AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.737

Katalysatorn har pajat, "Rasslar", Byte till sportkatalysator?

Hej! Min katalysator har gått på min bmw e36, Rasslar om den. Har försökt att pressa ihop den men blev inte bättre..

Så har tänkt att byta ut den till någon annan katalysator TEX "racekatalysator" vad blir skillnaden? Samt var finner man sånna till en bmw e36 320i coupe - 96 REG rot010.

Tänkt mig denna

Länk

Måste man köpa ny lambada?

Hur blir besiktningen?

Har tänkt och bygga om till 3"

MVH
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Bygger du ett nytt avgassystem så passar den väl bra. Bara att svetsa fast den i rören.
Använd den gamla katalysatoranslutningen mot grenröret. Lambda har standardgänga om jag inte har fel. Anslutning finns i sportkatalysatorn. Jag har två sportkattar på 540:n Var en del svetsa där, kan jag säga.....

Det går alldeles utmärkt. Inga problem i besiktningen heller.

Kan du vänta någon dag, så beställ den på ridetech.se så får du race katten för 1200:-
Länk

Och du använder befintlig lambda. Behöver inte köpa någon ny.
Stort tack till alla! tackar clintan! Finns det några för och nackdelar med Sportkatt?

Goare ljud borde det bli? :)
Sport eller Race katt är cellerna som skiljer 300 på sport och 100 på race katten.

Ljudet är nog minimalt om man inte byter/bygger nytt avgas.

Bilen kommer få lättare att andas och blir av med skiten istället för som orginal.

Lycka till med bygget.

Tänkte på det också ska du bygga 3" så dra det så nära chassit du kan, för det bygger rätt mycket så det blir nära marken annars. Speciellt om du sänkt bilen också.
Okej :) Sen är det ju att man inte har någon svets. Tror du att någon pasta klämmor funkar? eller blir det skit av det? Vet ju en som tar 400kr timmen hur många timmar tror du det tar att bygga 3" efter efter katten. Samt man ska lämna burken efter katten så det inte blir "Ljust" ljud?

Eller om man ska bara byta ut katten inget mer. är rätt så nöjd med ljudet annars inte så jätte högt..

Ja bilen är låg dock ändå 10-13cm till marken :)
Sen att ser ut att man måste lossat ändå från grenröret?
Det bästa är om du kan få svetsat det. Race katten är bara för svetsning om jag minns rätt.

Hur lång tid är absolut max 1,5 timmar och eftersom du bara ska ha efter katt, så 1 timme.

Ang " så kan du gå ner till 2,5" avgasrör. Det klarar utan problem 250 hk. Mest så du slipper eventuellt strul med skrapa i marken eller vibrationer i chassit.

Såga av ditt befintliga avgasrör precis framför katten.

Antingen kapa av ditt befintliga. Lägg det på marken och bygg det nya efter det gamla som mall.

Eller så köper du hem lite rör från tex Biltema. Hissar upp bilen och bygger på plats.

Det du behöver är ha hemma alla fall är.

2 st 45 graders böjar.
2 st 30 graders böjar.
1 st 1 eller 1,5 meter rakt rör.
1 styck oval kort ljud dämpare (som exempel) Kort alla fall c:a 25 lång.

Det som skulle bli över kan du lämna tillbaka till Biltema. Det är lite hur du drar det under bilen.

Sen behåller du befintlig slut ljud dämpare eller Jasp dämpare på slutet. Något som du vill ha, så blir det lagom ljud.

Lycka till.
stort hjälp! denna fr biltema ser ut att man kan lägga klämmor? Dock inte länken du skicka ser det ut som.

Ända anledningen jag sa 3" är att biltemas katalysator värkar vara 3".

Hur är orginalet 2"? måste nog mäta. Sett i biltema ellerr någonstans adaptrar som har olikasteg kanske funkar.

Men men går det kapa av innan katten precis när den sitter fast på bilen? då man slipper ta loss bultarna. Kanske dumt..

Får se hur det blir kanske man ska låta nån annan göra det denna gång :p

Länk
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Utan svets så är det i princip omöjligt att få det bra. Du måste ha absolut tätt för att avgasvärdena ska bli bra vid besiktningen.

Den sport katten du länkar till har så du kan sätta ihop rören. Även ridetech har den lite billigare. Race katten är svetsning som gäller.

Men jag håller med Latorparn.

Du kan få problem med eventuellt läckage och du kan även få det tätt, men du är aldrig 100% fören till besiktningen och bilen kan bete sig knasigt.

Vad du har på din vet jag ej om du har dubbla rör eller ett rör bak. Är det dubbla, så är det oftast 2" de dragit original.

Ang 3" eller 2,5" bygger du som du vill. Det är mest att bygger du 3", så dra det nära chassit, för det bygger rätt så mycket mot marken.

När de rören ligger i hyllan ser de inte så stora ut, men när de kommer på bilen, så blir det tajt.

Sport katten räcker länge också om du nu vill pröva bygga det själv utan svetsning och bara avgas pasta mellan rören.

Lycka till.
Tack! ska lämna till någon som kan svetsa, så blir det ordenligt från början.

Tack för all hjälp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.