AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.164

E 39 Vad bör jag titta på vid köp? Automatlåda?

Ro
28
Rossi
320d Touring M-sport -07
Hej alla "experter"! jag funderar på en 520 eller 523 årsmodell 96 och nyare. Eftersom jag inte tidigare ägt någon BMW undrar jag om Ni kan hjälpa mig med tips om viktiga kontroller innan köp. Att kolla tidigare ägare samt det synliga skicket fattar jag, utan jagh vill få tips om vanliga fel och barnsjukdomar att se upp med. Hur är det med motorerna, har det skett stora förändringar under de första åren? Är även mycket sugen på en med automatlåda. Hur tillförlitliga är de? Drar ganska ofta husvagn, går det bra med automat. Förmedla Era erfarenheter till en novis på BMW-området samt ge gärna prisnivåer. / Hälsningar Peter
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Det är större skillnad i effekt än vad det är i prisskillnad mellan de båda modellerna du anger, därför rekommenderas en 523'a. Jag har inte kört så många automatlådor men kan säga att den jag har är fullkomligt underbar. Köper du en nyare årsmodell eliminerar du de större riskerna med automatlådeproblem (sök i forumet för mer svar angående detta). Det där med prisnivåer är svårt, det bästa är om du skaffar dig en egen uppfattning genom att söka i BMWBörsen, Länk och Länk. Ett tips är att inte fastna för de allra billigaste bilarna.
Här kan du läsa mer om "barnsjukdomar" på E39: Länk

roadZter
DZ:
Är det inte den berömda plastkulelådan i alla e39 med "vanlig" automatlåda? Om inte, när bytte de ut den?

mvh
Berg

"Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Plastkuleproblemet är inte relaterat till E39.
utan det är E34 modellen mfl. med adaptiv låda eller vad det heter om jag inte missförsått allt helt fel.
En 520 med automat blir nog för trött att dra husvagn med.En slagvolym på minst 2,3 liter behövs för att få rätt vrid och trevlig automalådekörning enligt min erfarenhet oavsett bilmodell.
E39 steptroniclåda är den bästa och trevligaste låda jag kört ska tillägas.Som alltid föredragit automatlåda.

MVH
Hasso
Är det inte samma adaptiva låda i e39 som e34?

mvh
Berg

"Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Enligt Hackefors bil (BMW i Linköping) är plastkulan inte något, för dem, kännt problem. Jag vet inte om de har bytt ut den eller om det är snack att de inte känner till problemet.
Annars finns det en del småproblem med bilarna. Inga dyra problem men dock irriterande.
Sedan är det stor skillnad på motorer. Tar du en 520 kontra en 523 eller 528 så är det skillnad. Det beror lite på vad du vill ha. Det bästa är att testa själv vad gäller motorstyrka. Motor och växellådeproblem är nog inget du skall tänka på. DZ skickade ju en länk och det finns flera här på forumet. Jag har beskrivit problemen jag känner till minst 3 gånger.
De fel du kan vara uppmärksam på är bakhjulslager, kupefläkt (varierande hastighet är inte bra), rost (vid falsen bakom tanklocket och bagagelucka), stereo problem har det skrivits om här en del(hög volym och fel balans när man sätter på stereon). Man kan tydligen lura systemet med att ställa balansen ett steg till hö eller till vä. Kolla det och ställ tillbaka den till mitten och starta om bilen och stereon.
Annars kör jag 528ia och det är en helt underbar bil. Mycket kraft liten förbrukning (523 ännu bättre vad gäller förbrukning) och väldigt bekväm. Priset är inte högt för en begagnad vagn av denna dignitet.
Vad finns det för alternativ?
MB, Audi, Volvo eller Saab? Den första kan vara ett alternativ men priset är högre. Jag har själv kört MB och tycker att den är helt suverän i alla avseenden (ej utseende jämfört med BMW), men också dyrare än BMW.

Annars välkommen in i gänget om det nu blir en BMW försåss! :-)

Mvh

/NP
Ro
28
Rossi
320d Touring M-sport -07
Tack alla för Era trevliga svar. Det var just sådana där typiska fel som t.ex. signaturen NP anger som jag var ute efter. Det där med plastkulan vad gäller det egentligen, orkar någon utveckla detta mer? /Peter
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Rossi: Det bästa är om du söker på ordet "plastkula" i forumet, då får du upp runt 25 olika trådar med nyttig information.

roadZter
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Tack Rossi nu är jag lite smickrad...:-)
Men när jag läser mitt egna inlägg så låter det som någon slags felsökning på en Microsoftprodukt. Ställ tillbaka balansen till mitten och starta om. :-))
Det finns iaf ännu inga Ctrl+Alt+Del knappar på våra BMW:s! :-)

Mvh

/NP
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>NP
Finns säkert en sån (CTRL+ALT+DEL)knapp på nya 7-serie ;)
//Marin
Ro
28
Rossi
320d Touring M-sport -07
Angående Ctrl+Alt+Delete, ni kommer väl ihåg jämförelsen som som en viss herre bakom Microsofts produkter gjorde mellan datorer och bilar? Han sade att om General Motors hade följt med i dataindustrins utveckling så skulle alla köra 250-kronors bilar som går 100 mil per liter. Det svar han fick av GM´s chef Welch var följande: Om Gm´s bilar utvecklats på samma sätt som Microsoft skulle vi köra bilar med följande egenskaper:
1. Utan anledning kraschar din bil två gånger om dagen.
2. Varje gång vägmarkeringarna målas om måste du köpa en ny bil.
3. Airbag-funktionen skulle säga: "Är du säker?" innan den utlöses.
4. En enkel manöver, till exempel en vänstersväng får din bil att stanna och vägra starta igen. Enda möjliga åtgärd är att byta motor.
5. Endast en person i taget kan använda bilen såvida du inte köpt Car95 eller CarNT.
6. Varningslampor för olja, vattentemperatur och liknande skulle ersättas med en "allmänt fel"-lampa.
+ några ytterligare punkter.
Paap Reeder
Hej!
Alla automater jag köpt och kört har jag gjort ett s k "stall-test" på. Kan inte Din modell men ta reda på via BMW vilka värden Du skall ha. Är dessa värden OK är lådan med stor sannolikhet OK.
MVH /// Paap Reeder
Ro
28
Rossi
320d Touring M-sport -07
>>Paap Reeder

Vad innebär ett "stall-test"??
Kör bilen sakta (30 km/h) med jämn gas minst 500-1000 meter.
Rödljus acca några gånger.
Sportkör på kurvigväg...
Dessa tre grejer missade jag när jag köpte bilen och nu när jag gör det så hoppar växlarna ur....
Fyllde på olja i lådan det blev lite bättre...

Vill oxå ha kompressor.....
Th
77
ThePuc
528i -96
Hej Rossi,

Läs mitt inlägg BMW - plus och minus så får du en del tips om vad som kan gå snett. Dock är det mesta irriterande småsaker (förutom radion, kostar 5 papp att fixa men går att leva med - dock tyckar jag det inte är en småsak, och rost på baklucka och tanklock, det är rent av skandal). Det positiva överväger.

Skulle jag köpa en BMW igen så skulle jag köpa en BMW528 (nu har jag ju inte kört någon med större motor, men jag tycker denna är suverän), men automat (har manuell nu), samt med M-fahrwerk/sportfahrwerk, dvs fabrikssänkt (1-2 cm) och styvare fjädring och chassi(?).

Klart du ska ha en Beemer, finns inget roligare att köra...

Mvh,

ThePuc
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.