AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.820

Volvo V40 T4 Summum beställd!

Sida 2 av 2
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Tor: Gent ligger i Belgien och har inget med den tidigare fabriken i Holland att göra.

Wendtan: Magna-Steyr har inte tillverkat någon BMW på två år. Nuvarande X3 byggs i Spartanburg, NC.

Min Nikon D80 är en japansk produkt som är tillverkad i Thailand. Jag betraktar även min iPad som en amerikansk produkt men som är tillverkad i Kina. Samma sak torde gälla även Volvo, eller? Eller är det var utvecklingen av en produkt görs som avgör vilket land som ska betraktas som ursprungsland?

/Masten
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Masten: Skillnaden är väl att Apple är amerikanskt och Nikon är japanskt. Jag tror vad vissa försöker få fram är att Volvo inte längre är svenskt eftersom det ägs av kineser. Att produkter tillverkas över hela jordklotet är en del av globaliseringen och helt naturligt idag. Men om Apple köptes upp av Samsung så är det knappast amerikanskt länge, även om produkterna fortsatt skulle utvecklas i Kalifornien.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
acey: Men det är ju precis det som har hänt Volvo PV, de har blivit uppköpta av kinesiska Geely?

/Masten
Ricopet som jobbar för Volvo stötte bort det faktum att Volvo ägs av Kineser.
Detta borde inte vara ett problem?
Dock reagerade jag på att han blandade in Tyskar som kvalitetsborgande för sina Kinesiska ägare???

Produkt bra = ointressant vem som byggt!

Eller är det så att nordbor är bättre o smartare?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Masten: Exakt. Jag måste missförstått din poäng, vi är eniga helt enkelt.

Sen är väl frågan lite mer komplicerad. Vad gör en produkt "svensk"? Att den utvecklas och tillverkas i Sverige, eller att den på pappret har svenska ägare? Om vi vänder på det. Om Svenska staten köpt KIA, hade vi uppfattat KIA som svenskt då? Är det någon i Kina som hävdar att Volvo är "kinesiskt"? Uppfattas Lamborghini som tyskt? Range Rover och Jaguar som indiskt?

Så länge produkten behåller sitt ursprung och sin själv så får man väl säga att produktens ursprung fortfarande, i Volvos fall är svenskt och Range Rovers fall brittiskt. Sen att ägaren, vilket kan vara en annan biltillverkare, investmentbolag eller vad de nu är har sin bas någon annanstans är förmodligen något vi får vänja oss vid framöver.

Den dagen Volvo stänger igen Torslanda och flyttar tillverkning och utveckling till Kina kan vi nog börja kalla Volvo "kinesiskt".
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Super Gut:
Jag har aldrig hävdat att Volvo inte har kinesiska ägare. Däremot är all utvekling av de bilar som idag finns i produktion utvecklade i Torslanda. Räkna antalet kineser i Volvos ledning jämfört med antalet tyskar så förstår ni säkert vad jag menar. Volvo ägs av kineser men är en svensk tillverkare av bilar. Geely har inte haft speciellt mycket att säga till om utveklingen av V40:n, snarare Ford...och Ford är inte Kinesiskt, men det kanske ni inte visste?

Om man tittar på den kinesiska marknaden specifik så är faktiskt de tyska biltillverkarna premiumtillverkare även där. Och nej, Volvo ses inte som kinesiskt i Kina idag, utan som en Europeisk biltillverkare. (Att sedan Geely äger företaget spelar mindre roll, förutom i vissa upphandlingar mot staten i Kina).

Acey: Du har en bra poäng i ditt förra inlägg. Svenskt är för många de företag som har startats i Sverige. Finns otaliga exempel på företag som sålts till utlandet. Som exempel:- - IKEA skattar inte i Sverige, svenskt? Liten produktion i Sverige.
- AstraZeneca är registrerat i Storbritannien. Produktion i England o Sverige
- Gant (kläder) numera uppköpt av Maus Feres (Lacoste) produktion i Portugal.
Listan kan göras ganska lång.

Men kan vi inte enas om att Volvo PV ägs av Geely, men sköts som ett separat bolag inom Geely-sfären idag. På samma sätt som under Ford-tiden, bara att Fort ägde ett antal andra kända biltillverkare som ex. Jaguar-LandRover som bildade PAG.

Ser inte riktigt att det är någon jätteskillnad ägande mässigt för Volvo nu jämfört med under Ford-tiden, däremot kan ju huvudägarna ha olika mycket att säga till om.

Vill bara säga också att jag startade främst denna tråden för att vi skulle diskutera om nya V40:n, och inte om Volvo är svenskt eller kinesiskt...känns som att detta håller på att spåra ur!
Acey sammanfattar det ju utmärkt.

Förövrigt bör ju iMike hoppa upp från stolen, han verkar sitta på något som gör väldigt ont... :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
ricopet: Håller helt med.

Och grattis till bilen, ser fram emot en "review". Något som Rober Collin inte gillar måste ju vara bra :-)

iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Trodde vi skulle få upp tråden till fem sidor iaf. Det var roligt så länge det varade.

Ursäkta trollandet, men det är SÅ roligt att se reaktionerna på särskilt äldre Svennar, som fortfarande tror Sverige är bäst i test.

Återigen, grattis till bilen. Lova att skicka upp lite bilder.
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Acey, iMike:

Tack så mycket, absolut skall jag lägga upp bilder när jag får bilen.
En review kommer också när jag får bilen, troligen i början på oktober. Så det är en rätt lång väntan nu...
Mitt fokus på reviewn kommer nog ligga på hur väl T4:an presterar o inte samma fokus som mr Collin har (som inte handlar om köregenskaperna iaf).

iMike, kändes som att fokus på V40:n försvann lite i tråden. Vi kan väl diskutera V40:n istället nu i fortsättningen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.