AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.676

Vad gäller vid korsningen Slottsgatan/Drottninggatan i Norrköping?

El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Tja!

Om man kommer från Slottsgatan och ska svänga vänster in på Drottninggatan mot Resecentrum, ska man då göra stora svängen eller lilla svängen? Vad är det som gäller?

Det är en jättestor korsning och det finns gott om utrymme för att genomföra stora svängen eller s.k. Stockholmssvängen. Jag hamnade nyligen i en situation där jag gjorde stora svängen och en annan bil som också skulle svänga vänster in på Slottsgatan, mot kommunhuset (saltängsbron). Jag gjorde stora svängen och den andra bilen gjorde lilla svängen. Vem gjorde rätt och vem gjorde fel?

Alltså... jag tycker att den här korsningen är ovanligt stor för att man ens ska göra lilla svängen. Bilen som kom emot mig åkte ju fan nästan i X, han åkte liksom snett, han åkte en lång sträcka innan han kom in på Drottninggatan. Jag lät honom åka först.

Är det egen bedömning som gäller här... alltså att man får köra som man tycker passar? Eller finns det någon regel som säger om man ska göra stora eller lilla svängen? I många länder, och speciellt storstäder, är det utmarkerat hur man ska köra i korsningen.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Falsterbo, du är på rätt ställe. Ser inte problemet?... Jag tycker att den korsningen är äckligt svår! =p Ser inte du det?... du kanske inte ser det på samma sätt? Nä men jag blev osäker på den, det var därför jag ställde frågan här för att reda ut det. Men det du menar är alltså att det är lilla svängen man ska göra där?
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Det är så brett mellan refugerna... och så går det två spårvägar i miten där också... jag känner verkligen inte för att stanna mitt på spåren om det blir hög trafik, och inte minst när trafikljusen inte fungerar. Därför känner jag att man kanske borde försöka korsa spåren först eller i alla fall svänga lite mer snävt eller skarpt mot slutet där, istället för att åka längs med spåren fram mot refugen och överfångsstället. Alltså ta ut en större sväng helt enkelt...

Eller är det bara dumma jag som tänker så? =p
Finns några sådana korsningar även i Göteborg. Jag brukar alltid ta sådana korsningar snävt Det möjliggör för båda sidor att utföra vänstersvängar samtidigt utan att blockera varandra.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Är det bara jag som inbillar mig nu eller är det verkligen så att refugerna på Slottsgatan inte ligger i nivå med varandra?...

Om man står vid korsningen, sett från Slottsgatan mot Scandic hotell och ska svänga vänster så ser det ut som att refugen på andra sidan är placerad minst 1 meter mer åt vänster jämfört med den egna refugen som man står vid. De ligger liksom inte i nivå med varandra. Då är det kanske inte så konstigt att den som kommer från andra sidan och ska svänga vänster kommer rakt mot en... det kanske är det som bidrar till min förvirring... refugerna borde stå i nivå med varandra, precis som de som ligger på Drottninggatan.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Chris, du menar alltså stora svängen?... Ja, jag tycker att man borde göra stora svängar om det finns utrymme för det. Kan du ge exempel på en sån här korsning i Göteborg?...
ElectroGeeza: Nej, jag menar snäva svängar. Du tar mötande vänstersvängande trafik på din högra sida, istället för vänstra, och de gör likadant. Detta sätt ger bästa trafikflöde i sådana korsningar.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
När vi ändå är inne på det, en annan korsning som jag tycker är jobbig är den vid korsningen Lindövägen/Södra promenaden. Länk: Länk

Om man kommer från Lindövägen och ska svänga vänster in på Södra promenaden så är det tydligt markerat var man ska placera sig före korsningen. Det är också tydligt markerat var man ska ställa sig inne i korsningen. Man ska ställa sig innanför det markerade fältet som ligger efter spåren (eller före spåren om man kommer från andra sidan). På så sätt blockerar man inte trafiken om det skulle slå om och spårvagnen ska börja rulla.

Problemet är bara att när man väl står där och ska svänga vänster in på Södra promenaden så åker tre eller till och med fyra bilar ut i korsningen och effektivt blockerar trafiken för alla! Alltså fattar inte folk att det finns plats för högst två bilar på rad (efter varandra) inne i korsningen?... eller är det så enkelt att man inte tar hänsyn till det? Fan va alla ska ha brottom idag... sedan kan ingen svänga vänster, och spårvagnen kan inte åka heller.

Men just den korsningen tycker jag är tydligt markerad. Att sedan folk inte förstår eller struntar i att det bara finns plats för två bilar på rad är en annan femma...
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Chris: Ok, tack för tipset! Jag ska se nästa gång jag kommer till den korsningen om det går smidigare att göra lilla svängen där. Men om det nu stämmer att den mötande bilens refug ligger på en lägre nivå och att man själv ligger liksom mer åt höger så blir det ju att han kommer typ rakt emot en... när han väl börjar ta svängen.
ElectroGeeza: Jag är med på vad du menar med att andra korkar igen korsningar genom att blockera. Det värsta är när andra bilister som är bakom börjar tuta för att man undviker att köra ut i korsningen och blockera, vilket tyvärr är allt för vanligt.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Jag tittade nu på korsningen igen och man kan se från andra sidan att de här två refugerna inte ligger i nivå med varandra. Det beror på att det fån ett håll finns 2 körfält, medans det från andra hållet finns bara 1 körfält.

Se här: Länk

Ni ser att det är en svart Volvo där i bilden som just håller på och svänger vänster mot Resecentrum. Det är ingen mindre än Ljura Trafikskolan som är ute och tränar. De tar ut en vanlig sväng, eller lilla svängen som det kallas. Men se var bilen hamnar! Vad ska han som ska svänga vänster mot Saltängsbron göra?... var ska han placera sig? Han måste ju uppenbarligen vänta på att Volvon ska åka förbi...

Kort och gott är det en jobbig korsning... min slutsats är att om man kommer från Scandic hotell så är det inte säkert att svänga vänster där. Även om det är tillåtet, eftersom vägmarkering saknas! Men det är bäst att åka rakt där, och kanske vända om längre upp någonstans och sedan svänga höger där det finns två körfält - ett särskilt fält för rakt fram och höger.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Chris: Jo, det känner jag igen. Jag brukar använda "ljustuta" som det så fint heter, i såna eller liknande situationer. Om jag t.ex. kör ut in i korsningen först och jag ser att två bilar kommer från andra sidan och ska svänga vänster de också så kan det hända att jag blinkar åt den tredje bilen för att tala om att han ska stå kvar där han är om jag ser att han håller på och ska köra efter de andra två.

Folk borde också använda mer ögonkontakt i trafiken, det är till stor hjälp speciellt när man ska låta en cyklist eller gångtrafikant passera. De blir osäkra annars om man tänker låta dem passera eller inte. Men om man tar ögonkontakt och saktar in tidigt så kan de oftast passera utan att man ens behöver stanna bilen helt. Många bilister blir så lätt irriterade när de tvingas stanna vid ett övergångsställe eller cykelöverfart och de tvingas starta om från ettans växel. Men om man är smart och planerar körningen så tar man ögonkontakt, saktar in tidigt, låter dem passera, och så behöver man oftast inte stanna helt utan kan oftast köra vidare på tvåans eller treans växel.

Det är likadant med trafikljusen, t.ex. utmed Södra promenaden i Norrköping. Man liksom åker, stannar, åker, stannar, åker, stannar. Ibland måste man ju stanna men man kan ju se från långt håll om det är rött längre fram, man behöver ju inte köra 50 Km/h hela tiden, och sedan 0 Km/h och sedan 30 Km/h, och sedan 0 Km/h. Det blir så jobbigt att köra i kö då. Man ska rulla mjukt och sakta... om det luckrar upp sig så kan man gasa på till kanske 30 Km/h. Det är ganska normal fart inne i stan, speciellt om det är kö, man behöver ju inte ligga på 50 eller 60 hela tiden.

Men om bilarna bakom tycker att man sölar så kan de börja tuta. Jag har dock inte varit med om det i såna situationer där det är kö. Jag tror att de kan uppskatta att jag hade en lägre hastighet så att det precis slår om till grönt och bilarna börjar rulla när vi hinner ifatt kön. Då behöver ingen av oss stanna. Det verkar vara uppskattat bland förare att inte behöva stanna helt, men få har tålamodet att köra på det sättet.

Varför ska man ha brottom när det ändå är kö?... om de inte tycker om det så får de gärna köra om tycker jag! Jag tar gärna ut en lucka så att de får ställa sig framför mig.

Sedan finns också det här momentet att man kan blockera cykelöverfarter och övergångsställen när man kör i kö och trafikljuset slår om. Det verkar som att ingen tänker på sånt där... det kallas för blockeringsregeln och så får man inte göra egentligen. Det är lite samma som att blockera en korsande väg.

Tja... vad ska man säga... bilkörning ÄR en konst! Men det är skönt att veta att det är så få dödsfall i trafiken i Sverige. Så nog måste det vara något vi gör rätt... förarkulturen är obefintlig i många andra länder.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Angående korsningen Slottsgatan/Drottninggatan så har jag kommit fram till att man ska göra lilla svängen från ena hållet och stora svängen från andra hållet.

Om man kör på Slottsgatan och ska svänga vänster mot Resecentrum: ta lilla svängen!

Om man kör på Slottsgatan och ska svänga vänster mot Saltängsbron så finns 3 alternativ:

A: Ta stora svängen!

B: Kör inte ut från stopplinjen när det slår om till grönt, vänta tills mötande bilar har svängt till vänster, när inga fler bilar svänger vänster eller om du ser en lucka så kan du köra ut och ställa dig över spåren ungefär, vänta på att alla bilar som ska rakt fram har kört förbi eller om du ser en lucka så ta den och slutför svängen. (Självklart, du som står längst fram närmast stopplinjen är den som kör först ut och du behöver inte vänta in vänstersvängande bilar för de hinner inte fram till dig, så du kan köra ut och ställa dig i korsningen och vänta.)

C: Sväng inte vänster, utan kör rakt fram istället! Vänd om på en parkering eller annat lämpligt ställe och kör sedan höger när du kommer tillbaka till korsningen.

Oavsett hur man väljer att svänga vänster mot Saltängsbron så tvingas man ställa sig mitt på spåren ungefär, och dessutom blockerar man bakomvarande bilar som ska rakt fram, i och med att det endast finns ett körfält från det hållet.
Jesper von Wowern
Kom ner till Malmö och kör en valfri runda. Därefter kommer Du fullständigt njuta av den nu aktuella korsningen ;)
Grundtanken vid högertrafik är att Du alltid skall ha motståndaren på Din vänstra sida, d.v.s. stor vänstersväng. Eftersom detta ofta är en tröghanterad modell väljer många att skära varandras banor vilket går bra om man har kontakt med varandra och är överens. Risken med denna lilla vänstersväng är att motståndaren inte gör den och Du då kör in i honom, varvid det är Ditt fel.

/Jesper von Wowern
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.