AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.427

Takbox till 1-serie

Sp
151
Spectre
330e 2020
Nån som har tips på bra takbox till bra pris med minst 165 cm innerlängd (carving skidor)? Mekonomens mellanbox verkar bra men frågan är om det går att öppna bakluckan helt, nån som provat denna? Som sagt, nån som vet bra skidbox, helst inte över ca 190 cm (vill inte ha för lång på så liten bil), till bra pris, som inte innebär problem för bakluckan (och helst inte antennen heller men den måste man nog skruva loss ändå)? När det gäller antennen kanske det är hyfsad mottagning även om man skruvar loss den.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Det finsn en kortare antenn att köpa för ca.200kr på BMW.... men jag vet inte om den heller går in under en box.

/Jonas
10
zäta13
120dM -08
Jag har en BMW takbox 320 som är 191cm lång och jag kan öppna min baklucka helt.
Sp
151
Spectre
330e 2020
Du som har BMW-box. När det gäller hur man fäster i takräcket så undrar jag om det är gripklo-system liknande t ex Thules i nyare boxare eller är det T-spårsfäste (dvs som man skruvar gast i spåret i räcket)?
10
zäta13
120dM -08
Jag har BMWs lastbågar och dom skruvas fast i bilen,får ju vika upp de fyra skyddslocken som döljer gängorna. För gripklor måste det väl finnas någon form av rails att sätta bågarna i.

Har en blid ligger i min profil med boxen på om du vill se hur det ser ut.
Sp
151
Spectre
330e 2020
Tjena,
Jag har också BMWs lasthållare, vet hur de ser ut. Är dock förvånad över att de inte låses med nycklar, man skruvar ju bara dem med medföljande mojäng (typ insexnyckel).

Med gripklor menar jag att Thule och t ex Mekonomens boxar har gripklor som man enkelt griper runt lasthållaren, dvs man skruvar inte fast dessa i lasthållaren utan griper fast runt lasthållarrören. Men om jag fattar dig rätt så är det T-spårsfästen som passar alu-profilrören.

Har sett din bild. Boxen ser stor ut på så liten bil.
10
zäta13
120dM -08
Ser större ut på bild :) missuppfatta att det var boxen du menade. Min sitter i bågarna, men ser ingen anledning att gripklor på box inte skulle funka. Thule borde väl ge spec på vilken diameter eller liknande bågarna kan vara för att greppa runt med klorna.
Sp
151
Spectre
330e 2020
Jag har läst på nån tysk sida nåt tips att ha nån list eller typ tyg mellan lasthållarröret och boxen. Detta pga minska ljudet. Jag tänkte då följande, bör man inte ha kvar tillhörande gummilisten som är i t-spåret? Nån monterat så? Eller är det bara att ta bort gummilisten och sedan montera metallrör direkt mot box? Blir det inte missljud då?

Kan meddela att jag nu köpt BMW box från Tyskland samt kortare antenn, ganska mycket billigare än Sverige .
10
zäta13
120dM -08
Jag klippte en av gummi listerna och täckte igen spåren vid sidan av boxen. Vet ej om det blev mindre brus men ser bättre ut.
Var i Tyskland köpte du boxen ? Jag funderar också på en : )

Sp
151
Spectre
330e 2020
Köpte på leebmann24.de en BMW box 320 liter för 279 euro samt 69 i frakt. Köpte också kort radioantenn för 19 euro som passar under box. Frågade pris hos lokal BMW handlare och de skulle ha typ 4800 kr för bara boxen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.