AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.507

Skillnad mellan DHC och farthållare vid körning i nedförsbacke ?

Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld
118d 2009 Inbytt i Tyskland
E61 530d Xdrive 2009 Såld
X1 2.8 (N52B30) Xdrive 2010

BMW K1300GT -09
Jag har DHC (down hill control) på min 530xd och har en fundering...

När man har DHC inkopplad går det ej köra fortare än 25km/h nedför. Ibland är detta för långsamt och det går ju också att koppla in farthållaren vid körning nedför.

När man använder farthållaren nedför, bromsar den då med bromsarna eller växellådan ??

Ska också tillägga att bilen är utrustad med aktivfarthållare med stop & go som i bland bromsar bilen.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja är lite nyfiken vid vilka tillfällen du använder DHC men kör snabbare än 25km/h? Varför bromsar du inte bara själv då?

Tyvärr har jag inget säkert svar på någon av dina frågor.
Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld
118d 2009 Inbytt i Tyskland
E61 530d Xdrive 2009 Såld
X1 2.8 (N52B30) Xdrive 2010

BMW K1300GT -09
DHC verkar vara gjort för mycket branta backar, kanske med släp. Jag menar lite snabbare vägar utför, t.ex. i Norge eller alperna där du inte vill ligga på bromsen någon längre tid p.g.a. risken för överhettning av skivorna.
Att växla ned manuellt i automatlådan så blir det lite för högt varvtal för att vara bekvämt för mitt öra.

De perfekta är egentligen farthållaren i önskad hastighet, frågan är bara om den använder bromsarna för att hålla rätt fart nedför?

K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Förmodligen bromsar bilen med bromsarna! För bilarna har inte som bussar och lastbilar avgasbroms. Det är ett spjäll som stänger igen och förhindrar att avgaserna kan komma ut. Då motorbromsar det beroende på hur mycket bromsverkan som du har valt. Tror det brukar kallas på tyngre fordon för konstant farthållare. Sen skulle jag råda dig att ta din polare med och köra bakom dig ner för en brantare backe. Tänds bromsljusen lär den använda färdbromsen. Fast på lastbilar så tänds bromsljusen när du andvänder avgasbromsen.
Om det är någon som vet bättre så rätta mig gärna!

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror också DHC använder bromsarna (och motorbromsen till viss del, men den räcker inte för att hålla farten nere i en brant backe). Lådan i sig kan väl inte bromsa? Den kan väl bara ha en koppling till motorn och utnyttja motorbromsen. Jag är iofs inte särskilt kunnig gällande automatlådors konstruktion.

DHC är väl till för terrängkörning eller liknande. Kanske båt eller övrig släptransport under kortare tid i brantlutning och dylikt. Att köra i bergsmiljö kan väl inte vara huvudtanken när den är begränsad till 25km/h.

Om du vill undvika att överhetta bromsarna går det ju att träna på bromstekniken och lätt broms under längre tid överhettar sannolikt mer än hård broms under kort tid och därmed längre vila mellan gångerna.

novaland
520iA Touring -10
Hill Descent Control (HDC) holds the vehicle steadily at a pre-determined speed, helping with the job of brake control so that the driver can concentrate completely on steering. This makes the potentially difficult task of driving down a steep hill or over rough ground easy.

Hill Descent Control (HDC), a driver assistant system in four-wheel drive vehicles, can be activated with the press of a button. When travelling at less than 35 km/h, HDC assists you by reducing you to a constant speed of approx. 7 km/h, or 6.5 km/h when reversing. The brake lights come on automatically to warn any drivers situated behind your BMW. The accelerator and tempomat can be used to vary speed between crawling speed and 25 km/h, but if you want, you can of course move faster or slower: HDC then goes into standby mode. It is deactivated once your speed goes above 60 km/h.
HDC is particularly helpful when driving on changeable, loose or slippery downhill surfaces, such as gravel, snow or grass. Together with ABS, it ensures excellent stability while still preventing the wheels from locking if you apply the brakes on a slope. This prevents the vehicle from skidding and permits you to retain control over the steering.
When HDC deactivates, it goes into fade-out mode, gradually reducing braking force and giving you enough time to again take full control of your speed.
no
163
novaland
520iA Touring -10
Ser mer ut som om det handlar om korta branta backar och inte långa slingriga serpentinvägar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Djabag, farthållare med bromsfunktion använder bromsarna för att hålla inställd hastighet.

Enklare farthållare som de mindre motoralternativen har, har inte bromsfunktion (gäller E90) och då kan den inte hålla vald hastighet i brantare backar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.