AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.097

skrot eller?

Hejsan ! Nu är det dags o gå vidare med bilägandet o vad jag förstår så är värdet på e38 740 från -98 i stort sett på botten ! så nu undrar jag är det någon vits med o sälja bilen i "delar" eller ska man helt sonika förkorta lidandet o slå ihjäl den på skroten direkt,det lär ju ta en stund o sälja delarna från den,är det någon efterfrågan på beg delar till de här vagnarna elller kommer det o ligga o ta plats i garaget hur länge som helst?
Sälj den i Tyskland, där står de betydligt dyrare än här i Sverige. Här i Sverige är det för många zigenare, araber och liknande som sett till att förstöra både tilltron till gamla fina tyska lyxbilar, och marknaden.
Lasse-sl500. Tycker du skriver otrevligt.Varför försörs tilltron för bilarna för att tex araber kör bilarna?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Du får ju garanterat mer för den om du säljer den till en privatperson än till en skrot.

Om du är i dom banorna så antar jag att du inte förväntar dig något alls och då tycker jag du kan sätta ut den för 20tkr eller nått? Så dålig kan den väl knappast va?
PW
298
PW
E38 735ia-99

Min fru är arab, hon kör min e38. Lasse, förstör hon tilltron för fina tyska bilar? Hur tänkte du nu?
Hejsan! Nja dålig o dålig, straxt under 25000mil (pixelfel på mätaren sist jag såg något tydligt stod det 24740) bes o skattad med 0 i slutsiffra annars går den som man kan vänta sig av en gammal skönhet o allt annat fungerar,lite smårost finns väl när man synar den o det är klart att skulle man kunna få 14-15.000 så gjorde väl inte det ont men det är ganska trist med alla konstiga svar man får på annonser nu för tiden så vi får väl se hur jag gör!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Är E38 så kall nu alltså?
Tråkigt...
ri
699
riku
740iA -97
Behålla den som vinterbil? Synd att sälja en skön vagn för fickpengar.
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Markfyllnad?

;-)
Smilla: det är möjligt att du tycker att jag skriver otrevligt, men själv tycker jag inte det. Det kanske är dina egna associationer - i ditt eget huvud - som är otrevliga? Svara gärna och förklara dig.

PW: nej, jag menade inte alla araber när jag skrev så. Inte din fru, men det känns ju ganska självklart -- behöver jag förklara det?

Varför ska man alltid bli påhoppad när man säger som det är i vissa fall? Är det för att vissa sanningar inte kan accepteras, trots att 99% av alla upplevt det?

Jag menar INTE att att dra alla araber eller zigenare över en kam - det vore oförskämt. Lika oförskämt som att påstå att alla Svennar är på ett visst sätt. De är förmodligen 99% hyggligt folk. MEN, jag har både arabiska och zigenska bekanta, och de har båda i vissa stunder uttryckt sig hånfullt över "svennar" och att de är så lättlurade, och när jag frågat varför så har de sagt att de har en annan kultur - att de inte tycker synd om folk som låter sig luras.

Rätta mig gärna om jag har fel: men jag menade inte att vara otrevlig. Vad jag menade var att den som någon gång sålt en äldre tysk lyxbil på Blocket, förmodligen råkat ut för att en viss typ av arab, zigenare eller balkanperson ringt och försökt lura av dig bilen på ett ganska otrevligt sätt. Bjudit en tredjedel av begärt pris över telefon, erbjudit kameler, äkta mattor och 50 pizzor som betalning, eller begärt att bilen ska levereras mitt i natten till en bensinmack i Tensta / Rinkeby? :) Vad jag menade, var att denna typ av person (INTE alla
av något visst folkslag) SÄNKER värdet för äldre tyska lyxbilar. That's all.

Eller påstår ni att jag är den enda i Sverige som råkat ut för det??? Och att jag är "otrevlig" bara för att jag berättar vad jag själv upplevt???

Jag är även tillräckligt fräck och "otrevlig" (enligt folk som smilla) att jag påstår att denna typ av personer dras till äldre tyska lyxbilar -- förmodligen för att de en gång i tiden har kostat mycket pengar.

Man kan blunda för sanningen, ha öronlappar och skygglappar på sig för att vägra att acceptera sanningen - att en del människor uppför sig annorlunda än andra. Men då är man bara korkad enligt min mening.

Det är också en typisk "Svenne-egenskap" (enligt mig) - att inte inte direkt säga och stå för vad man säger - att visa upp en fasad utåt, men däremot vid middagsbordet där ingen annan hör dig, säga något annat. S.k. "skitsnack".

Kom igen nu!! :)
Hm...Ja e själv utländsk o håller med Lasse i stort. Många mindre lyckligt lottade nysvenskar har ju inget annat val än att försöka förörja sig på att sälja diverse saker, o då tar man kanske till alla medel man kan för att få en bra vinst. Har för övrigt en billig bil till salu på blocket.se o fick ett mejl från en viss "Janek Bessik" som ville köpa den för "3500 garanterad affär"...Iaf skrev tillbaka att efternamnet var välkänt/ökänt för min del o att jag byter bilen endast mot kontanter, efter det har han inte hört av sig:)
Verdi
Det Lasse säger stämmer nog rätt bra. Det handlar enligt mig om olika kulturer. Dels den klassiskt svenska. Ödmjuk, göra rätt för sig och hålla vad man lovar. Det går säkert tillbaka till Martin Luther eller nåt.

Nu vet jag inte så mycket om andra kulturer och vad som gäller där. Vet bara lite om den italienska och där är det tvärtom fint och eftersträvansvärt att vara den som lurar. Att vara street smart. Furbo som de kallar det (Länk. Den som blir lurad anses förtjäna det och bör lära sig av det.

Det är så olika det kan bli. Svenskar har lättare att berätta att de har blivit lurade än att de har lurat någon. För en italienare är det nog tvärtom. Att erkänna att man har blivit lurad är att erkänna att man är dum och lättlurad. Att erkänna att man har lurat någon är däremot rätt ok för då visar man hur smart man är.

Det här med furbo förklarar allt från att Berlusconi lyckades bli premiärminister TACK VARE sina skandaler och kopplingar till maffian till att italienare är mästare på att filma till sig straffar i fotboll.

Berlusconi hade visat att han är furbo genom att bygga upp sitt medieimperium med diverse ljusskygga metoder. Dvs visat att han är smart nog att leda landet. Vem vill egentligen ha en hederlig och lättlurad typ som ledare?

Samma med fotbollen. Den som filmar till sig en straff ses som en smart hjälte som lyckades lura domaren. I Sverige resonerar många precis tvärtom.

Bara man är medveten om den här skillnaden är det enligt mig inget problem. Och sen ska man såklart inte dra alla över en kam. Finns gott om exempel på motsatsen till vad jag har skrivit här.

ps. Det här förklarar också varför svenska medier skriver en massa skit om Zlatan och hans agent Mino Raiola. Där de själva tycker att de är smarta som trixar och fixar för att ordna övergångar och löneförhöjningar så tycker många svenskar att de är ohederliga skurkar. Furbons två sidor. :)
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Var o varannan tråd numera förstörs av antingen sido ämnen som invandrare och deras beteende, främlingsfientlighet mm eller så börjar några AP medlemmar smutskasta varandra för att man har olika syn eller åsikter om ämnet och börjar dumförklara varandra...

Killen startar en tråd om vad han skall göra av med bilen och inläggen som skrivs handlar om araber och italienare :)

BMW M-POWER
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag tycker generellt att invandrare är bilskojjare, det grundar sig i att alla bilaffärer jag gjort med invandrare har varit obekväma och i de fall jag köpt bil (ett fall) så vart jag blåst.

Jag brukar i regel inte uttrycka min åsikt i ämnet för att slippa diskussion.
Gino: jag beklagar om mitt inlägg väckte anstöt, men jag understryker att det var verkligen inte min mening! :) Jag tror nog att så länge man är schysst och behandlar varandra med respekt så kan man snacka om även saker som kan vara lite känsliga.

I mitt fall så har jag ganska nyligen sålt en E38, och minns hur otroligt trött jag blev på alla konstiga svar och påringningar med oförskämda anbud, och det är möjligt att det har färgat mitt svar. Nu råkar det vara så att det var zigenare och araber, men jag menar INTE att peka ut en hel folkgrupp, inklusive medlemmars hustruar. Men det VAR så det var - om jag inte ska tvingas ljuga - jobbigt faktum. :)

Jag har själv många vänner med utländskt påbrå som jag tycker om, och är SÄKER att ingen av dem skulle kalla mig rasist, eller att jag skulle kalla dem rasist så fort de kläcker ur sig något svepande om hur "svennar" beter sig. Det finns inget problem där.

Problemet är (enligt mig) snarare vissa fördomsfulla svenskar som har så fruktansvärt svårt att tala klarspråk, och som är så fruktansvärt konflikträdda att de på något sätt startar alarmet och skriker "rasist!" så fort någon råkar knysta det allra minsta om något. Det blir LÖJLIGT anser jag, men det är min personliga åsikt och det står jag för.

Åter till tråden, mitt svar handlade om varför jag tror att många drar sig för att sälja vissa typer av bilar. Jag hoppas jag varit TYDLIG nog att det inte handlar om att dra alla över en kam, och att ingen därför blir moraliskt anstött.

Härliga bilar - E38:or - för övrigt. Jag saknade min svarta 740 så mycket att jag köpte en igen, i vintras. Av en mycket trevlig herre med turkiskt påbrå. Det ni !! :) :)
GI
2.196
GINO
Japmax:

Självklart skall du uttrycka din åsikt vad är meningen med ett forum annars? men det kan man göra vid rätt tillfälle (tråd) och inte i var i varannan tråd som skapas på AP.
(Inget menat mot dig, bara en allmän åsikt)
Allt för att slippa förstöra trådar som antingen spårar ur, blir borttagna eller helt enkelt inte hjälper trådskaparen i sitt problem.

Sen att du har så dåliga erfarenheter av bilaffärer med invandrare är bara att beklaga och du är inte ensam om det säkert.

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Lasse-SL500:

Ditt senaste inlägg= +1

BMW M-POWER
Karl-Hilding
Om inte alla var så jäkligt politiskt korrekta så skulle Lasse få hur många + som helst.
Här får Lasse, Dawwe, Verdi och Japmax ett antal +++
Lasse-sl500. Bra förklarat. Jag brukar reagera om folk ser svart eller vitt,men det gör inte du efter din förklaring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.