tycker det är vettigt att köpa en svensksåld bil med dokumenterad historik. Då blir det inte billigast på blocket. Och slutligen - kolla försäkringspremien innan. Det skiljer rätt mycket mellan bolagen och mellan M3 och 318. E46- är en fantastisk sommarcab - och det tillräckligt många till salu för att du ska kunna hitta din favorit! E |
|
|
ok. Jag hade tänkt mig en 325 eller 330 cab. 318 känns lite trist då jag villa 6:a med lite kraft i. Hardtop är inget måste för mig då jag inte tänker köra den på vintern. Men finns det något specifikt med Cab som man ska tänka på när man kollar på dom? Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
Kolla fällningen av cabben så den fungerar tätar och är hel. Ta fram högtrycket och blås på. Min cab håller helt tätt. I övrigt är caben samma bil som en vanlig 325 cupé. Det du kan kolla är fönsterhissarna. När du öppnar dörren ska rutan gå ner ca en cm. och när du stänger dörren ska rutan gå upp en cm. Det finns en vindavvisar som tillbehör till e46. Den sitter direkt bakom förarstolarna och gör att du kan åka riktigt fort utan att det drar nämvärt därfram. Den är "dyr" ny - så se till att få med den. Enligt uppgifter på en annan tråd här forumet ska rostskyddet ha förbättrats på årsmodellerna 2003/2004 och framåt. Möjligen kan en 2004 - därmed vara att föredra framför en 2001 / 2002 :a. Jag betalar ca 6 tkr i försäkringspremie för min 320. För min del skulle en 330 kosta ca 10 k. Om du vill ha "kraft" så ska du välja en 330. 320 är "mesig" och lågt växlad. Utväxlingen är mer irriterande än motorkraften. Som glidarbil fungerar 320 utmärkt, som banbil - knappast. E |
|
| Köper man en cab med hardtop är det ju som att köpa sig rost i framtiden då den troligtvis varit vinterkörd. Min är aldrig vinterkörd och det finns inte en fnutta rost. | |
|
Jag har hardtop till min, men kör ca 400 sommarmil per år. De fåtalet gånger per år som jag behöver en andrabil på vintern fungerar den utmärkt med hardtop. Förra ägaren körde året runt. Har inte heller hittar någon rost alls på min. E |
|
|
Hade en 330cab 01 m-sport. Underbar sommarbil, körde den på vintern, fungerade helt ok förutom att den va låg(sänkt) och stötig, problemet ibland när det blev riktigt kallt var att dörrlåsen inte fungerade samt att rutan inte gick/upp ner som den skulle. Den va relativt problemfri, under 3 år bytte jag:Länkarmsbussningar,, länkarm, generator, nivåreglering till lyset och servo(Samt stor service,däck o bromsbelägg).(Om jag kommer ihåg rätt) Tycker m-paket är ett måste på dessa bilar. Min såldes för 105´ i Maj, 14000 mil, 19 bbs challenge replica, h&r sänkningssats, m-pkt, navi, skinn,tele. Hade lite rost "inne" i motorhuven, parkeringsskada bakkjol, samt fattades 1 nyckel. Fick den sålt på under 24 timmar så kanske va lite billigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.