AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.557

Högt tryck i kylsystemet 530ia E39

tu
13
turbodiesel
525 TDS -93
Hej!

Tänkte höra om någon här kan ha lite tips och råd.

Var och kollade på en 530ia -02 åt tjejen idag.

Lite småskavanker är det ju på en äldre bil, men det som jag blev mest fundersam över var just ett högt tryck i kylsystemet.
Bilen går bra, tempmätaren står rätt upp och pendlar ej någonting.

Skruvar man av kylarlocket på en varm bil så pyser det normalt till och det kan ju komma lite vatten pga övertrycket, men ur denna så VÄLLDE det ut vatten!
Det måste ha varit ett alldeles för högt tryck där, det kan väl inte vara normalt i dessa motorer?

Mätaren visar inga tecken på varmgång.

Kan det vara kylarlocket som är defekt och ej släpper ut övertrycket, eller kan det vara toppackningen?

Känner ingen direkt avgaslukt i expansionskärlet.

Man vill ju inte köpa på sig problem..

MVH// Tim

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kylarlocket öppnar vid 2 bars övertryck och det är snarare att öppningstrycket sjunker på ett gammalt lock. Har aldrig hört att det skulle bli det motsatta. Däremot är det ganska liten expansionsvolym och det händer att vatten trycks ut om man försöker fylla till maxstrecket. Det är nog bara ett bra tecken att den håller trycket.
Läste du inte på locket att du inte ska vara där och pilla när motorn är varm? ;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är ett övertyck som sagt i systemet för att höja kokpunkten på kylarvätskan, termostaten öppnar vid ca 108-110 grader. Trycket är som högst precis innan termostaten ska öppna kylarslangen brukar vara rejält hård.
Att öppna ett varmt system som är trycksatt är ingen bra grej alla dels kan det trycka ur sig en massa vatten, samt släppa in luft i systemet som gör att bilen kan koka.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
turbodiesel, de du upplevde är helt normalt när bilen är ordentligt varm... alltså inget fel på bilen du kollade på..
tu
13
turbodiesel
525 TDS -93
Det blev att vi köpte bilen.

Tackar för alla svar!

MVH// Tim

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Anders: Mitt kylarlock blev så. Det blev tätt och öppnade aldrig. Nu har jag ett nytt, men från en E30 (M20) istället då det har lite lägre öppningstryck (1,4bar) för att skona kylare och expansionskärl.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Aha, då får jag lägga det till erfarenhetsbanken. Det händer tydligen att de kan bli täta. Inget vidare att övertrycket inte kommer ut, då får något ge upp till slut.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ja, kylaren och expansionskärlet i mitt fall. :( Båda sprack sönder.
Testade locket och det hade fortfarande inte öppnat vid tre bar så det är slängt nu.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.